History of Polish Philosophy II
General data
Course ID: | 3800-HFP224-F |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | History of Polish Philosophy II |
Name in Polish: | Historia filozofii polskiej II |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety (studia stacjonarne, filozofia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest prezentacja głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest prezentacja głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku. Na wykładzie przedstawione zostaną m.in. następujące zagadnienia: filozofia przełomu antypozytywistycznego i modernistyczna metafizyka (E. Abramowski, K. Twardowski, S. Brzozowski, M. Zdziechowski); aksjologiczna filozofia kultury i formułowane na jej gruncie historiozoficzne prognozy dotyczące losów cywilizacji europejskiej (F. Znaniecki, S. I. Witkiewicz); nowe projekty unaukowienia filozofii (Szkoła Lwowsko-Warszawska, fenomenologia R. Ingardena); spory ontologiczne w okresie dwudziestolecia międzywojennego; sytuacja filozofii polskiej w okresie powojennym. Zakres zagadnień omawianych na ćwiczeniach znajduje się na podstronie grupy ćwiczeniowej. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecane są podstawowe podręczniki, opracowania i antologie tekstów z zakresu historii filozofii polskiej, m.in.: 1. S. Borzym, H. Floryńska, B. Skarga, A. Walicki, „Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918”, Warszawa 1983. 2. B. Skarga (red.), „Polska filozofia i myśl społeczna”, t. 3, Warszawa 1975. 3. J. Skoczyński, J. Woleński, „Historia filozofii polskiej”, Kraków 2010. 4. J. Woleński, „Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska”, Warszawa 1985 Wybrana literatura dodatkowa: A. Walicki, „Stanisław Brzozowski: drogi myśli”, Warszawa 1977. A. Mencwel, „Stanisław Brzozowski: postawa krytyczna: wiek XX”, Warszawa 2014. A. Dziedzic, „Antropologia filozoficzna Edwarda Abramowskiego”, Wrocław 2010. G. Godlewski, „Lekcja kryzysu. Źródła kulturalizmu Floriana Znanieckiego”, Warszawa 1997. K. Chrobak, „Niejedna rzeczywistość: racjonalizm krytyczny Leona Chwistka”, Kraków 2004. M. Dombrowski, „Monadyzm biologiczny a problem psychofizyczny: studium filozofii Stanisława Ignacego Witkiewicza”, Toruń 2018. E. Paczkowska-Łagowska, „Psychika i poznanie: epistemologia Kazimierza Twardowskiego”, Warszawa 1980. A. Jedynak, „Ajdukiewicz”, Warszawa 2003. P. Surma, „Poglądy filozoficzne Jana Łukasiewicza a logiki wielowartościowe”, Warszawa 2012. J. Woleński, „Szkoła Lwowsko-Warszawska w polemikach”, Warszawa 1997. J. Moroz, „Dyskusja z relatywizmem prawdy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, Warszawa 2013. „Antyirracjonalizm: metody filozoficzne w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, red. A. Brożek, M. Będkowski, A. Chybińska, S. Ivanyk, D.Traczykowski, Warszawa 2020. A. Brożek, „Analiza i konstrukcja: o metodach badania pojęć w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, Kraków 2020. M. Tyl, „Pesymizm, konserwatyzm, wartości: o filozofii Henryka Elzenberga”, Katowice 2001. J. Zegzuła-Nowak, „Polemiki filozoficzne Henryka Elzenberga ze szkołą lwowsko-warszawską”, Kraków 2017. K. Okopień, „Uprzedmiotowienie: krytyka ontologii Romana Ingardena”, Warszawa 1997. „Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena”, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001. „Doświadczanie świata: eseje o myśli Romana Ingardena”, red. T. Maślanka, Warszawa 2020. Teksty omawiane na ćwiczeniach znajdują się na podstronie grupy ćwiczeniowej. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: - osoba studiująca ma wiedzę o najważniejszych osiągnięciach w dziejach polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku - osoba studiująca zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w filozofii polskiej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku; - osoba studiująca rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych oraz historyczną zmienność znaczeń języka; - osoba studiująca rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury. Nabyte umiejętności: - osoba studiująca wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi. Nabyte kompetencje społeczne: - osoba studiująca jest gotowa do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu historii filozofii polskiej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny. Oceniana będzie wypowiedź ustna na temat najważniejszych osiągnięć i strategii argumentacyjnych stosowanych w polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku, usytuowanych w kontekście historyczno-kulturowym. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 Zasady zaliczania ćwiczeń znajdują się na podstronie grupy ćwiczeniowej. |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
Lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Anna Dziedzic | |
Group instructors: | Anna Dziedzic, Tomasz Herbich | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.