University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The history of Platonism and Aristotelism

General data

Course ID: 3800-NZ-F3-22
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The history of Platonism and Aristotelism
Name in Polish: Dzieje platonizmu i arystotelizmu
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Celem fakultetu jest zapoznanie słuchaczy z kluczowymi zagadnieniami platońskiego i arystotelesowskiego nurtu metafizyki. Celem ćwiczeń jest przedyskutowanie zagadnień omawianych w trakcie wykładów oraz analiza wybranych tekstów.

Uwaga: zajęcia będą kontynuowane w drugim semestrze (dla zainteresowanych).

Full description: (in Polish)

W dziejach filozofii występują dwa nurty metafizyki, a mianowicie platonizm i arystotelizm. Zostały one ukształtowane nie tylko przez Platona i Arystotelesa, lecz także przez starożytnych, średniowiecznych oraz nowożytnych komentatorów. Celem zajęć jest ukazanie rozmaitych opcji w ramach tych nurtów. Omawiane są ich podstawowe zasady i założenia oraz dyrektywy metateoretyczne.

Celem ćwiczeń jest przedyskutowanie tych zagadnień oraz interpretacja wybranych tekstów.

Bibliography: (in Polish)

Wykład

Aristotle Transformed: the Ancient Commentators and their Influence, ed. R. Sorabji, London 1990.

S. Blandzi, Platoński projekt filozofii pierwszej, Warszawa 2002.

L. Elders, The Metaphysics of Being of St. Thomas Aquinas in Historical Perspective, Leiden 1993.

E. Gilson, Byt i istota, Warszawa 1963.

J. Gracia, Individuality: an essay on the foundations of metaphysics, New York 1988.

M.A. Krąpiec, Metafizyka, Lublin 1984.

G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 1999-2002.

L.M. de Rijk. Aristotle semantics and ontology, Leiden-Boston-Köln 2002.

R. Sorabji, Time, creation and the continuum, New York 1983.

F. van Steenberghen, Filozofia w wieku XIII, Lublin 2005.

Ćwiczenia

1. Platon, Parmenides.

2. Platon, Sofista.

3. Arystoteles, Metafizyka.

4. Arystoteles, Kategorie.

5. Plotyn, Enneady.

6. Proklos, Elementy teologii.

7. Księga o przyczynach.

8. Awicenna, Metafizyka.

9. Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie.

10. Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles.

11. Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o prawdzie.

12. Ingarden, Spór o istnienie świata.

13. N. Hartmann, Wprowadzenie do filozofii.

14. N. Hartmann, Nowe drogi ontologii.

15. N. Hartmann, Zarys metafizyki poznania.

16. Paul Weiss, Modes of being.

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

Student zna koncepcje klasycznych filozofów i stojące za nimi argumenty na podstawie samodzielnej lektury ich pism.

Nabyte umiejętności:

Student umie wziąć udział w merytorycznej dyskusji dotyczącej problematyki metafizycznej; sprawnie referuje poglądy danego autora oraz potrafi skonfrontować poglądy różnych filozofów; precyzyjnie formułuje problemy filozoficzne i krytycznie je komentuje.

Nabyte kompetencje społeczne:

Ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji metafizycznej dla sfery kulturowej i społecznej; potrafi respektować reguły naukowej dyskusji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład: Egzamin ustny.

Ćwiczenia: Uzyskanie zaliczenia na ocenę na podstawie aktywności podczas zajęć oraz referatu lub pracy rocznej.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)