Bioethics and Education
General data
Course ID: | 3800-BE-BTED |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Bioethics and Education |
Name in Polish: | Bioetyka i edukacja |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, bioetyka, studia stacjonarne, drugiego stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
The course is a theoretical (seminar) and practical (workshop) introduction to teaching bioethics. The purpose of the seminar is to familiarize students with the foundations, goals and methods of bioethical education. The aim of the workshop is to develop didactic skills of students. |
Full description: |
(in Polish) W ramach konwersatorium omówione zostaną strukturalne problemy nauczania etyki i bioetyki, wyrażone w pytaniach: Czy uczyć? - problemy edukacji wyższej w kulturze ponowoczesnej a edukacyjne możliwości etyki i bioetyki; Po co uczyć? - problematyka celów edukacji etycznej i bioetycznej; Czego uczyć? – kryteria wyboru treści kształcenia; Jak uczyć? – jakie metody zalecone są w nauczaniu etyki i bioetyki. Uczestnicy zajęć zostaną również zapoznani z podstawami pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem teorii kształcenia dorosłych. Celem warsztatów jest rozwijanie zdolności dydaktycznych studentów. W ramach warsztatów omówione zostaną zasady konstruowania konspektów zajęć oraz planowania działań edukacyjnych. Umiejętności nauczania etyki i bioetyki rozwijane będą za pomocą indywidualnych i grupowych ćwiczeń symulacyjnych. Uczestnicy warsztatów wcielą się w rolę edukatorów etyki lub bioetyki i przeprowadzą zajęcia na wybrany temat z użyciem aktywnym metod nauczania. |
Bibliography: |
(in Polish) Lektury obowiązkowe: - A. Bloom, „Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów”, Poznań, Zysk i s-ka 2007 (fragmenty) - M. Nussbaum, „Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów”, Wyd. Kultura Liberalna, 2016 (fragmenty) - A. V. Campbell et al., How can we know that ethics education produces ethical doctors? “Medical Teacher” 2007, Volume 29, Issue 5; p. 431–436. - Ethics, can ethics be taught? [w:] Working Through Ethics in Education and Leadership, James Kent Donlevy, Keith D. Walker, Sence Publisher, str. 1-3; - L. Gillam, Teaching Ethics in the Health Professions - Ethical knowledge or ethical behaviour? [w:] A Companion to Bioethics, H. Kuhse, P. Singer (red.), A Companion to Bioethics. Second Edition, Blackwell Publishing, 2009, str. 590 – 591. - K. Szewczyk, „Edukacja bioetyczna w Polsce – analiza problemu, opis trudności i propozycja zadań na najbliższą przyszłość”, Debata: Edukacja bioetyczna w Polsce 9.11 – 16.11.2009 - M. Olejniczak „Czy bioetyka jest nauką? Czy jest w ogóle czego nauczać?”, , Debata: Edukacja bioetyczna w Polsce 9.11 – 16.11.2009 - A. Szczęsna, „O co właściwie chodzi w nauczaniu bioetyki?” Debata: Edukacja bioetyczna w Polsce 9.11 – 16.11.2009. - M.Waligóra, „Uwagi do głosu Marka Olejniczaka”, Debata: Edukacja bioetyczna w Polsce 9.11 – 16.11.2009. - B. Chyrowicz, „Poglądy i oceny”, Debata: Edukacja bioetyczna w Polsce 9.11 – 16.11.2009. - J. Piasecki, Edukacja bioetyczna, [w:] "Bioetyka" , red.: Joanna Różyńska i Weronika Chańska,. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2013, str. 564 – 569. - Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2010 (fragmenty) - Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (fragmenty) - R. Arends, „Uczymy się nauczać”, przeł. Krzysztof Kruszewski. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994 (fragmenty) - K. Pierścieniak, „Specyfika uczenia się dorosłych”, [w:] „Poradnik edukatora”, red. M. Owczarz, Warszawa 2005, str. 17 – 28. - A. Klimowicz, Najbardziej znane i najczęściej stosowane aktywizujące metody i techniki nauczania[w:] „Metody nauczania w pracy z dorosłymi”, Anna Klimowicz, „Poradnik edukatora”, red. M. Owczarz, Warszawa 2005, str.191 – 209. - E. Lubczyńska, Planowanie zajęć edukacyjnych z dorosłymi. Organizacja czasu i przestrzeni szkolenia [w:] Ewa Lubczyńska, „Poradnik edukatora”, red. M. Owczarz, Warszawa 2005, Str. 162– 164. Lektury dodatkowe: - L. Sh. Paine, „Etyka jako kształtowanie charakteru: refleksje nad celami edukacji etycznej” [w:] w: Ryan L.V., Sójka J. (red.), Etyka biznesu. Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, Wydawnictwo „W drodze”, Poznań 1997, str. 305 – 332. - J. Szacki, „Z życia nauki i z życia towarzystwa: Nauka i Etyka”, Rocznik Towarzystwa Naukowego Warszawskiego 52, 1989, str. 77 – 85. - D. Callahan, Goals in the teaching of ethics. W: Ethics teaching in higher education, Garrison: The Hastings Center 1980 - Nordic Committee on Bioethics, Teaching bioethics, report from a seminar, Copenhagen: Nordic Council of Ministers 2002 - R. Macklin, Problems in the Teaching of Ethics: Pluralism and Indoctrination, w: Ethics teaching in higher education, Garrison: The Hastings Center 1980 - J. Suchorzewska i M. Olejniczak (red.), „Nauczanie etyki w uczelniach medycznych”, Gdańsk: Akademia Medyczna 2007 - Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R .A. Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN Warszawa 2009 - A. Matlakiewicz, H.Solarczyk-Szwec, „Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego”, CKU Toruń 2009 - „Pedagogika. Podręcznik akademicki” Tom I i II, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). PWN Warszawa 2019 - E. Kaczmarek, „Jak uczyć etyki przyszłych lekarzy? Przegląd aktywnych metod dydaktycznych przydatnych w nauczaniu etyki medycznej”, Kwartalnik "Edukacja" 2018, 2 (145); - D. Macer, D., Moral games for teaching bioethics, Haifa: UNESCO Chair in Bioethics 2008. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: Student/ka zna i dogłębnie rozumie: - podstawowe zasady i wyzwania związane z nauczaniem etyki i bioetyki, w szczególności z nauczaniem dorosłych oraz nowoczesne metody i techniki kształcenia w zakresie etyki i bioetyki (K_W16) Nabyte umiejętności: Student/ka potrafi: - zaprojektować program kształcenia/sylabus zajęć z zakresu etyki lub bioetyki, obejmujący efekty kształcenia, zakres tematyczny i literaturę, metody dydaktyczne oraz metody weryfikacji i oceniania, zgodnie z wymaganiami wynikającymi z PRK (K_U10) - porozumiewać się, w szczególności na tematy dotyczące bioetyki, z osobami nie będącymi specjalistami w tej domenie, w tym z wykorzystaniem różnych kanałów i technologii informacyjno-komunikacyjnych (K_U12) - uczestniczyć w przygotowaniu projektów bioetycznych o charakterze edukacyjnym oraz kierować pracą zespołu i współdziałać w grupie (K_U16) - stosować różne metody i techniki dydaktyczne w nauczaniu etyki i bioetyki (K_U18) Nabyte kompetencje społeczne: Student/ka jest gotów/a do: - uznawania znaczenia edukacji bioetycznej w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauk biomedycznych i innych bionauk (K_K02) - angażowania się w projektowanie i prowadzenie programów edukacji etycznej i bioetycznej dla przedstawicieli zawodów medycznych, badaczy, twórców polityki zdrowotnej, legislatorów oraz przedstawicieli administracji ochrony zdrowia (K_K04) - rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki jako dziedziny teoretycznej i praktyki społecznej (K_K06) - dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową, w szczególności przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów pracy dla edukatorów etyki i bioetyki (K_K07) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia składają się z konwersatorium i warsztatów (dwie oceny). Na finalną ocenę (średnia ważona) składa się: KONWERSATORIUM: - aktywność - przygotowanie do zajęć, udział w dyskusjach i pracach na zajęciach - 40 % - projekt pedagogiczny - przygotowanie na piśmie szczegółowego sylabusa zajęć z zakresu etyki lub bioetyki – 60 % WARSZTATY: - aktywność - udział w dyskusjach i pracach na zajęciach – 40 %; - projekt pedagogiczny - przygotowanie na piśmie konspektu zajęć z zakresu etyki lub bioetyki oraz przeprowadzenie zajęć z zakresu etyki lub bioetyki (indywidualne ćwiczenie symulacyjne) – 60 % Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dwie |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WAR
KON
|
Type of class: |
Seminar, 15 hours, 20 places
Workshops, 15 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Emilia Kaczmarek | |
Group instructors: | Emilia Kaczmarek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading Workshops - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.