University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Useful logic tools

General data

Course ID: 3800-UNL24-M
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Useful logic tools
Name in Polish: Użyteczne narzędzia logiczne
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Wykłady monograficzne (studia stacjonarne, filozofia)
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective monographs

Prerequisites (description):

(in Polish) Ukończenie kursu z Logiki I

Short description: (in Polish)

Logika jest użytecznym narzędziem, dzięki któremu możemy w sposób jasny i precyzyjny formułować i analizować tezy filozoficzne. W czasie wykładu skoncentrujemy się na trzech grupach bardzo ciekawych zagadnień:

(1) Związanych z pojęciami konieczności i możliwości.

(2) Związanych z pojęciami prawdziwości i dowodliwości.

(3) Związanych z pojęciami racjonalnych i nieracjonalnych przekonań i ich zmiany.

Przedstawione na wykładzie narzędzia formalne pozwolą nam z większą swobodą posługiwać się tymi pojęciami, a co się z tym wiąże – rozumieć i krytycznie oceniać oparte na nich tezy filozoficzne.

Full description: (in Polish)

Logika jest użytecznym narzędziem, dzięki któremu możemy w sposób jasny i precyzyjny formułować i analizować tezy filozoficzne. W czasie wykładu skoncentrujemy się na trzech grupach bardzo ciekawych zagadnień:

(1) Związanych z pojęciami konieczności i możliwości.

Na wykładzie omówione zostaną podstawy modalnego rachunku zdań, w szczególności – modele (struktury) Kripkego, które pozwalają na formalne ujęcie intuicji związanych z pojęciem możliwego świata. Struktury Kripkego stanowią fundament analizy semantycznej pojęć modalnych, są również wykorzystywane w szerokiej klasie logik nieklasycznych, modelujących inne ważne pojęcia filozoficzne (np. epistemiczne czy deontyczne).

(2) Związanych z pojęciami prawdziwości i dowodliwości.

Jednym z fundamentalnych problemów w filozofii matematyki i logiki jest podanie formalnej eksplikacji pojęcia prawdy – i związanego z nim pojęcia wynikania (semantycznego). Naturalne jest pytanie o to, jaka jest relacja między prawdą a dowodliwością. Twierdzenia Gödla pokazują, iż w dostatecznie bogatych systemach formalnych pewne zdania (intuicyjnie prawdziwe) są niezależne, tzn. nie można ich w ramach danej teorii ani udowodnić, ani obalić. Celem tej części wykładu jest wyjaśnienie, jaki jest sens logiczny tego swobodnego stwierdzenia, i jakiego typu narzędzia są potrzebne, aby je udowodnić.

(3) Związanych z pojęciami racjonalnych i nieracjonalnych przekonań i ich zmiany.

Problem racjonalnej zmiany przekonań jest znany nam wszystkim. Pod wpływem nowych informacji uznajemy pewne zdania za bardziej wiarygodne a inne – za mniej. Najczęściej taka ocena ma charakter czysto jakościowy (uznajemy np., że szansa na prawdziwość danego zdania trochę wzrosła lub bardzo zmalała). Utrudnia to precyzyjną analizę spójności przekonań. Celem tej części wykładu jest wyjaśnienie, jak precyzyjnie można opisywać tego typu mechanizmy, w szczególności, w jaki sposób pojęcie stopnia przekonania (degree of belief) może być eksplikowane za pomocą pojęcia prawdopodobieństwa, na jakich założeniach tu się opieramy, i jak mogą być formułowane kryteria racjonalności przekonań. W szczególności będziemy mówić o odporność na tzw. Dutch Book, czyli na system zakładów, z których każdy jest oceniany przez agentów jako uczciwy, a które – traktowane łącznie – prowadzą do nieuchronnej straty.

Przedstawione na wykładzie narzędzia formalne pozwolą nam z większą swobodą posługiwać się omówionymi pojęciami, a co się z tym wiąże – lepiej rozumieć i krytycznie oceniać oparte na nich tezy filozoficzne.

Bibliography: (in Polish)

Zostanie podana na zajęciach

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

Zna i rozumie podstawowe pojęcia logiczne ważne z punktu widzenia takich pojęć filozoficznych jak pojęcie konieczności i możliwości; pojęcie prawdziwości i dowodliwości czy pojęcie racjonalnych przekonań.

Nabyte umiejętności:

Potrafi stosować podstawowe pojęcia logiczne ważne z punktu widzenia takich pojęć filozoficznych jak pojęcie konieczności i możliwości; pojęcie prawdziwości i dowodliwości czy pojęcie racjonalnych przekonań.

Nabyte kompetencje społeczne:

Potrafi pracować w grupie

Potrafi jasno i precyzyjnie mówić o abstrakcyjnych zagadnieniach

Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się

Efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład kończy się sprawdzianem pisemnym, który obejmuje część teoretyczną i praktyczną (znajomość pojęć i technik oraz umiejętność ich zastosowania przy analizie konkretnych zadań i zagadnień).

W trakcie roku akademickiego mogą pojawić się kartkówki oraz kolokwia. Wyniki będą brane pod uwagę przy ocenie sprawdzianu końcowego; w szczególności osoby, które uzyskają bardzo dobry wynik z kartkówek/kolokwiów, mogą zostać zwolnione ze sprawdzianu.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Krzysztof Wójtowicz
Group instructors: Krzysztof Wójtowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Monographic lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)