University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Evolution of Social Life

General data

Course ID: 3700-WYK26-AZ
Erasmus code / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Evolution of Social Life
Name in Polish: Ewolucja życia społecznego
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student zdobył już podstawowe informacje dotyczące systematyki zwierząt, teorii ewolucji i podstawowych kategorii procesów i zachowań społecznych

Short description:

Overview of animal communities. Eusocial animals. Evolution of cooperation and altruism. Polyethism. The social life of insects. Human societies.

Full description: (in Polish)

Przegląd form życia gromadnego i społecznego, począwszy od śluzowców przez bezkręgowce (w tym zwłaszcza jamochłony, mięczaki i stawonogi) po kręgowce (w tym zwłaszcza ptaki i ssaki). Eusocjalny (właściwie społeczny) poziom organizacji.

Porównanie praw rządzących życiem społecznym bezkręgowców i kręgowców. Klasyczne poglądy twórcy socjobiologii Edwarda O. Wilsona i poglądy współczesne. Dostęp do rozrodu i hierarchie dominacji w społeczeństwach bezkręgowców i kręgowców. Systemy rozrodcze zwierząt (w tym zwłaszcza poligamia i monogamia) i ich genetyczne i neurobiologiczne uwarunkowania. Taktyki uzyskiwania dostępu do rozrodu: dominacja, zdrady małżeńskie, gwałty, prostytucja – ale też ofiarność, poszukiwanie prestiżu, przyjaźń pomiędzy osobnikami płci odmiennej.

Zachowania agresywne kierowane do „swoich” i „obcych”. Rozpoznawanie społeczne u bezkręgowców i kręgowców. Analiza zachowań agresywnych z perspektywy etologii, klasycznej socjobiologii oraz społecznych neuronauk. Pojęcie instynktu oraz strategii i taktyk alternatywnych.

Od agresji do altruizmu: egocentryczna versus altruistyczna orientacja mózgu. Odmiany altruizmu. Empatia. Zachowania prospołeczne. Zachowania ratunkowe bezkręgowców i kręgowców. Neurobiologiczne uwarunkowania różnych rodzajów więzi społecznych.

Wpływ interakcji międzyosobniczych i kontekstu społecznego na fenotyp osobnika i ekspresję jego zachowań. Plastyczność fenotypowa i polifenizm sekwencyjny. Wpływ kontekstu społecznego na repertuar zachowań osobnika i na przebieg jego rozwoju behawioralnego. Polietyzm i elastyczność behawioralna. Dojrzewanie behawioralne, starzenie się i rewersja behawioralna. Wielopłaszczyznowe skutki różnych form deprywacji społecznej. Społeczne buforowanie strachu i stresu. Wycofanie społeczne. Biologiczne korzenie i zwierzęce modele zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Życie społeczne ludzi i owadów. Wielkość społeczeństw. Ponadspołeczny i ultraspołeczny poziom organizacji. Wznoszenie złożonych budowli. Gromadzenie zapasów pokarmu, uprawa roślin i grzybów, hodowle zwierząt. Ogromne pokojowe konfederacje społeczeństw, globalizacja. Wojny, agresja zrytualizowana, sygnalizowanie dominacji/podporządkowania, hierarchie dominacji, elity. Niewolnictwo. Altruizm, zachowania prospołeczne i ratunkowe. Pomoc medyczna udzielana rannym osobnikom i zwalczanie chorób zakaźnych. Wycofanie społeczne. Rozrodczy podział pracy. Polietyzm czasowy i podział pracy na aktywność wewnątrz / na zewnątrz domu / gniazda. Wpływ kontekstu społecznego i plastyczności behawioralnej na ekspresję zachowań i rozwój behawioralny. Modyfikacje zachowań wywołane przez organizmy pasożytnicze. Zwierzęta towarzyszące. Kulturowy przekaz informacji. Skąd tyle podobieństw: analogie ewolucyjne, konserwatywne programy genetyczne.

Utrwalanie przekazanych treści: przegląd omawianych grup i gatunków zwierząt oraz pojęć wprowadzonych i dyskutowanych podczas wykładów.

Wykłady, w tym interaktywne testy kontrolujące poziom przyswojenia przekazywanych treści; lektura zalecanych publikacji; oglądanie filmów ukazujących zachowania społeczne zwierząt

Bibliography:

(1) E. J. Godzińska, 1995. Taktyki alternatywne w zachowaniu się owadów. Kosmos 44: 11-24.

(2) E. J. Godzińska, 1996a. Etologia owadów społecznych: fakty i kontrowersje. Kosmos 45: 163-178.

(3) E. J. Godzińska, 1996b. Techniki i taktyki łowieckie mrówek. Kosmos 45: 443-458.

(4) J. Korczyńska, 1996. Rola czynników nabytych w ontogenezie preferencji środowiskowych i pokarmowych u mrówek. Kosmos 45: 419-432.

(5) A. Szczuka, 1996. Elastyczność behawioralna u mrówek. Kosmos 45: 433-442.

(6) E. J. Godzińska, 1997. Etologiczna analiza zachowania się i jego uwarunkowań przyczynowych. Kosmos 46: 181-192.

(7) J. Korczyńska, 1999. Zmiany zachowania bezkręgowców wywołane przez organizmy pasożytnicze. Kosmos, 48 (1): 9-18.

(8) M. Środa, 2001 „Owady z osobowością”. Magazyn Gazety Wyborczej nr 27, 5.07.2001, str. 32-36 (dostępny też w sieci pod adresem https://wyborcza.pl/1,75400,334741.html)

(9) E. J. Godzińska, 2005. Ukwiały, mrówki i ludzie: biologiczne korzenie agresji i przemocy. W: „Psychospołeczne i neurofizjologiczne aspekty agresji". J. Zagrodzka, M. Kowaleczko-Szumowska [red.]. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa: 131-147 (ISBN 83-85459-75-8).

(10) E. J. Godzińska, 2006a. Definicja i cele poznawcze neurosocjobiologii. Kosmos 55: 137-148.

(11) E. J. Godzińska, 2006b. Jak to robią mrówki. Charaktery Nº 1: 48-49.

(12) A. Wnuk, E. J. Godzińska, 2006. Wpływ izolacji społecznej na fizjologię i zachowanie się mrówek. Kosmos 55: 177-196.

(13) E. J. Godzińska, 2007a. Więzi międzyosobnicze, miłość, empatia, altruizm: neurobiologiczne korzenie Dobra. Kosmos 56: 75-85.

(14) E. J. Godzińska, 2007b. Owady społeczne: mity i fakty. Kosmos 56: 371-381.

(15) W. Mikołuszko, 2007. „Czyń dobro, to się opłaca!”. Przekrój 51/52 (3261/3262), 9.12 2007: 66-68.

(16) T. Kwaśniewski, 2011. „O mrówkach, Makbecie i małżach na prozaku”. Gazeta Wyborcza, 6.05.2011 (dostępny też w sieci pod adresem http://wyborcza.pl/1,75476,9551328,O_mrowkach__Makbecie_i_malzach_na_prozaku.html)

(17) A. Fedorczyk, 2016. „Minimózgi i superorganizmy”. Wywiad z E. J. Godzińską i P. J. Mazurkiewiczem. Świat Mózgu 1/2016, 52-55.

(18) E. J. Godzińska, 2019. Etologia i co dalej? Niektóre filozoficzne kwestie kształtujące badania zachowania zwierząt. Filozofia i Nauka 7: 69-89.

(19) E. J. Godzińska, J. Korczyńska, A. Szczuka, 2019. Dyadic nestmate reunion test in the research on ant social behavior. Kosmos 68: 561-574.

(20) A. Szczuka, E. J. Godzińska, J. Korczyńska, 2019. Factors mediating ant social behavior: interplay of neuromodulation and social context. Kosmos 68: 575-589.

(21) E. J. Godzińska, 2021. Przegląd różnych form życia społecznego zwierząt. Materiał dla studentów antropozoologii wydziału Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego, semestr letni 2021 r. Plik PDF, 32 str.Podana przez Wykładowcę w aktualnym cyklu dydaktycznym

Learning outcomes:

Knowledge:

- Knowledge about ethical and cultural attitudes towards animals in the history of civilization, especially changes occurring in contemporary times

Skills

-Knowing how to continually update and expand one’s knowledge and improve one’s skills

Social competences

- Being prepared for fact-based argumentation in academic debates and ideological disputes while respecting views different from one’s own

- Being prepared for acting in accordance with the code of scientific work ethics and decency while respecting one’s own and others’ health as well as intellectual property rights

- Being prepared for using deductive thinking skills in analysing natural phenomena and cultural processes

Assessment methods and assessment criteria:

Exam

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)