University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Philosophical problems of special sciences

General data

Course ID: 3800-FPNP-DON
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Philosophical problems of special sciences
Name in Polish: Filozoficzne problemy nauk podstawowych
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty do wyboru, filozofia, studia stacjonarne, pierwszego stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 10.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description:

The first part of the course is devoted to an elementary introduction to the philosophy of physics. The goal of this introduction is twofold. First, to acquaint the students of philosophy with the concepts and trends of modern physics. Second, to draw their attention to the fact that the development of physics leads to numerous philosophical questions and problems. Elements of the philosophy of mathematics will be discussed in the second part of the lecture, which will be focused on the main classical schools such as logicism, formalism and intuitionism, as well as on the controversy between Platonism and nominalism and the structuralist interpretation of mathematics. The third part of the lecture will be devoted to the issues dominating the philosophy of biology. The status of biology as science will be considered, and the biological definitions of life and the main theses of the theory of evolution discussed.

Full description: (in Polish)

Pierwsza część wykładu poświęcona będzie najważniejszym problemom filozofii biologii. Omówione zostaną następujące zagadnienia: 1) historyczne i współczesne spory o strategię metodologiczną biologii (mechanicyzm, witalizm, organizmalizm, zarys współczesnego sporu między redukcjonizmem i antyredukcjonizmem w filozofii biologii); 2) problemy związane z definiowaniem życia; 3) teoria ewolucji w postaci historycznej (teoria Darwina) i współczesnej (syntetyczna teoria ewolucji) oraz problemy z nią związane (kwestia celowości i funkcjonalności, zmiany i postępu, konieczności i przypadkowości, jednostek doboru; definiowanie gatunku, adaptacjonizm, gradualizm i saltacjonizm, ewolucjonizm a kreacjonizm); 4) koncepcje wykraczające poza granice biologii: socjobiologia i psychologia ewolucyjna, hipoteza Gai.

W drugiej części wykładu przedstawione zostaną zarysy podstawowych teorii i koncepcji fizycznych w porządku chronologicznym, przy czym uwypuklone będą aspekty tych teorii istotne z filozoficznego punktu widzenia. Punktem wyjścia będzie astronomia i fizyka starożytna (teorie Ptolemeusza i Arystotelesa), po czym omówiona zostanie rewolucja w nauce nowożytnej, która miała miejsce w XVI i XVII wieku, zapoczątkowana odkryciami astronomicznymi Kopernika i Keplera oraz pracami Galileusza i Newtona. Omawiając mechanikę klasyczną Newtona zwrócimy szczególną uwagę na spór o status czasu i przestrzeni oraz zagadnienie determinizmu i przewidywalności. Następnym zagadnieniem będzie redukcja termodynamiki do mechaniki statystycznej i związany z nią problem nieodwracalności zjawisk termodynamicznych. Z kolei analiza teorii elektromagnetyzmu dostarczy materiału filozoficznego związanego z pojęciem unifikacji zjawisk elektrycznych i magnetycznych oraz ontologicznym statusem pól fizycznych. Problemy teorii elektromagnetyzmu (problem eteru oraz brak niezmienniczości Galileuszowskiej) doprowadzą nas bezpośrednio do powstania szczególnej teorii względności. Wyjaśnione zostaną efekty relatywistyczne (skrócenie Lorentza, dylatacja czasu, stożki świetlne) oraz status geometrii nieeuklidesowych i podstawowe założenia ogólnej teorii względności (geometryzacja grawitacji). Studenci uzyskają również podstawowe informacje na temat sposobu opisu zjawisk kwantowych i jego konsekwencji epistemologicznych i ontologicznych. Przedstawione zostaną trudności pojęciowe mechaniki kwantowej: problem pomiaru, zagadnienie nielokalności i teorie parametrów ukrytych. Część pierwsza kursu zakończona zostanie wzmianką na temat współczesnej kosmologii oraz teorii cząstek elementarnych.

Trzecia część wykładu i ćwiczeń poświęcona jest filozofii matematyki. Zaprezentowane zostaną podstawowe pytania filozoficzne związane z matematyką, takie jak np.:

- problem istnienia obiektów matematycznych;

- obiektywność prawd matematycznych;

- zagadnienie stosowalności matematyki w naukach przyrodniczych;

- konsekwencje twierdzenia Gödla dla filozofii matematyki (i filozofii);

- problem dowodów komputerowych;

- program Hilberta, nurt formalistyczny w podstawach matematyki;

- spór realizm-antyrealizm;

- pojęcie prawdopodobieństwa i związane z nim trudności;

Bibliography: (in Polish)

K. Darwin, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego.

A. Bednarczyk (red.), Główne zagadnienia biologii, Warszawa 1966.

K. Chodasiewicz i in. (red.), Główne problemy filozofii biologii, Warszawa 2017.

D.J. Futuyma, Ewolucja, Warszawa 2008.

S.J. Gould, Niewczesny pogrzeb Darwina. Wybór esejów, Warszawa 1999.

M. Heller, T. Pabjan, Elementy filozofii przyrody (rozdz. 5).

A. Hoffman, Wokół ewolucji, Warszawa 1983.

W. Kunicki-Goldfinger, Znikąd donikąd.

E. Mayr, Populacje, gatunki i ewolucja, Warszawa 1974.

E. Mayr, To jest biologia, Warszawa 2002.

M. Ryszkiewicz, Ewolucja, Warszawa 2000.

A. Urbanek, Rewolucja naukowa w biologii, Warszawa 1972.

A. Urbanek, Jedno istnieje tylko zwierzę…, Warszawa 2007.

E.M. Rogers, „Fizyka dla dociekliwych”,

R. Penrose, „Nowy umysł cesarza”

M. Heller, T. Pabjan, „Elementy filozofii przyrody” (rozdz. 5)

Galileo Galilei, „Dialog o dwu najważniejszych układach świata”

E. Nagel, „Struktura nauki”

A. Einsten, L. Infeld, „Ewolucja fizyki”

R. Feynman i in., “Feynmana wykłady z fizyki”

H. Price, „Strzałka czasu i punkt Archimedesa”

R. Murawski, Filozofia matematyki. Zarys dziejów

S. Shapiro, Thinking about mathematics

T. Crilly, 50 teorii matematyki, które powinieneś znać

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

K_W02 Ma podstawową wiedzę o związkach między filozofią a naukami szczegółowymi oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii nauki i nauk szczegółowych (fizyki, biologii i matematyki)

K_W03 Zna podstawową terminologię filozofii nauk podstawowych (fizyki, biologii, matematyki) w języku polskim (ew. angielskim)

Nabyte umiejętności:

K_U02 samodzielnie zdobywa wiedzę (na podstawie sugerowanych materiałów pomocniczych)

K_U04 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących filozoficznych zagadnień nauk szczegółowych

K_U05 Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną oraz naukową

Nabyte kompetencje społeczne:

K_K05 Efektywnie organizuje własną pracę (przygotowanie do egzaminu) i krytycznie ocenia jej stopnień zaawansowania

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład kończy się egzaminem pisemnym składającym się z trzech części (filozofia fizyki, matematyki i biologii). Ćwiczenia oceniane są na podstawie aktywności, prac pisemnych oraz testów zaliczeniowych. Warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich trzech części ćwiczeń na ocenę przynajmniej dostateczną.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 60 hours, 60 places more information
Lecture, 60 hours, 60 places more information
Coordinators: Tomasz Bigaj, Joanna Gęgotek, Krzysztof Wójtowicz
Group instructors: Tomasz Bigaj, Joanna Gęgotek, Stanisław Jędrczak, Jakub Róg, Krzysztof Wójtowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Grading
Lecture - Examination

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 60 hours, 60 places more information
Lecture, 60 hours, 60 places more information
Coordinators: Tomasz Bigaj, Joanna Gęgotek, Krzysztof Wójtowicz
Group instructors: Tomasz Bigaj, Joanna Gęgotek, Stanisław Jędrczak, Jakub Róg, Krzysztof Wójtowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Grading
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)