Didactics of philosophy in secondary schools II
General data
Course ID: | 3800-PED-DFSPP2-C |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Didactics of philosophy in secondary schools II |
Name in Polish: | Dydaktyka filozofii w szkole ponadpodstawowej II |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ze specjalizacji pedagogicznej organizowane przez Wydział Filozofii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | pedagogical qualifications |
Short description: |
(in Polish) Na Ćwiczeniach II będą analizowane i testowane różne, czasami sprzeczne lub konkurencyjne, hipotezy z zakresu antropologii, teorii edukacji i filozofii argumentacji, w odniesieniu do nauczania filozofii w szkole średniej. Zajęcia prowadzone będę w formie laboratorium filozoficznego, tak aby uczestnicy zajęć mogli sami świadomie kształtować i formułować cele i metody nauczania filozofii w różnych sytuacjach edukacyjnych w szkole ponadpodstawowej. Ćwiczenia II nawiązują do zagadnień omawianych na wcześniejszym wykładzie Dydaktyka filozofii w szkole ponadpodstawowej. |
Full description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest przemyślenie i analizowanie zagadnień wskazanych na wykładzie. Refleksja będzie dotyczyć takich zagadnień jak: pojęcie nauczania - nauczanie jako proces przekazu wiedzy i kształtowania intelektualnych nawyków; ideologiczny komponent edukacji; filozoficzne koncepcje dzieciństwa a cele edukacji; uczenie filozofii a edukacja do wartości; autorytet w edukacji a podmiotowość ucznia; neutralność nauczyciela w dydaktyce filozofii; zakres autonomii ucznia; indoktrynacja i manipulacja w procesie nauczania filozofii; nauczanie o filozofii i uprawianie filozofii w rzeczywistości szkolnej; diagnoza i ocena postępów ucznia w dydaktyce filozofii; elitarność i egalitarność kształcenia a cele społeczne edukacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawa programowa nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej; Peter Boghossian & James Lindsay, Co robić, gdy rozmowa staje się niemożliwa, Wydawnictwo Promienistych, 2022; Roman Ingarden, Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, 2017; Jak uczyć, by nauczyć filozofii, (red. W. Kamińska, p.Mroczkowski), UKSW, 2014; Tomasz Kolendo, „Koncepcja Mistrza w edukacji”, Zeszyty Filozoficzne, 14-15, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2009; Aldona Pobojewska, Po co, kogo i jak uczyć dzisiaj filozofii?, Zeszyty Filozoficzne, 14-15, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2009; Filozofia - edukacja interaktywna. Metody-środki-scenariusze, (red. A. Pobojewska) Stentor, 2012. Harvey Siegel, Myślenie Krytyczne i Indoktrynacja, Wydawnictwo UKW, 2019; Bogusław Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015 C.F Weizsäcker, O roli tradycji w filozofii, Jedność przyrody, PIW, 1978. Lektury mogą ulec zmianie w razie potrzeby dydaktycznej |
Learning outcomes: |
(in Polish) Ocena będzie określona na podstawie aktywności w zajęciach i dwóch krótkich esejów. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Agata Łukomska | |
Group instructors: | Ewa Bogusz-Bołtuć | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.