How body becomes word – practicing the workshop
General data
Course ID: | 3700-WAR11-AL |
Erasmus code / ISCED: |
03.9
|
Course title: | How body becomes word – practicing the workshop |
Name in Polish: | Jak ciało staje się słowem - praktyka warsztatu |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia „Jak ciało staje się słowem – praktyka warsztatu” to kurs praktyczny, skupiający pogłębiony wysiłek uczestników wokół różnych technik świadomego operowania słowem mówionym oraz ekspresją. Mają one na celu kształtowanie kompetentnych mówców, zwłaszcza w zakresie uniwersyteckich wystąpień publicznych. Warsztaty poświęcone będą zagadnieniom związanym z budowaniem spójnej struktury wypowiedzi, swobodnym operowaniem formami i konwencjami, a także ze świadomością ciała i gestu. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia „Jak ciało staje się słowem – praktyka warsztatu” to kurs praktyczny, skupiający pogłębiony wysiłek uczestników wokół różnych technik świadomego operowania słowem mówionym. Mają one na celu kształtowanie kompetentnych mówców, zwłaszcza w zakresie uniwersyteckich wystąpień publicznych. Warsztaty poświęcone będą zagadnieniom związanym z budowaniem spójnej struktury wypowiedzi, swobodnym operowaniem formami i konwencjami, a także ze świadomością ciała i gestu oraz autentycznością. Skupimy się przede wszystkim na formach publicznych wystąpień często pojawiających się na uniwersytecie. Posłużą one jako punkt wyjścia do pogłębionej pracy nad słowem i gestem oraz swobodą ekspresji. Zajęcia kończą się przygotowaniem krótkiego indywidualnego wystąpienia. Kurs będzie miał formę warsztatową złożoną z dwóch weekendowych spotkań oraz z pracy własnej. Na zajęciach wymagany jest swobodny strój niekrępujący ruchów. |
Bibliography: |
(in Polish) Szczegółowa literatura zostanie podana podczas pierwszych zajęć oraz skonsultowana ze studentami. Ponadto, do każdego weekendowego spotkania mogą zostać przygotowane materiały filmowe, źródła internetowe i inne konieczne do przyswojenia przed zajęciami. Eric N. Franklin, Świadomość ciała, 2007. Patsy Rodenburg, The Right to Speak: Working with the Voice, Bloomsbury, Londyn 2015. Patsy Rodenburg, The Need for Words, Bloomsbury, Londyn 2018. Oskar Hamerski, Improwizacja teatralna według Keitha Johnstone'a, Biblioteka Zeszytów Naukowych Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego, Kraków 2012. Glenna Batson, Somatic Studies and Dance http://c.ymcdn.com/sites/www.iadms.org/resource/resmgr/resource_papers/somatic_studies.pdf Richard Shusterman, Myślenie poprzez ciało. Rozwinięcie nauk humanistycznych – uzasadnienie dla somaestetyki, tłum. S. Stankiewicz, artykuł wygłoszony podczas I Polskiego Kongresu Estetycznego http://www.fau.edu/humanitieschair/pdf/Shusterman_s_45_60_Polish_Translation_of_Thinking_Through_the_Body.pdf |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. Wiedza Zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, teatru, filmu, wiedzy o kulturach oralnych. Zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej. Zna w pogłębionym zakresie zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej. Ma pogłębioną wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce i Europie. Zna techniki przygotowujące aparat mowy do wystąpień. Zna techniki operowania głosem, ciałem oraz świadomie panuje nad ekspresją. 2. Kompetencje społeczne: Potrafi organizować i współpracować z grupą oraz przyjmować w niej różne role społeczne. Rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej. Czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wykorzystując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe. 3. Umiejętności Potrafi przygotować działania o charakterze performatywnym z wyzyskaniem elementów tekstowych i multimedialnych. Potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym. Potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań. Potrafi zadbać o kształt i poziom treściowy wypowiedzi. Potrafi świadomie stosować różne metody komunikacji, w zależności od poziomu, na którym odbywa się porozumienie. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Praca pisemna i wystąpienie na zakończenie semestru. |
Copyright by University of Warsaw.