Didactics of philosophy in secondary schools
General data
Course ID: | 3800-PED-DFSPP-W |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Didactics of philosophy in secondary schools |
Name in Polish: | Dydaktyka filozofii w szkole ponadpodstawowej |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ze specjalizacji pedagogicznej organizowane przez Wydział Filozofii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | pedagogical qualifications |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie głównych kierunków współczesnej filozofii edukacji w relacji do nauczania filozofii w szkołach. Nacisk położony zostanie na epistemiczne, moralne i społeczne cele edukacji w odniesieniu do edukacji filozoficznej na poszczególnych etapach nauczania. Pokazane będzie znaczenie edukacji filozoficznej w budowaniu autonomii myślenia, rozwijaniu postawy etycznej, wrażliwości estetycznej i kultury ciągłego kształcenia. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie zaprezentowanie kluczowych metafilozoficznych zagadnień, które wpływają na kształtowanie praktyki nauczania filozofii w szkole: idei filozofii jako intelektualnej sprawności, intelektualnej cnoty, filozofii jako kulturowej inicjacji jak również filozofii jako sposobu życia, mądrości ukierunkowanej na praktykę społeczną i doświadczenie egzystencjalne. Pokazane zostaną potencjalne konsekwencji różnego rozumienia filozofii i różnych tradycji filozoficznych dla procesu dydaktycznego. Przedstawione będą konwencjonalne i niekonwencjonalne formy przekazu treści filozoficznych i rozwiązywania filozoficznych sporów, takie jak, eksperyment myślowy, różne formy burzy mózgów, rola pytań otwartych, argument analityczny, argument wizualny, debata, „position paper”, filozoficzny „coaching and counseling”. Omawiana będzie różnica między logicznym i historycznym modelem uczenia filozofii. Dyskutowane będzie znaczenie przestrzeni edukacyjnej dla przekazu treści nauczania, w tym znaczenie przestrzeni e-learningowej, w budowaniu uczniowskiej społeczności poszukującej (community of inquiry) i wspierającej (cooperative learning). Nakreślone będą różne formy diagnozowania i oceniania efektów nauczania poprzez monitorowanie poziomu krytycznego i analitycznego myślenia. Ukazana zostanie aktualność historycznych paradygmatów myślenia filozoficznego dla rozwiązywania problemów współczesnych poprzez integrowanie treści filozoficznych z innymi przedmiotami nauczanymi na danym poziomie edukacyjnym. W metodyce nauczania filozofii będzie eksponowana rola kompetencji epistemicznych i aksjologicznych jakie może osiągnąć uczeń w czasie zajęć z filozofii – rozumienie i umiejętność interpretacji historycznej tradycji filozoficznej, otwartość intelektualna, intelektualne sprawności i nawyki z zakresu analitycznego i krytycznego myślenia, oraz kształtowanie postaw humanistycznych i prospołecznych. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowe publikacje: - Podstawa programowa nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej. - Harvey Siegel, Myślenie Krytyczne i Indoktrynacja, Wydawnictwo UKW, 2019. - Timothy Williamson, O co chodzi w filozofii? Od zdziwienia do myślenia, PWN, 2019. - Gilles Deleuze i Félix Guattari, Co to jest filozofia?, Słowo/Obraz terytoria, 2000. - Peter Boghossian & James Lindsay, How to Have Impossible Conversations, Hachette Books, 2019. Inne lektury będą uzgadniane indywidualnie ze studentami. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: - rozumienie istoty, założeń, celów i metod edukacji filozoficznej w kontekście aktualnej podstawy programowej; - znajomość współczesnych teorii nauczania filozofii; - rozumienie różnych form przekazu treści filozoficznych – od transmisji wiedzy do uprawiania filozofii „per se”. - świadomość roli i zadań nauczyciela filozofii; - znajomość różnych form oceny pracy uczniów z uwzględnieniem specyfiki nauczania filozofii; - rozumienie znaczenia filozofii dla kształtowania intelektualnych i osobowościowych kompetencji ucznia. Nabyte umiejętności: - argumentatywnej oceny prezentowanych teorii i i metod ich praktycznego zastosowania - kształtowania indywidualnego warsztatu pracy nauczyciela filozofii,; - metod prowadzenia zajęć z filozofii z wykorzystaniem różnorodnych form pracy, - prowadzenia zajęć z grupą, jak i nauczania zindywidualizowanego; - umiejętności oceny i doboru programu nauczania, podręczników i pomocy naukowych w zależności od profilu szkoły czy poziomu nauczania; - diagnozowania poziomu wiedzy i kompetencji uczniów, zgodnie z wytycznymi programowymi. Nabyte kompetencje społeczne: - integrowanie procesu nauczania filozofii z całością procesu edukacyjno-wychowawczego; - współpracy z nauczycielami innych przedmiotów (cooperative teaching) , - wykorzystywanie w pracy dydaktycznej dostępnych zasobów kultury; - budowanie wśród uczniów kultury uczenia się; - współpraca z rodzicami, wychowawcami i pedagogami szkolnymi. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na pierwszym wykładzie udostępnione będą rubryki określające szczegółowe kryteria oceny. Poziom intelektualnego zaangażowania studentów będzie sprawdzany w trzech formach: (a) Ocena wstępna (ex-ante) - na podstawie rozmowy na pierwszym wykładzie określone zostaną poziom znajomości zagadnień dydaktycznych w odniesieniu do nauczania filozofii i poziom doświadczenia praktycznego studentów. (b )Ocena kształtująca, opisowa - w trakcie trwania semestru przyswojenie materiału będzie szacowane na podstawie poziomu krótkich dyskusji w czasie wykładu i krótkiego eseju (max. 1000 słów). (c) Ocena podsumowująca, numeryczna (ex-post) - Egzamin ustny, oparty o pracę pisemną (esej). ostateczna ocena będzie określona na podstawie pracy pisemnej, napisanej na zadany temat i opartej o korektę wcześniejszego eseju, i zaliczenie ustne. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Agata Łukomska | |
Group instructors: | Ewa Bogusz-Bołtuć | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.