University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Philosophy of Mind II

General data

Course ID: 3800-KOG-MS1-FU2
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Philosophy of Mind II
Name in Polish: Filozofia umysłu II
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe, kognitywistyka, studia stacjonarne, pierwszego stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Filozofia umysłu I. Mile widziana znajomość angielskiego.

Short description:

The course’s goal to present discussions and problems related to the contemporary philosophy of mind.

Full description:

The aim of the course is to present advanced issues of the contemporary philosophy of mind, with the particular emphasis on debates over mental representation, including (1) the theory of morphism-based representations or structural similarity, as well as teleosemantics, as defended by F. Dretske and R. G. Millikan; (2) problems and theories of consciousness, including the reliability of introspection; (3) issues related to the architecture of mind architecture, as modularity or extended mind (not only semantic externalism but also in the active externalism); (4) embodied cognition and enactivism; (5) information and computation in the philosophy of mind.

Bibliography: (in Polish)

Książki:

M. Miłkowski, R. Poczobut (red.), Przewodnik po filozofii umysłu, Wydawnictwo W.A.M., 2012.

U. Żegleń, Filozofia umysłu, Toruń 2003.

Floridi, Luciano. 2010. Information: a very short introduction. Oxford, Oxford University Press.

Wiener, Dawid. 2009. Antycypacja a procesy emocjonalne: kognitywistyczne ujęcie systemów emocjonalnych. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.

Wybrane artykuły:

1. Daniel Dennett, Naprawdę przekonani: strategia intencjonalna i dlaczego ona działa, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 4 (6) / 2003, s. 87-109

2. Jerry Fodor, The Language of Thought, 1975, rozdz. 3 LUB Jerry Fodor, LOT 2, tłum. W. Hensel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011

3. Fred Dretske, Błędna reprezentacja, przeł. K. Bielecka, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 39-58.

4. Robert Cummins i Roth, Martin, Znaczenie i treść w kognitywistyce, przeł. P. Grabarczyk, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 59-77.

5. Ruth G. Millikan (2009). Biosemantics. In Brian P. McLaughlin & Ansgar Beckerman (eds.), The Oxford Handbook of Philosophy of Mind. Oxford University Press.

6. Ruth Garrett Millikan – Reprezentacje-dwugłowce, przeł. K. Bielecka, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 19-38.

7. Anthony Chemero – Antyreprezentacjonizm i nastawienie dynamiczne, przeł. P. Gładziejewski, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 79-107.

8. Mark H. Bickhard – Model interaktywistyczny, przeł. M. Miłkowski„Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 109-165).

9. Jerry Fodor, Co przemawia za modularną strukturą umysłu, w: K. Rosner (red.), Noama Chomsky’ego próba rewolucji naukowej, tom 2, Warszawa 1996; lub Jerry Fodor, Precis of Modularity of Mind, „Behavioral and Brain Sciences”, 1995, nr 8.

10. Clark, Andy i David J. Chalmers. 2008. Umysł rozszerzony. W „Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje”, red. Marcin Miłkowski i Robert Poczobut, tłum. Marcin Miłkowski: 342–357. Warszawa, Wydawnictwo IFiS PAN.

11. Robert A. Wilson, Boundaries of the Mind. The Individual in the Fragile Sciences. Cognition. Cambridge: Cambridge University Press 2004 (fragm.).

12. Clark, Andy. 2013. Whatever next? Predictive brains, situated agents, and the future of cognitive science. „The Behavioral and brain sciences” 36 (3): 181–204. doi:10.1017/S0140525X12000477.

13. F. Varela, Neurofenomenologia. Metodologiczne lekarstwo na trudny problem, przeł. R. Poczobut, „Avant” 1 (2010).

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza

- student zna podstawowe pojęcia i stanowiska w obrębie współczesnej filozofii umysłu [K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W13]

- zna stanowiska i argumentacje głównych przedstawicieli, [K_W04, K_W13]

- rozumie podstawowe problemy związane z reprezentacją umysłową i teoriami świadomości [K_W08 ,K_W13].

Nabyte umiejętności

- potrafi interpretować tekst naukowy i krytycznie odnieść się do zawartej w nim argumentacji [K_U02, K_U05, K_U10]

- potrafi rozpoznawać klasyczne argumenty w filozofii umysłu, [K_U01, K_U05]

- potrafi dokonać analizy logicznej argumentacji [K_U05, K_U06]

- potrafi zwięźle przedstawić problem na piśmie wraz z argumentacją na rzecz jego rozwiązania [K_U02, K_U05, K_U06, K_U11, K_U19, K_U22]

Nabyte kompetencje społeczne:

wykład

- student umie uważnie słuchać wypowiedzi innych osób, a także brać udział w dyskusji [K_K02, K_K04, K_K07, K_K08, K_K09, K_K10, K_K11]

ćwiczenia

- potrafi brać udział w dyskusji i racjonalnie analizować argumentację, z którą się nie zgadza

- potrafi przedstawiać własny punkt widzenia w sposób precyzyjny i jasny, a jednocześnie interesujący dla słuchaczy

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena na podstawie egzaminu pisemnego. Egzamin pisemny składa się z 4 pytań otwartych (3 po 10 punktów, jedno za 20 punktów) oraz 4 pytań w postaci testu wielokrotnego wyboru (każda poprawna odpowiedź: 1 punkt). Razem: 50 punktów, punktacja: ocena 3 - 25 punktów; ocena 3,5 – 30 punktów, ocena 4 – 35 punktów, ocena 4,5 – 40 punktów, ocena 5 – 45 punktów i powyżej.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Sylabus ćwiczeń znajduje się na podstronie grupy ćwiczeniowej.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 40 places more information
Lecture, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Marcin Miłkowski
Group instructors: Witold Hensel, Marcin Miłkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Grading
Lecture - Examination

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 40 places more information
Lecture, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Marcin Miłkowski
Group instructors: Witold Hensel, Marcin Miłkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Grading
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)