History of Philosophy II
General data
Course ID: | 3800-HF2-DON-ZK |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | History of Philosophy II |
Name in Polish: | Historia filozofii II |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, filozofia, studia stacjonarne, pierwszego stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
10.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
The classes cover topics in the history of European philosophy from Renaissance to the late 19th century. The focus is on problems in theoretical philosophy (metaphysics and epistemology), discussed in particular in the light of philosophical contribution to scientific revolution. The second main topic would be modern practical philosophy (ethics, social philosophy) and its various relations with modern metaphysics. We will also address the issue of historical unicity of modernity, its attempts at self-understanding as well as its internal and external critiques. |
Full description: |
(in Polish) Tematyka zajęć obejmuje dzieje filozofii w Europie od renesansu do II połowy XIX w. W centrum rozważań znajdują się problemy filozofii teoretycznej (metafizyki i teorii poznania), w szczególności w kontekście filozoficznych uwarunkowań rewolucji naukowej. Drugim centralnym elementem wykładu będą kwestie związane z filozofią praktyczną (etyką, filozofią społeczną) i ich powiazania z nowożytną metafizyką. Poruszymy także problem historycznej wyjątkowości nowożytności, przedstawimy jej próby zrozumienia samej siebie oraz wewnętrzne i zewnętrzne krytyki. |
Bibliography: |
(in Polish) Podręczniki: F. Copleston, Historia filozofii, wiele wydań, odpowiednie fragmenty z 9 tomów; Ernst von Aster, Historia filozofii, PWN, Warszawa 1969 W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, 3 tomy, wiele wydań, odpowiednie fragmenty; J. Migasiński, Filozofia nowożytna.Postacie/Idee/Problemy, Wyd. Stentor 2011; Literatura uzupełniająca: A.C. Crombie, Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej; B. Cohen, The Birth of a New Physics; A. Koyré, Od zamkniętego świaantoine liltta do nieskończonego wszechświata; G. Galilei, Dialog o dwu najważniejszych układach świata: ptolemeuszowym i Kopernikowym; F. Alquié, Kartezjusz; J. Attali, Pascal; B. Baczko, Hiob, mój przyjaciel: obietnice szczęścia i nieuchronność zła J. Israel, Radical Enlightenment: Philosophy and the Making of Modernity, 1650–1750 L. Kołakowski, Jednostka i nieskończoność. Wolność i antynomie wolności w filozofii Spinozy; Y. Yovel, Spinoza and other Heretics; J. Bennett, A Study of Spinoza’s Ethics; P. Gut, Leibniz. Myśl filozoficzna w XVII w.; B. Russell A Critical Exposition of the Philosophy of Leibniz; B. Mates, The Philosophy of Leibniz: Metaphysics and Language; M.J. Siemek, Idea transcendentalizmu u Fichtego I Kanta; M. Poręba, Możliwość rozumu P.F. Strawson, The Bounds of Sense. An Essay on Kant’s Critique of Pure Reason; M. Heidegger, Kant a problem metafizyki; W. Sellars, Science and Metaphysics. Variations on Kantian Themes; O. Höffe, Immanuel Kant; H.E. Allison, Kant’s Transcendental Idealism: An Interpretation and Defense; Ch. Taylor, Hegel; M.J. Siemek, Hegel i filozofia; J. Nowotniak – Samowiedza filozofa. Johanna Gottlieba Fichtego poszukiwanie jedności Étienne Balibar, Filozofia Marksa |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: 1) student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych, 2) zna idee i argumenty wybranych nowożytnych autorów filozoficznych na podstawie wykładu i samodzielnej lektury ich pism; Nabyte umiejętności: 1) student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych, 2) zna idee i argumenty wybranych nowożytnych autorów filozoficznych na podstawie wykładu i samodzielnej lektury ich pism; Nabyte kompetencje społeczne: 1) student ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego i refleksji filozoficznej dla kształtowania się więzi społecznych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny obejmujący tematykę wykładu i ćwiczeń. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W TH WYK
CW
FR CW
|
Type of class: |
Classes, 60 hours, 68 places
Lecture, 60 hours, 68 places
|
|
Coordinators: | Michał Kozłowski, Tomasz Wiśniewski | |
Group instructors: | Michał Barcz, Bartosz Działoszyński, Krzysztof Głowacki, Michał Kozłowski, Wojciech Kozyra, Tomasz Ludwicki, Tomasz Wiśniewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading Lecture - Examination |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 60 hours, 68 places
Lecture, 60 hours, 68 places
|
|
Coordinators: | Bartosz Działoszyński, Tomasz Wiśniewski | |
Group instructors: | Michał Barcz, Bartosz Działoszyński, Amadeusz Just, Tomasz Ludwicki, Bartosz Wesół, Tomasz Wiśniewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.