History of Polish Philosophy II
General data
Course ID: | 3800-HFP223-F |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | History of Polish Philosophy II |
Name in Polish: | Historia filozofii polskiej II |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety (studia stacjonarne, filozofia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest prezentacja głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest prezentacja głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku. Na wykładzie przedstawione zostaną m.in. następujące zagadnienia: filozofia przełomu antypozytywistycznego i modernistyczna metafizyka (E. Abramowski, K. Twardowski, S. Brzozowski, M. Zdziechowski); aksjologiczna filozofia kultury i formułowane na jej gruncie historiozoficzne prognozy dotyczące losów cywilizacji europejskiej (F. Znaniecki, S. I. Witkiewicz); nowe projekty unaukowienia filozofii (Szkoła Lwowsko-Warszawska, fenomenologia R. Ingardena); spory ontologiczne w okresie dwudziestolecia międzywojennego; sytuacja filozofii polskiej w okresie powojennym. Zakres zagadnień omawianych na ćwiczeniach znajduje się na podstronie grupy ćwiczeniowej. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecane są podstawowe podręczniki, opracowania i antologie tekstów z zakresu historii filozofii polskiej, m.in.: 1. S. Borzym, H. Floryńska, B. Skarga, A. Walicki, „Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918”, Warszawa 1983. 2. B. Skarga (red.), „Polska filozofia i myśl społeczna”, t. 3, Warszawa 1975. 3. J. Skoczyński, J. Woleński, „Historia filozofii polskiej”, Kraków 2010. 4. J. Woleński, „Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska”, Warszawa 1985 Teksty omawiane na ćwiczeniach znajdują się na podstronie grupy ćwiczeniowej. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: - student ma wiedzę o najważniejszych osiągnięciach w dziejach polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku - student zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w filozofii polskiej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku; - student rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych oraz historyczną zmienność znaczeń języka; - student rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury. Nabyte umiejętności: - student wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi. Nabyte kompetencje społeczne: - student jest gotowy do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu historii filozofii polskiej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny. Oceniana będzie wypowiedź ustna na temat najważniejszych osiągnięć i strategii argumentacyjnych stosowanych w polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku, usytuowanych w kontekście historyczno-kulturowym. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 Zasady zaliczania ćwiczeń znajdują się na podstronie grupy ćwiczeniowej. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
Lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Anna Dziedzic | |
Group instructors: | Anna Dziedzic, Konrad Wyszkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.