Epistemology in classical Indian philosophy
General data
Course ID: | 3800-EKFI23-M |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Epistemology in classical Indian philosophy |
Name in Polish: | Epistemologia w klasycznej filozofii indyjskiej |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Wykłady monograficzne (studia stacjonarne, filozofia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective monographs |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wymagana dobra znajomość języka angielskiego: większość literatury jest w języku |
Short description: |
(in Polish) Indie były jednym z dwóch najstarszych centrów kulturowych na świecie, gdzie się pojawiła i prężnie rozwijała filozofia. Znajomość refleksji filozoficznej kultywowanej w innym kręgu kulturowym i językowym wymusza świeże spojrzenie na filozoficzną tradycję Zachodu. W Indiach do podobnych problemów podchodzono niekiedy z innej perspektywy, stawiano czasem inne pytania, które nigdy nie pojawiały się na Zachodzie, albo też kwestie, wydawałoby się oczywiste dla filozofa zachodniego, nigdy nie były w Indiach poruszane. Wykład skupi się na wybranych zagadnieniach – epistemologii – kluczowych dla klasycznej filozofii indyjskiej (do XII w.). Zagadnienia epistemologiczne (a także powiązana z nimi filozofia języka) będą omawiane z punktu widzenia głównych szkół filozoficznych w Indiach, m.in. z perspektywy szkoły analizy epistemologiczno-logicznej (njaja), refleksji mistycznej (joga), różnych nurtów buddyzmu dżinizmu oraz materialistów i sceptyków. |
Full description: |
(in Polish) Indie (Azja Południowa) były jednym z dwóch najstarszych centrów kulturowych na świecie, obok Grecji, gdzie się pojawiła i prężnie rozwijała filozofia. Znajomość refleksji filozoficznej kultywowanej w innym kręgu kulturowym i językowym (Indie) wymusza nowe, świeże spojrzenie na filozoficzną tradycję Zachodu. W Indiach do podobnych problemów podchodzono niekiedy z innej perspektywy, stawiano czasem inne pytania, które nigdy nie pojawiały się na Zachodzie, albo też kwestie, wydawałoby się oczywiste dla filozofa zachodniego, nigdy nie były w Indiach poruszane. Przykładowo, tzw. problem Gettiera (1963) był dyskutowany w Indiach co najmniej ok. 770 r. n.e.; z kolei w starożytnych Indiach filozofowie nigdy nie posługiwali się rozróżnieniem między poprawnością formalną (validity) a poprawnością materialno-formalną (soundness). Wykład monograficzny skupi się na wybranych zagadnieniach – epistemologii – kluczowych dla klasycznej filozofii indyjskiej (do XII w.), prezentując różne perspektywy i rozwiązania, wskazywane przez różne szkoły myśli indyjskiej i filozofów zachodnich. Zagadnienia epistemologiczne (a także powiązana z nimi filozofia języka) będą omawiane z punktu widzenia głównych szkół filozoficznych w Indiach, m.in. z perspektywy szkoły analizy epistemologiczno-logicznej (njaja), refleksji mistycznej (joga), różnych nurtów buddyzmu dżinizmu oraz materialistów i sceptyków. Wykład będzie poszerzony o zagadnienia ontologiczne w semestrze letnim jako wykład monograficzny: "Ontologia w klasycznej filozofii indyjskiej". Plan wykładów: 1-2) informacje wstępne nt. filozofii indyjskiej: podstawowe pojęcia, doksografia, chronologia 3-5) zagadnienia epistemologiczne w szkole epistemologiczno-logicznej (nyāya) i szkole filozofii przyrody (vaiśeṣika) 6) zagadnienia epistemologiczne w refleksji mistycznej (joga), 7) zagadnienia epistemologiczne w szkole egzegezy rytuału (mīmāṃsā) 8-11) zagadnienia epistemologiczne w różnych nurtach buddyzmu (12-13) zagadnienia epistemologiczne w dżinizmie (14-15) zagadnienia epistemologiczne u materialistów, sceptycyzm w Indiach |
Bibliography: |
(in Polish) *Balcerowicz, Piotr (2003) Historia klasycznej filozofii indyjskiej. Część pierwsza: początki, nurty analityczne i filozofia przyrody. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog. *Balcerowicz, Piotr (2016) Historia klasycznej filozofii indyjskiej. Część trzecia: szkoły niebramińskie - adżiwikizm i dżinizm. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog. *Frauwallner, Erich (1990) Historia filozofii indyjskiej, tom I-II. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Anacker, Stefan (1984) Seven works of Vasubandhu, the Buddhist psychological Bhatt, S.R.; Mehrotra, Anu (2000) Buddhist Epistemology. Westport (Connecticut) – London: Greenwood Press. Bhattacharya, Ramakrishna (2009) Studies on Cārvāka/Lokāyata. Firenze: Società Editrice Fiorentina. [reprint: London–New York–Delhi: Anthem Press, 2011]. Biderman, Shlomo (1944) ‘Escaping the Paradox of Scripture: The Mīmāṃsā Solution’, ss. 87–103 w: Dwivedi, R.C. (1944) Studies in Mīmāṃsā. Dr. Mandan Mishra Felicitation Volume. New Delhi: Motilal Banarsidass. Bronkhorst, Johannes (2019) A Śabda Reader: Language in Classical Indian Thought. New York: Columbia University Press. doctor. Delhi: Motilal Banarsidass. Ganeri, Jonardon (2017) The Oxford Handbook of Indian Philosophy. Oxford: Oxford University Press. Gokhale, Pradeep P. (2015) Lokāyata/Cārvāka: A Philosophical Inquiry. Oxford: Oxford University Press. Halbfass, Wilhelm (1992) On Being and What There Is: Classical Vaiśeṣika and the History of Indian Ontology. New York: SUNY Press. Halbfass, Wilhelm (2008) Indie i Europa. Próba porozumienia na gruncie filozoficznym. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog. Inami, Masahiro (2001) "The Problem Of Other Minds In The Buddhist Epistemological Tradition". Journal of Indian Philosophy 29: 465–483. Kumar, ShashiPrabha (2013) Classical Vaiśeṣika in Indian Philosophy. On knowing and what is to be known. Oxon: Routledge. Larson, Gerald James (1998) Classical Sāṃkhya: An Interpretation of its History and Meaning. New Delhi: Motilal Banarsidass. Mills, Ethan (2018) The Three Pillars of Skepticism in Classical India: Nāgārjuna, Jayarāśi, and Śrī Harṣa. Lanham–Boulder–New York–London: Lexington Books. Mohanty, Jitendra Nath (2000) Classical Indian Philosophy. New Delhi: Oxford University Press. Potter, Karl H. (1981) Encyclopedia Of Indian Philosophies Bibiography, Vol. 3: Advaita Vedānta up to Śaṃkara and his pupils. Delhi: Motilal Banarsidass. Potter, Karl H. (1987) Encyclopedia of Indian Philosophies, Vol. 4: Sāṃkhya. Delhi: Motilal Banarsidass. Potter, Karl H. (1999) Encyclopedia of Indian Philosophies, Vol. 8: Buddhist Philosophy from 100 to 350 A.D. Delhi: Motilal Banarsidass. Potter, Karl H. (2006) Encyclopedia Of Indian Philosophies Bibiography, Vol. 11: Advaita Vedānta from 80 to 1200. Delhi: Motilal Banarsidass. Potter, Karl H.(1977) Encyclopedia of Indian Philosophies, Vol. 2: Indian Metaphysics and Epistemology. The Tradition of Nyāya-Vaiśeṣika up to Gaṅgeśa. Delhi: Motilal Banarsidass. Potter, Karl H.(1996) Encyclopedia of Indian Philosophies, Vol. 7: Abhidharma Buddhism to 150 AD. Delhi: Motilal Banarsidass. Potter, Karl H.(2003) Encyclopedia of Indian Philosophies, Vol. 9: Buddhist Philosophy from 350 to 600 AD. Delhi: Motilal Banarsidass. Siderits, Mark (2007) Buddhism as Philosophy: An Introduction. Hants: Ashgate Publishing Limited. Sinha, Jadunath (1969) Indian Epistemology of Perception. Sinha Publishing House: Calcutta. Tuske, Joerg (ed.) (2017) Indian Epistemology and Metaphysics. London–Oxford–New York: Bloomsbury Academic. van Bijlert, Vittorio A. (1988) Epistemology and Spiritual Authority: The Development of Epistemology and Logic in the Old Nyāya and the Buddhist School of Epistemology. Wien: Arbeitskreis für Tibetische und Buddhistische Studien. Westerhoff Jan (2018) The Golden Age of Indian Buddhist Philosophy in the First Millennium CE. Oxford: Oxford University Press. Zimmer, Heinrich (1952) Philosophies of India. London: Routledge & Kegan Paul Ltd. * Pozycje oznaczone gwiazdką (*) są pozycjami podstawowymi, w języku polskim. Pozostałe lektury mają charakter poszerzający i uzupełniający. Powyższa lista może zostać poszerzona w zależności od potrzeb i specyfiki danego nurtu filozoficznego. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: student zna i rozumie: – miejsce i znaczenie filozofii indyjskiej w relacji do nauk oraz przedmiotową metodologiczną specyfikę filozofii – podstawową terminologię filozoficzną (filozofia indyjska) w języku polskim – podstawową terminologię filozoficzną (filozofia indyjska) w wybranym języku obcym (angielski) – szczegółowe zagadnienia (rzeczowe i metodologiczne) i najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach wybranej dyscypliny filozoficznej (filozofia indyjska) – zależności między głównymi dyscyplinami filozoficznymi historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych w Azji Południowej – normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmianę i drogi wpływania na ludzkie zachowania w Azji Południowej – kompleksową naturę języka oraz historyczną zmienność jego znaczeń rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultur Azji Południowej – ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie Azji Południowej; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury Azji Południowej – miejsce i znaczenie dziedziny nauk humanistycznych w systemie nauk oraz specyfikę przedmiotową, metodologiczną i terminologiczną nauk humanistycznych (filozofia indyjska) – rozwój idei filozoficznych w Azji i na Zachodzie Nabyte umiejętności: student potrafi: – porównywać idee filozoficzne i ich rozwój w Azji Południowej i na Zachodzie – ¬analizować proste argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami – identyfikować proste strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych – dobierać strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruować krytyczne argumenty, formułować odpowiedzi na krytykę – pisać proste teksty o charakterze filozoficznym, z samodzielnym doborem literatury – poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną (filozofia indyjska) – wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych (filozofia indyjska) a procesami społecznymi i kulturalnymi wykorzystywać znajomość języka obcego na poziomie B2 do: pisemnej i ustnej interpretacji przedstawionych informacji; dość swobodnego i poprawnego wyrażania swojej opinii na znane studentowi tematy; dokonuje syntezy przeczytanego tekstu bądź usłyszanej wypowiedzi; tworzy spójny i logiczny tekst na tematy mu znane w postaci np. opisu czy rozprawki; wygłasza, zgodnie z konwencją, prezentacje dotyczące tematów zawodowych i akademickich; nawiązuje rozmowę na tematy codzienne w sposób dość swobodny i zrozumiały. – analizować i oceniać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, z wykorzystaniem narzędzi wyszukiwawczych Nabyte kompetencje społeczne: student jest gotów do: – identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności (filozofia pozaeuropejska) – rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków (filozofia pozaeuropejska) – w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego efektywnego organizowania własnej pracy i krytycznej oceny jej stopnia zaawansowania – przyjmowania nowych idei i ewentualnej zmiany stanowiska w świetle dostępnych danych i argumentów (filozofia pozaeuropejska) – uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego (filozofia pozaeuropejska) – wykorzystywania wiedzy o kulturze danego obszaru językowego (Azja Południowa), zdobytej na zajęciach; sprawnego współpracowania w grupie; zidentyfikowania własnego stylu uczenia się i wybrania sposobów dalszego samokształcenia; akceptowania różnorodności postaw i opinii w kontaktach interpersonalnych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca pisemna na koniec semestru (praca o charakterze problematycznym, przekrojowym) Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK-MON
FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Piotr Balcerowicz | |
Group instructors: | Piotr Balcerowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Monographic lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.