The history of Platonism and Aristotelism
General data
Course ID: | 3800-NZ-F3-22 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | The history of Platonism and Aristotelism |
Name in Polish: | Dzieje platonizmu i arystotelizmu |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Celem fakultetu jest zapoznanie słuchaczy z kluczowymi zagadnieniami platońskiego i arystotelesowskiego nurtu metafizyki. Celem ćwiczeń jest przedyskutowanie zagadnień omawianych w trakcie wykładów oraz analiza wybranych tekstów. Uwaga: zajęcia będą kontynuowane w drugim semestrze (dla zainteresowanych). |
Full description: |
(in Polish) W dziejach filozofii występują dwa nurty metafizyki, a mianowicie platonizm i arystotelizm. Zostały one ukształtowane nie tylko przez Platona i Arystotelesa, lecz także przez starożytnych, średniowiecznych oraz nowożytnych komentatorów. Celem zajęć jest ukazanie rozmaitych opcji w ramach tych nurtów. Omawiane są ich podstawowe zasady i założenia oraz dyrektywy metateoretyczne. Celem ćwiczeń jest przedyskutowanie tych zagadnień oraz interpretacja wybranych tekstów. |
Bibliography: |
(in Polish) Wykład Aristotle Transformed: the Ancient Commentators and their Influence, ed. R. Sorabji, London 1990. S. Blandzi, Platoński projekt filozofii pierwszej, Warszawa 2002. L. Elders, The Metaphysics of Being of St. Thomas Aquinas in Historical Perspective, Leiden 1993. E. Gilson, Byt i istota, Warszawa 1963. J. Gracia, Individuality: an essay on the foundations of metaphysics, New York 1988. M.A. Krąpiec, Metafizyka, Lublin 1984. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 1999-2002. L.M. de Rijk. Aristotle semantics and ontology, Leiden-Boston-Köln 2002. R. Sorabji, Time, creation and the continuum, New York 1983. F. van Steenberghen, Filozofia w wieku XIII, Lublin 2005. Ćwiczenia 1. Platon, Parmenides. 2. Platon, Sofista. 3. Arystoteles, Metafizyka. 4. Arystoteles, Kategorie. 5. Plotyn, Enneady. 6. Proklos, Elementy teologii. 7. Księga o przyczynach. 8. Awicenna, Metafizyka. 9. Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie. 10. Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles. 11. Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o prawdzie. 12. Ingarden, Spór o istnienie świata. 13. N. Hartmann, Wprowadzenie do filozofii. 14. N. Hartmann, Nowe drogi ontologii. 15. N. Hartmann, Zarys metafizyki poznania. 16. Paul Weiss, Modes of being. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: Student zna koncepcje klasycznych filozofów i stojące za nimi argumenty na podstawie samodzielnej lektury ich pism. Nabyte umiejętności: Student umie wziąć udział w merytorycznej dyskusji dotyczącej problematyki metafizycznej; sprawnie referuje poglądy danego autora oraz potrafi skonfrontować poglądy różnych filozofów; precyzyjnie formułuje problemy filozoficzne i krytycznie je komentuje. Nabyte kompetencje społeczne: Ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji metafizycznej dla sfery kulturowej i społecznej; potrafi respektować reguły naukowej dyskusji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład: Egzamin ustny. Ćwiczenia: Uzyskanie zaliczenia na ocenę na podstawie aktywności podczas zajęć oraz referatu lub pracy rocznej. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Copyright by University of Warsaw.