Didactics of philosophy in secondary schools I
General data
Course ID: | 3800-PED-DFSPP1-C |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Didactics of philosophy in secondary schools I |
Name in Polish: | Dydaktyka filozofii w szkole ponadpodstawowej I |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ze specjalizacji pedagogicznej organizowane przez Wydział Filozofii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | pedagogical qualifications |
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest pogłębiona refleksja nad problemami dydaktyki filozofii a metafilozofią, w nawiązaniu do wcześniejszego wykładu. Zajęcia prowadzone będę w formie laboratorium filozoficznego - analizy i testowanie różnych, czasami sprzecznych lub konkurencyjnych, hipotez z zakresu teorii edukacji i metafilozofii w odniesieniu do nauczania filozofii w szkole średniej. |
Full description: |
(in Polish) Podejmowane zagadnienia: główne kierunki współczesnej filozofii edukacji; wychowanie a edukacja; kształcenie a edukacja, epistemiczne, moralne, społeczne cele edukacji; wartości artes liberales. Dyskusja będzie odnosiła się do takich podstawowych kwestii jak: filozofia jako doświadczenie aksjologiczne; atopiczność filozofii, filozofia jako wprowadzenie do kultury; filozofia jako wprowadzenie do krytycznego myślenia; mądrość, wiedza a intelektualne sprawności; intelektualna pokora a intelektualna arogancja; rola pytań w filozofii; cnoty intelektualne a dydaktyka filozofii; interaktywne metody w dydaktyce filozofii; narzędzia myślenia filozoficznego; kulturowe uwarunkowania uczenia myślenia (teaching thinking); znaczenie filozoficznego mentoringu i coachingu; społeczne znaczenie nauczania filozofii – socjalizacja, inkulturacja, indywiduacja. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawa programowa nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej; Hannah Arendt, Życie umysłu, Wydawnictwo Aletheia, 2016; Peter Boghossian & James Lindsay, Co robić, gdy rozmowa staje się niemożliwa, Wydawnictwo Promienistych, 2022; Daniel Dennett, Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia, Copernicus Center Press, 2020; Juliusz Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii, IFiS PAN, 1996; Paul Feyerabend, Przeciw Metodzie, Wydawnictwo Siedmioróg, 2001 Karl Jaspers, Wprowadzenie do Filozofii, Wydawnictwo Siedmioróg, 2000; Harvey Siegel, Myślenie Krytyczne i Indoktrynacja, Wydawnictwo UKW, 2019; Timothy Williamson, O co chodzi w filozofii? Od zdziwienia do myślenia, PWN, 2019; Filozofia - edukacja interaktywna. Metody-środki-scenariusze, (red. A. Pobojewska) Stentor, 2012. Artykuły: Arystoteles, „Zachęta do filozofii”, Zachęta do filozofii, Fizyka, PWN, 2010; J. Cieciuch, "Czym jest światopogląd? Filozoficzny kontekst psychologicznego pojęcia”, Psychologia rozwojowa, 2005, tom 10, nr 2, s. 147–159; C.S. Lewis, “Zgniłe lilie”, ("Lilies that Fester", Twentieth Century,1955), Ostatnia noc świata, 2014, ss. 41-62; A. Pobojewska, Co to znaczy filozofować? Analiza i Egzystencja 15, 99-117, 2011; A. Pobojewska, Waga pytań w procesie edukacji, Mroczkiewicz P., Kamińska W. (red), Jak uczyć by nauczyć filozofii? 2014; A. B. Stępień, Co jest najważniejsze w filozofii?, Filozofia, wzloty i upadki, KUL, 1998, ss. 101-105; S. Swieżawski, Rola historii filozofii w kulturze, Zadania filozofii we współczesnej kulturze, KUL, 1992; Wł. Tatarkiewicz, O doskonałości, 1976, PWN; "Wstęp do filozofii. Wykład prof. B. Wolniewicza", przygotowany do druku przez P. Okołowskiego. Edukacja Filozoficzna, vol. 64, 2017; C.F Weizsäcker, O roli tradycji w filozofii, Jedność przyrody, PIW, 1978. Lektury mogą ulec zmianie w razie potrzeby dydaktycznej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena będzie określona na podstawie aktywności w zajęciach i dwóch krótkich wystąpień. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Agata Łukomska | |
Group instructors: | Ewa Bogusz-Bołtuć | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.