History of Polish Philosophy II
General data
Course ID: | 3800-HFP224-M |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | History of Polish Philosophy II |
Name in Polish: | Historia filozofii polskiej II |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Wykłady monograficzne (studia stacjonarne, filozofia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective monographs |
Short description: |
The lecture presents main ideas, doctrines, trends and philosophical schools of Polish philosophy of anti-positivistic turn and of the 20th century. |
Full description: |
The lecture presents main ideas, doctrines, trends and philosophical schools of Polish philosophy of anti-positivistic turn and of the 20th century. The lecture discuss the following issues (i.a.): Polish philosophy of anti-positivistic turn and modernist metaphysics (E. Abramowski, K. Twardowski, S. Brzozowski, M. Zdziechowski); the axiological philosophy of culture and its fundamental role in the historiosophical views on the future of European civilization (F. Znaniecki, S. I. Witkiewicz); new projects of scientific philosophy (Lwow-Warsaw School, phenomenology of R. Ingarden); ontological disputes during the interwar period; the situation of Polish philosophy in the post-war period. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecane są podstawowe podręczniki, opracowania i antologie tekstów z zakresu historii filozofii polskiej, m.in.: 1. S. Borzym, H. Floryńska, B. Skarga, A. Walicki, „Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918”, Warszawa 1983. 2. B. Skarga (red.), „Polska filozofia i myśl społeczna”, t. 3, Warszawa 1975. 3. J. Skoczyński, J. Woleński, „Historia filozofii polskiej”, Kraków 2010. 4. J. Woleński, „Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska”, Warszawa 1985 Wybrana literatura dodatkowa: A. Walicki, „Stanisław Brzozowski: drogi myśli”, Warszawa 1977. A. Mencwel, „Stanisław Brzozowski: postawa krytyczna: wiek XX”, Warszawa 2014. A. Dziedzic, „Antropologia filozoficzna Edwarda Abramowskiego”, Wrocław 2010. G. Godlewski, „Lekcja kryzysu. Źródła kulturalizmu Floriana Znanieckiego”, Warszawa 1997. K. Chrobak, „Niejedna rzeczywistość: racjonalizm krytyczny Leona Chwistka”, Kraków 2004. M. Dombrowski, „Monadyzm biologiczny a problem psychofizyczny: studium filozofii Stanisława Ignacego Witkiewicza”, Toruń 2018. E. Paczkowska-Łagowska, „Psychika i poznanie: epistemologia Kazimierza Twardowskiego”, Warszawa 1980. A. Jedynak, „Ajdukiewicz”, Warszawa 2003. P. Surma, „Poglądy filozoficzne Jana Łukasiewicza a logiki wielowartościowe”, Warszawa 2012. J. Woleński, „Szkoła Lwowsko-Warszawska w polemikach”, Warszawa 1997. J. Moroz, „Dyskusja z relatywizmem prawdy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, Warszawa 2013. „Antyirracjonalizm: metody filozoficzne w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, red. A. Brożek, M. Będkowski, A. Chybińska, S. Ivanyk, D.Traczykowski, Warszawa 2020. A. Brożek, „Analiza i konstrukcja: o metodach badania pojęć w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, Kraków 2020. M. Tyl, „Pesymizm, konserwatyzm, wartości: o filozofii Henryka Elzenberga”, Katowice 2001. J. Zegzuła-Nowak, „Polemiki filozoficzne Henryka Elzenberga ze szkołą lwowsko-warszawską”, Kraków 2017. K. Okopień, „Uprzedmiotowienie: krytyka ontologii Romana Ingardena”, Warszawa 1997. „Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena”, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001. „Doświadczanie świata: eseje o myśli Romana Ingardena”, red. T. Maślanka, Warszawa 2020. |
Learning outcomes: |
- students have knowledge of the most important achievements in the history of Polish philosophical thought during the anti-positivist turn and the 20th century - students know the basic research methods and argumentation strategies used in Polish philosophy of the anti-positivist turn and the 20th century; - students understand the historical nature of the formation of philosophical ideas and the historical changeability of language meanings; - students understand the role of philosophical reflection in shaping culture. - students detect the relationship between the formation of philosophical ideas and social and cultural processes. - students are ready to identify their knowledge and skills in the field of the history of Polish philosophy of the anti-positivist turn and the 20th century |
Assessment methods and assessment criteria: |
Assessment based on a written work (on a selected topic discussed during the lecture). Acceptable number of missed classes without formal explanation: 2 |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Anna Dziedzic | |
Group instructors: | Anna Dziedzic | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Monographic lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.