History of Philosophy I
General data
Course ID: | 3800-HF1-DON-ZK |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | History of Philosophy I |
Name in Polish: | Historia filozofii I |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, filozofia, studia stacjonarne, pierwszego stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
10.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
This course will present the views of European philosophers from the 7th century BC to the 14th century AD. The discussion of ancient philosophy will include Presocratics, Socrates, Plato and Aristotle, Hellenistic schools (Stoics, Epicureans, and Sceptics), syncretic approaches (Middle Platonism, Philo of Alexandria), and Neoplatonism. Classes on medieval philosophy will cover early Christian philosophy, 9th-century Neoplatonism, 11th-century early scholasticism, 12th-century Renaissance – developments in natural philosophy, logic, ethics, and mysticism, Muslim and Jewish philosophy, 13-century scholasticism (universities and the scholastic method), 13-century doctrinal movements (Latin Averroism, Aristotelianism of Thomas Aquinas, Augustinianism), 14th-century approaches (Thomism, Duns Scotus and Scotism, William of Ockham and nominalism), Mysticism (Meister Eckhart). |
Full description: |
This course will present the views of European philosophers from the 7th century BC to the 14th century AD. The discussion of ancient philosophy will include Presocratics (Ionians, Pythagoreans, Eleatics, and Sophists), Socrates and his followers, Plato and Aristotle, Hellenistic schools (Stoics, Epicureans, and Sceptics), syncretic approaches (Middle Platonism, Philo of Alexandria), and Neoplatonism. Classes on medieval philosophy will cover early Christian writers (Origen, Augustine of Hippo, Boethius, Ps. Dionysius), 9-th century Neoplatonism (Eriugena), 11th-century early scholasticism (Anselm of Canterbury), 12th-century Renaissance – natural philosophy (the so-called School of Chartres), logic and ethics (Peter Abelard), mysticism (Bernard of Clairvaux, the Victorine School), Muslim and Jewish philosophy (Avicenna, Averroes, Avicebron, Maimonides), 13-century scholasticism (universities and the scholastic method), 13-century doctrinal movements (Latin Averroism, Aristotelianism of Thomas Aquinas, Augustinianism), 14th-century approaches (Thomism, Duns Scotus and Scotism, William of Ockham and nominalism), mysticism (Meister Eckhart). |
Bibliography: |
(in Polish) Opracowania: F. Copleston, Historia filozofii, t. II-III; E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich; R. Heinzmann, Filozofia średniowiecza; A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej; Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej, t.I i II; J. Legowicz, Historia filozofii średniowiecznej Europy zachodniej; G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-IV; S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej; Wszystko to ze zdziwienia. Antologia średniowiecznych tekstów filozoficznych z XII, XIII, XIV w. (red. M. Frankowska-Terlecka, K. Krauze-Błachowicz, E. Jung-Palczewska); Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Od św. Augustyna do Joachima z Fiore (red. A. Kijewska). Semestr zimowy: Presokratycy; Platon: Obrona Sokratesa, Fedon, Fajdros, Gorgiasz lub Uczta lub Eutyfron, Państwo (ks. VI-VII), Timajos; Arystoteles: Metafizyka (ks. IV, VI-IX, XII – wybór), O duszy (ks. II-III), Etyka Nikomachejska (ks. I-II, X); Sekstus Empiryk: Zarysy Pirrońskie (ks. I); Epiktet: Encheiridion lub Diatryby (wybór); Marek Aureliusz: Rozmyślania; Epikur: List do Menojkeusa, Główne myśli; Filon z Aleksandrii: O stworzeniu świata; Orygenes: O zasadach (wybór); Plotyn: Enneady, Enn. V.1-2, VI. 8-9 (wybór). Fakultatywnie: Platon: List VII: Arystoteles: Metafizyka ks. I; Justyn: Apologia (fragmenty), Dialog z Żydem Tryfonem (fragmenty); Teofil z Antiochii: List do Autolika (fragmenty). Semestr letni: Augustyn: Solilokwia lub O wolnej woli, ks. 2; Wyznania (ks. X, 6-22, ks. XI-XII); Boecjusz: O pocieszeniu, jakie daje filozofia; Pseudo-Dionizy Areopagita: Teologia mistyczna, Listy; Anzelm z Canterbury: Proslogion, r. 1-5; Co może ktoś na to odpowiedzieć w obronie głupiego oraz Co na to odpowiada wydawca tej książeczki; Abelard: Przedmowa do Tak i Nie lub Etyka (wybór), lub O uniwersaliach (wybór); Bonawentura: Droga duszy do Boga lub O sprowadzeniu sztuk do teologii (w: Wszystko to ze zdziwienia. Antologia średniowiecznych tekstów filozoficznych z XIII w.); Tomasz z Akwinu: O bycie i istocie; Traktat o człowieku, kwestie 75-76 (wybór); Duns Szkot: wybór pism w: Wszystko to ze zdziwienia. Antologia średniowiecznych tekstów filozoficznych z XIV w.; Ockham: wybór pism w: Wszystko to ze zdziwienia. Antologia średniowiecznych tekstów filozoficznych z XIV w. Fakultatywnie : Augustyn: Państwo Boże, ks. XIV, rozdz. 28, ks. XIX; Eriugena: wybór pism w: A. Kijewska, Eriugena; Awicenna, Księga wiedzy (wybór); Grosseteste: O świetle; Tomasz z Akwinu: Traktat o Bogu, kwestie 1-3; Mistrz Eckhart: Kazania, kaz.: 2,12, 16, 16b, 21, 26, 28, 32, 40 i 42 (wyd. Poznań 1986). |
Learning outcomes: |
Knowledge: - basic knowledge of philosophical terms - comprehension of the history of forming of philosophical ideas - general comprehension of ancient and medieval philosophy (key figures, ideas and arguments) based on the reading of the sources - knowledge of the general relationship between forming of philosophical ideas and social and cultural changes - knowledge of the methods of interpretation of classical and medieval texts Abilities: - thorough reading and analyzing of ancient and medieval philosophical sources (texts) in translation or, preferably, in original - dealing with basic philosophical problems, theses and assumptions of ancient and medieval philosophy - following and articulating arguments used by ancient and medieval philosophers - critical reflection on ideas, and evaluating arguments, always with respect for the original Social skills: - independent thinking - sharing knowledge with others in discussion - awareness of the impact of the heritage of European philosophy, and the influence of philosophical thinking on the social and intellectual bonds‘ formation |
Assessment methods and assessment criteria: |
-attendance -active class participation (tutorial) -written test at the end of each semester (tutorial) -final oral exam at the end of the academic year |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
CW
TH WYK
CW
FR CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 90 hours, 145 places
Lecture, 30 hours, 145 places
|
|
Coordinators: | Krystyna Krauze-Błachowicz | |
Group instructors: | Magdalena Bieniak-Nowak, Bogna Kosmulska, Krystyna Krauze-Błachowicz, Krzysztof Łapiński, Rafał Tichy, Marcin Trepczyński, Wojciech Wciórka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading Lecture - Examination |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 90 hours, 145 places
Lecture, 30 hours, 145 places
|
|
Coordinators: | Krystyna Krauze-Błachowicz, Krzysztof Łapiński | |
Group instructors: | Magdalena Bieniak-Nowak, Bogna Kosmulska, Krystyna Krauze-Błachowicz, Krzysztof Łapiński, Rafał Tichy, Wojciech Wciórka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.