Metaphysical Analyses: Selected Topics in Metametaphysics
General data
Course ID: | 3800-AMMM22-S |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Metaphysical Analyses: Selected Topics in Metametaphysics |
Name in Polish: | Analizy metafizyczne: wybrane zagadnienia metametafizyki |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Seminarium skierowane jest przede wszystkim do studentów starszych lat oraz doktorantów, którzy przejawiają szczere zainteresowanie zagadnieniami metafizycznymi w obrębie filozofii analitycznej. Od uczestników oczekuje się co najmniej biernej znajomości języka angielskiego oraz podstawowej wiedzy z zakresu ontologii. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The main aim of the seminar is to reconstruct and analyse selected issues in contemporary analytical metametaphysics. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem rekonstrukcji i analiz podczas zajęć będą wybrane zagadnienia współczesnej metametafizyki. Wśród omawianych problemów znajdą się m.in.: (i) status metafizyki jako dyscypliny filozoficznej; (ii) charakter wiedzy metafizycznej (epistemologia metafizyki); (iii) analiza wybranych, specyficznych i niespecyficznych, metod metafizyki; (iv) pojęcie istnienia i zależności egzystencjalnej; (v) wykorzystanie pojęcia gruntowania (groundig) w analizach metafizycznych; (vii) pojęcie fundamentalności; (viii) rola uprawdziwiania w uprawianiu metafizyki; (ix) wyjaśnianie w metafizyce. Rekonstrukcja i analiza wymienionych zagadnień oraz towarzyszących im stanowisk będzie obejmowała: (a) identyfikację głównych racji przemawiających za poszczególnymi stanowiskami, (b) eksplikację fundamentalnych pojęć wykorzystywanych na ich gruncie, (c) analizę argumentacyjną zasadniczych rozumowań w toczonych dyskusjach; (d) analizę zarzutów i kontrprzykładów; (e) identyfikację i rekonstrukcję logicznych konsekwencji poszczególnych stanowisk. |
Bibliography: |
(in Polish) Uwaga! Dokładnniejsza lista lektur obowiązkowych zostanie podana na stronie przedmiotu. (1) Benovsky J. (2016), Meta-metaphysics: On Metaphysical Equivalence, Primitiveness, and Theory Choice, Springer. (2) Bliss R., Miller J.T.M. (eds.) (2021), The Routledge Handbook of Metametaphysics, London/New York: Routledge. (3) Bliss R., Priest G. (eds.) (2018), Reality and its Structure: Essays in Fundamentality, Oxford: Oxford University Press. (4) Cappelen H., Szabó Gendler T., Hawthorne J. (eds.) (2016), The Oxford Handbook of Philosophical Methodology, Oxford: Oxford University Press. (5) Chalmers D., Manley D., Wasserman R. (2009) (eds.), Metametaphysics: New Essays on the Foundations of Ontology, Oxford: Clarendon Press. (6) Correia F., Schnieder B. (eds.) (2012), Metaphysical Grounding: Understanding the Structure of Reality, Cambridge: Cambridge University Press. (7) McKenzie K., (2022), Fundamentality and Grounding, Cambridge: Cambridge University Press. (8) Raven M.J. (2020), The Routledge Handbook of Metaphysical Grounding, New York: Routledge. (9) Sider Th. (2020), The Tools of Metaphysics and the Metaphysics of Science, Oxford: Clarendon Press. (10) Tahko T.E. (2015), An Introduction to Metametaphysics, Cambridge: Cambridge University Press. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: Student ma usystematyzowaną wiedzę na temat wybranych zagadnień współczesnej metametafizyki analitycznej. Dobrze zna i rozumie pojęcia, strategie argumentacyjne i metody badawcze charakterystyczne dla metafizyki w wydaniu analitycznym. Nabyte umiejętności: Student potrafi samodzielnie interpretować, komentować i konfrontować zagadnienia występujące w tekstach metafizycznych. Potrafi trafnie analizować argumentację filozoficzną, identyfikować składające się na nią założenia i wnioski, ustalać formalne relacje między składnikami filozoficznych rozumowań. Umie oceniać teoretyczną wagę konkurujących ze sobą koncepcji. Jest w stanie samodzielnie tworzyć lub dobierać odpowiednie strategie argumentacyjne, konstruować kontrargumenty i odpowiadać na zarzuty. Nabyte kompetencje społeczne: Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności. Rozwija zdolności jasnego, precyzyjnego myślenia. Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić zarówno rzetelność źródeł informacji, z których korzysta, jak i konkluzywność argumentacji, z którą jest konfrontowany. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa jest wyznaczona zdobyciem odpowiedniej liczby punktów, które uczestnicy uzyskują na podstawie: (i) zamkniętego, pisemnego TESTU ZALICZENIOWEGO, obejmującego swym zakresem przeczytaną i zanalizowaną literaturę (Uwaga! Podejście do testu jest OPCJONALNE); (ii) przedstawienia co najmniej jednego REFERATU lub KOREFERATU podczas zajęć; (iii) AKTYWNOŚCI; (iv) ewentualnego napisania PRACY SEMINARYJNEJ. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Copyright by University of Warsaw.