University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Philosophy of Language

General data

Course ID: 3800-FJ24-F
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Philosophy of Language
Name in Polish: Filozofia języka
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Fakultety (studia stacjonarne, filozofia)
ECTS credit allocation (and other scores): 10.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description:

This course explores the nature of meaning, reference and truth, and their bearing on the use of language in communication. It surveys main issues in syntax (compositionality principle, categorial grammar), semantics (meaning, reference, proper names and descriptions, internalism vs externalism) and pragmatics (implicatures, presuppositions, speech acts).

Full description: (in Polish)

Celem kursu jest krytyczna analiza głównych zagadnień analitycznej filozofii języka. Kurs rozpoczyna się od rozważenia zależności między odniesieniem przedmiotowym a znaczeniem wyrażeń (nazwy własne, deskrypcje określone i nieokreślone, terminy naturalnorodzajowe, wyrażenia okazjonalne). Później koncentruje się na wkładzie znaczeniowym, jaki wyrażenia proste wnoszą do wyrażeń złożonych. Przedstawione zostaną podstawy gramatyk kategorialnych. Następnie omawiane będą podstawowe teorie sądów, semantyka Kaplana. Przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia pragmatyczne (pragmatyka Stalnakera, teoria aktów mowy, implikatury) oraz debata między minimalizmem semantycznym a kontekstualizmem, dotycząca wpływu kontekstu na znaczenie.

Bibliography: (in Polish)

Podręczniki

Przewodnik po filozofii języka. Red. J. Odrowąż-Sypniewska WAM 2016.

10 wykładów z filozofii języka. B. Stanosz. Biblioteka Myśli Semiotycznej.

Pragmatyka. S. C. Levinson. PWN.

Philosophy of Language. A Contemporary Introduction. W. Lycan. Routledge.

The Blackwell Guide to the Philosophy of Language. Red. M. Devitt i Richard Hanley. Blackwell.

Oxford Companion to the Philosophy of Language. Red. E. Lepore i B. Smith

Routledge Companion to the Philosophy of Language. Red. G. Russell i D. Fara.

Zbiory artykułów

Fragmenty filozofii analitycznej. Filozofia języka. Red. B. Stanosz. PWN.

Logika i język. Red. J. Pelc. PWN.

Philosophy of language. Red. A.P. Martinich. OUP.

Readings in the Philosophy of Language. Red. P. Ludlow. MIT Press.

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

Student zna klasyczne teorie znaczenia i odniesienia przedmiotowego

Student zna główne gramatyki kategorialne

Student wie, co to są czynności mowy, implikatury i presupozycje

Student wie na czym polega różnica między internalizmem i eksternalizmem semantycznym i potrafi wskazać konsekwencje, jakie wynikają z przyjęcia tych stanowisk

Student wie o co chodzi w sporze między minimalizmem semantycznym a kontekstualizmem.

Nabyte umiejętności:

Student potrafi przeprowadzić analizę semantyczno-kategorialną zdań języka naturalnego

Student potrafi przedstawić główne argumenty na rzecz tezy, że różnica między deskrypcjami referencyjnymi i atrybucyjnymi jest różnicą semantyczną

Student potrafi podać argumenty za jednorodną analizą deskrypcji określonych i nieokreślonych

Student potrafi odróżnić znaczenie semantyczne od znaczenia nadawcy

Student potrafi wyjaśnić, na czym polega intencjonalność

Student potrafi zidentyfikować presupozycje i implikatury konwersacyjne danej wypowiedzi

Nabyte kompetencje społeczne:

Umiejętność słuchania ze zrozumieniem

umiejętność funkcjonowania w sytuacji ekspozycji społecznej (przy zadawaniu pytań prowadzącemu)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny. Egzamin będzie miał formę testową i będzie składał się z pytań dotyczących wszystkich poruszanych tematów na wykładzie.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze

Zasady zaliczania ćwiczeń znajdują się na podstronie grupy ćwiczeniowej.

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 60 hours, 20 places more information
Lecture, 60 hours, 20 places more information
Coordinators: Joanna Odrowąż-Sypniewska, Mieszko Tałasiewicz
Group instructors: Filip Kawczyński, Joanna Odrowąż-Sypniewska, Mieszko Tałasiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Grading
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)