Philosophy of Language
General data
Course ID: | 3800-FJ24-M |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Philosophy of Language |
Name in Polish: | Filozofia języka |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Wykłady monograficzne (studia stacjonarne, filozofia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective monographs |
Short description: |
This course explores the nature of meaning, reference and truth, and their bearing on the use of language in communication. It surveys main issues in syntax (compositionality principle, categorial grammar), semantics (meaning, reference, proper names and descriptions, internalism vs externalism) and pragmatics (implicatures, presuppositions, speech acts). |
Full description: |
The main objective of the course is critical analysis of main problems discussed in the philosophy of language. I. Meaning and reference 1. Theories of reference 1.1. proper names (descriptive, nondescriptive, hybrid, indexical, mental files theories; rigid designation, direct reference) 1.2. descriptions (definite and indefinite, attributive and referential) 1.3. semantic reference and speaker reference 1.4. indexical expressions 2. Theories of meaning 2.1. propositional 2.1.1. main theories of propositions; singular propositions 2.2. use theories 2.3. psychological theories (meaning as a communicative intention) 3. Semantic internalism vs. Semantic externalism (Twin Earth, arthrities) 4. Intentionality II. Logical syntax 1. Main goals of a theory of syntax: the compositionality principle 2. Ajdukiewicz and categorial grammar 3. The functoriality principle: Fregean sources of categorial grammar 4. Semantic categories and intentionality: Husserlian sources of categorial grammar 5. Geach and rich systems of categorial grammar 6. Categorial grammar, Montague grammar, generative grammar – main similarities and dissimilarities. III. Meaning and use; meaning in context 1. Speech acts 2. Implicatures 3. Contextualism vs. semantic minimalism a) context and its roles b) minimalism, contextualism, indexicalism, truth relativism c) implicatures, implicitures, explicatures |
Bibliography: |
(in Polish) Podręczniki Przewodnik po filozofii języka. Red. J. Odrowąż-Sypniewska WAM 2016. 10 wykładów z filozofii języka. B. Stanosz. Biblioteka Myśli Semiotycznej. Pragmatyka. S. C. Levinson. PWN. Philosophy of Language. A Contemporary Introduction. W. Lycan. Routledge. The Blackwell Guide to the Philosophy of Language. Red. M. Devitt i Richard Hanley. Blackwell. Oxford Companion to the Philosophy of Language. Red. E. Lepore i B. Smith Routledge Companion to the Philosophy of Language. Red. G. Russell i D. Fara. Zbiory artykułów Fragmenty filozofii analitycznej. Filozofia języka. Red. B. Stanosz. PWN. Logika i język. Red. J. Pelc. PWN. Philosophy of language. Red. A.P. Martinich. OUP. Readings in the Philosophy of Language. Red. P. Ludlow. MIT Press. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: Student zna klasyczne teorie znaczenia i odniesienia przedmiotowego Student zna główne gramatyki kategorialne Student wie, co to są czynności mowy, implikatury i presupozycje Student wie na czym polega różnica między internalizmem i eksternalizmem semantycznym i potrafi wskazać konsekwencje, jakie wynikają z przyjęcia tych stanowisk Student wie o co chodzi w sporze między minimalizmem semantycznym a kontekstualizmem. Nabyte umiejętności: Student potrafi przeprowadzić analizę semantyczno-kategorialną zdań języka naturalnego Student potrafi przedstawić główne argumenty na rzecz tezy, że różnica między deskrypcjami referencyjnymi i atrybucyjnymi jest różnicą semantyczną Student potrafi podać argumenty za jednorodną analizą deskrypcji określonych i nieokreślonych Student potrafi odróżnić znaczenie semantyczne od znaczenia nadawcy Student potrafi wyjaśnić, na czym polega intencjonalność Student potrafi zidentyfikować presupozycje i implikatury konwersacyjne danej wypowiedzi Nabyte kompetencje społeczne: Umiejętność słuchania ze zrozumieniem umiejętność funkcjonowania w sytuacji ekspozycji społecznej (przy zadawaniu pytań prowadzącemu) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład zakończy się sprawdzianem pisemnym sprawdzającym nabytą wiedzę. Sprawdzian będzie miał formę testową i będzie składał się z pytań dotyczących wszystkich poruszanych tematów. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 60 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Joanna Odrowąż-Sypniewska | |
Group instructors: | Joanna Odrowąż-Sypniewska, Mieszko Tałasiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Monographic lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.