University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of philosophy in secondary schools II

General data

Course ID: 3800-PED-DFSPP2-C
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Didactics of philosophy in secondary schools II
Name in Polish: Dydaktyka filozofii w szkole ponadpodstawowej II
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty ze specjalizacji pedagogicznej organizowane przez Wydział Filozofii
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

pedagogical qualifications

Short description: (in Polish)

Na Ćwiczeniach II będą analizowane i testowane różne, czasami sprzeczne lub konkurencyjne, hipotezy z zakresu antropologii, teorii edukacji i filozofii argumentacji, w odniesieniu do nauczania filozofii w szkole średniej. Zajęcia prowadzone będę w formie laboratorium filozoficznego, tak aby uczestnicy zajęć mogli sami świadomie kształtować i formułować cele i metody nauczania filozofii w różnych sytuacjach edukacyjnych w szkole ponadpodstawowej. Ćwiczenia II nawiązują do zagadnień omawianych na wcześniejszym wykładzie Dydaktyka filozofii w szkole ponadpodstawowej.

Full description: (in Polish)

Celem ćwiczeń jest przemyślenie i analizowanie zagadnień wskazanych na wykładzie. Refleksja będzie dotyczyć takich zagadnień jak: pojęcie nauczania - nauczanie jako proces przekazu wiedzy i kształtowania intelektualnych nawyków; ideologiczny komponent edukacji; filozoficzne koncepcje dzieciństwa a cele edukacji; uczenie filozofii a edukacja do wartości; autorytet w edukacji a podmiotowość ucznia; neutralność nauczyciela w dydaktyce filozofii; zakres autonomii ucznia; indoktrynacja i manipulacja w procesie nauczania filozofii; nauczanie o filozofii i uprawianie filozofii w rzeczywistości szkolnej; diagnoza i ocena postępów ucznia w dydaktyce filozofii; elitarność i egalitarność kształcenia a cele społeczne edukacji.

Bibliography: (in Polish)

Podstawa programowa nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej;

Peter Boghossian & James Lindsay, Co robić, gdy rozmowa staje się niemożliwa, Wydawnictwo Promienistych, 2022;

Roman Ingarden, Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, 2017;

Jak uczyć, by nauczyć filozofii, (red. W. Kamińska, p.Mroczkowski), UKSW, 2014;

Tomasz Kolendo, „Koncepcja Mistrza w edukacji”, Zeszyty Filozoficzne, 14-15, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2009;

Aldona Pobojewska, Po co, kogo i jak uczyć dzisiaj filozofii?, Zeszyty Filozoficzne, 14-15, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2009;

Filozofia - edukacja interaktywna. Metody-środki-scenariusze, (red. A. Pobojewska) Stentor, 2012.

Harvey Siegel, Myślenie Krytyczne i Indoktrynacja, Wydawnictwo UKW, 2019;

Bogusław Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015

C.F Weizsäcker, O roli tradycji w filozofii, Jedność przyrody, PIW, 1978.

Lektury mogą ulec zmianie w razie potrzeby dydaktycznej

Learning outcomes: (in Polish)

Ocena będzie określona na podstawie aktywności w zajęciach i dwóch krótkich esejów.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Agata Łukomska
Group instructors: Ewa Bogusz-Bołtuć
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)