University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Polish Philosophy II

General data

Course ID: 3800-HFP224-F
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Polish Philosophy II
Name in Polish: Historia filozofii polskiej II
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Fakultety (studia stacjonarne, filozofia)
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest prezentacja głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest prezentacja głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku. Na wykładzie przedstawione zostaną m.in. następujące zagadnienia: filozofia przełomu antypozytywistycznego i modernistyczna metafizyka (E. Abramowski, K. Twardowski, S. Brzozowski, M. Zdziechowski); aksjologiczna filozofia kultury i formułowane na jej gruncie historiozoficzne prognozy dotyczące losów cywilizacji europejskiej (F. Znaniecki, S. I. Witkiewicz); nowe projekty unaukowienia filozofii (Szkoła Lwowsko-Warszawska, fenomenologia R. Ingardena); spory ontologiczne w okresie dwudziestolecia międzywojennego; sytuacja filozofii polskiej w okresie powojennym.

Zakres zagadnień omawianych na ćwiczeniach znajduje się na podstronie grupy ćwiczeniowej.

Bibliography: (in Polish)

Zalecane są podstawowe podręczniki, opracowania i antologie tekstów z zakresu historii filozofii polskiej, m.in.:

1. S. Borzym, H. Floryńska, B. Skarga, A. Walicki, „Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918”, Warszawa 1983.

2. B. Skarga (red.), „Polska filozofia i myśl społeczna”, t. 3, Warszawa 1975.

3. J. Skoczyński, J. Woleński, „Historia filozofii polskiej”, Kraków 2010.

4. J. Woleński, „Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska”, Warszawa 1985

Wybrana literatura dodatkowa:

A. Walicki, „Stanisław Brzozowski: drogi myśli”, Warszawa 1977.

A. Mencwel, „Stanisław Brzozowski: postawa krytyczna: wiek XX”, Warszawa 2014.

A. Dziedzic, „Antropologia filozoficzna Edwarda Abramowskiego”, Wrocław 2010.

G. Godlewski, „Lekcja kryzysu. Źródła kulturalizmu Floriana Znanieckiego”, Warszawa 1997.

K. Chrobak, „Niejedna rzeczywistość: racjonalizm krytyczny Leona Chwistka”, Kraków 2004.

M. Dombrowski, „Monadyzm biologiczny a problem psychofizyczny: studium filozofii Stanisława Ignacego Witkiewicza”, Toruń 2018.

E. Paczkowska-Łagowska, „Psychika i poznanie: epistemologia Kazimierza Twardowskiego”, Warszawa 1980.

A. Jedynak, „Ajdukiewicz”, Warszawa 2003.

P. Surma, „Poglądy filozoficzne Jana Łukasiewicza a logiki wielowartościowe”, Warszawa 2012.

J. Woleński, „Szkoła Lwowsko-Warszawska w polemikach”, Warszawa 1997.

J. Moroz, „Dyskusja z relatywizmem prawdy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, Warszawa 2013.

„Antyirracjonalizm: metody filozoficzne w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, red. A. Brożek, M. Będkowski, A. Chybińska, S. Ivanyk, D.Traczykowski, Warszawa 2020.

A. Brożek, „Analiza i konstrukcja: o metodach badania pojęć w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, Kraków 2020.

M. Tyl, „Pesymizm, konserwatyzm, wartości: o filozofii Henryka Elzenberga”, Katowice 2001.

J. Zegzuła-Nowak, „Polemiki filozoficzne Henryka Elzenberga ze szkołą lwowsko-warszawską”, Kraków 2017.

K. Okopień, „Uprzedmiotowienie: krytyka ontologii Romana Ingardena”, Warszawa 1997.

„Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena”, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001.

„Doświadczanie świata: eseje o myśli Romana Ingardena”, red. T. Maślanka, Warszawa 2020.

Teksty omawiane na ćwiczeniach znajdują się na podstronie grupy ćwiczeniowej.

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

- osoba studiująca ma wiedzę o najważniejszych osiągnięciach w dziejach polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku

- osoba studiująca zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w filozofii polskiej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku;

- osoba studiująca rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych oraz historyczną zmienność znaczeń języka;

- osoba studiująca rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury.

Nabyte umiejętności:

- osoba studiująca wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi.

Nabyte kompetencje społeczne:

- osoba studiująca jest gotowa do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu historii filozofii polskiej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin ustny. Oceniana będzie wypowiedź ustna na temat najważniejszych osiągnięć i strategii argumentacyjnych stosowanych w polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku, usytuowanych w kontekście historyczno-kulturowym.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Zasady zaliczania ćwiczeń znajdują się na podstronie grupy ćwiczeniowej.

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Anna Dziedzic
Group instructors: Anna Dziedzic, Tomasz Herbich
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Grading
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)