Aesthetics and Problems of Contemporary Art
General data
Course ID: | 3800-NZ-F1-21 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Aesthetics and Problems of Contemporary Art |
Name in Polish: | Estetyka i problemy sztuki współczesnej |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Kurs skupia się na prześledzeniu wpływu klasycznych dociekań z zakresy estetyki filozoficznej na teorię i praktykę sztuki współczesnej. Celem zajęć jest zbadanie najważniejszych kontekstów filozoficznych współczesnej praktyki artystycznej a także określenie, do jakiego stopnia filozoficzne teorie umożliwiają zrozumienie stanowisk artystycznych, rozwijających się od czasu narodzin europejskiego modernizmu, a więc od przełomu XIX i XX wieku. Naszym celem jest zaznajomienie studentów z tradycją filozoficznych prób zgłębienia problematyki sztuki, twórczości artystycznej, związku pomiędzy zmysłowością a uczuciowością, relacji między wartościami estetycznymi a doświadczeniem estetycznym, poznawczej wartości sztuki, autonomii estetyki wobec rozstrzygnięć ontologicznych i epistemologicznych. |
Full description: |
(in Polish) Kurs skupia się na prześledzeniu wpływu klasycznych dociekań z zakresy estetyki filozoficznej na teorię i praktykę sztuki współczesnej. Celem zajęć jest zbadanie najważniejszych kontekstów filozoficznych współczesnej praktyki artystycznej a także określenie, do jakiego stopnia filozoficzne teorie umożliwiają zrozumienie stanowisk artystycznych, rozwijających się od czasu narodzin europejskiego modernizmu, a więc od przełomu XIX i XX wieku. Naszym celem jest zaznajomienie studentów z tradycją filozoficznych prób zgłębienia problematyki sztuki, twórczości artystycznej, związku pomiędzy zmysłowością a uczuciowością, relacji między wartościami estetycznymi a doświadczeniem estetycznym, poznawczej wartości sztuki, autonomii estetyki wobec rozstrzygnięć ontologicznych i epistemologicznych. Istotnym wątkiem będzie próba ukazania na konkretnych przykładach z dziedziny twórczości artystycznej, jak wiele klasycznych, formułowanych na gruncie filozofii pytań (począwszy od Platońskiego pytania o relację między pozorem a ideą, między „doxa” a „episteme”) znajduje swe urzeczywistnienie w obszarze sztuki. Materiał prezentowany na wykładzie oraz omawiany na ćwiczeniach zostanie uporządkowany według następujących problemów: 1) Mimesis – naśladownictwo i sposoby jego rozumienia. 2) Reprezentacja – rola przedstawienia w sztuce. 3) Doświadczenie estetyczne – modele recepcji dzieł sztuki od klasycznych po nowoczesne. 4) Narodziny i zmierzch wartości estetycznych – historyczne przemiany w sposobach wartościowania sztuki. Jednocześnie skupimy się na szczegółowym omówieniu najistotniejszych propozycji teoretycznych oraz współczesnych praktyk artystycznych: modernizm i jego przesłanki teoretyczne, specyfika medium i „nowe media” (fotografia, film, media cyfrowe), przemiany doświadczenia estetycznego, poszerzenie pola sztuki (nowe modele recepcji dzieł sztuki), nowe sposoby widzenia – nowe sposoby rozumienia – zwrot ikoniczny i filozofia. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura pomocnicza do wykładu oraz literatura do ćwiczeń zostanie podana na pierwszym spotkaniu. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: - wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej filozofii w zakresie estetyki - ma szeroką wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach we współczesnej estetyce oraz teoriach sztuki Nabyte umiejętności: - samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów - twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji w odniesieniu do praktyk i z zjawisk artystycznych Nabyte kompetencje społeczne: - uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kurs kończy się egzaminem ustnym. Składa się on z przygotowania prezentacji, polegającej na opracowaniu wybranego problemu filozoficznego z przygotowanego zestawu oraz z rozmowy egzaminacyjnej składającej się z trzech pytań dotyczących omawianego problemu. Lista tematów oraz lektur pomocniczych zostanie podana podczas kursu. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Copyright by University of Warsaw.