Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia integracji europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4003-111hie
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia integracji europejskiej
Jednostka: Centrum Europejskie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

W celu właściwego przyswojenia wiedzy przekazywanej w trakcie wykładu, studenci powinno posiadać podstawowy zasób informacji z zkaresu szkoły średniej odnoszący się do historii powszechnej, dziejów Europy oraz WOS.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zasadniczym celem wykładu jest prezentacja oraz analiza genezy, zasadniczych uwarunkowań polityczno-ekonomicznych oraz przebiegu procesów integracji na kontynencie europejskim po II wojnie światowej.

Pełny opis:

Wykład rozpoczyna się przedstawieniem unikatowego znaczenia Europy w dziejach świata oraz pokazaniem procesów integracyjnych na Starym Kontynencie na szerszym tle historycznym, sięgającym od początków istnienia europejskiego kręgu kulturowego do czasów II wojny światowej. Kolejna zasadnicza część zajęć obejmuje bardziej szczegółową analizę zjawisk integracyjnych w latach powojennych, w tym charakterystykę podstawowych instytucji, modeli, celów, stadiów oraz etapów funkcjonowania Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej.

1. Geneza procesów integracyjnych

1.1. Rola Europy w dziejach ludzkości

1.2. Tendencje integracyjne i dezintegracyjne w Europie

1.3. Filozoficzno-ideologiczne koncepcje jedności europejskiej

1.4. Polityczne i ekonomiczne przedsięwzięcia integracyjne

2. Współczesne procesy integracyjne

2.1. Charakter instytucji integracji europejskiej: uniwersalny, militarno-polityczny i gospodarczo-polityczny

2.2. Stadia procesów integracyjnych: strefa wolnego handlu, unia celna, wspólny rynek, unia gospodarczo-walutowa, unia polityczna

2.3. Zasadnicze modele integracji europejskiej: konfederacja (model międzyrządowy) i federacja (model wspólnotowy)

2.4. Główne etapy integracji europejskiej:

- etap pierwszy (1945-1957): powstanie trzech Wspólnot Europejskich: EWWiS, EWG i Euratomu

- etap drugi (1958-1969): budowa podstaw integracji

- etap trzeci (1970-1991): rozszerzanie i zacieśnianie więzi gospodarczych pomiędzy państwami członkowskimi

- etap czwarty (1992-2004): stopniowe wprowadzanie w życie Unii Europejskiej -od Traktatu z Maastricht poprzez Traktat Amsterdamski i Traktat z Nicei

- etap piąty (po 2004 r.): rozszerzenie na Wschód i przyjęcie Traktatu Lizbońskiego

2.5. Perspektywy rozwoju Unii Europejskiej: wizje przyszłej Europy

Nakład pracy studenta:

wykład - 30 h

przygotowanie do wykładu - 30 h

przygotowanie do egzaminu – 30 h

razem – 90 h

Literatura:

Literatura podstawowa

- O.Barburska, D.Milczarek, Historia integracji europejskiej w zarysie, Warszawa 2013

- A.Blair, The European Union since 1945, Harlow 2010

- M.Gilbert, European Integration. A Concise History, Lanham 2012

- T.Judt, Powojnie. Historia Europy od roku 1945, Poznań 2008

- A.Landuyt, European integration between history and new challenges, Bologna 2014

- K.Łastawski, Historia integracji europejskiej, Warszawa 2011

- D.Milczarek, Europejskie procesy integracyjne po II wojnie światowej w: Europeistyka w zarysie, red. A.Z.Nowak, D.Milczarek, Warszawa 2006

- D.Milczarek, O.Barburska, Past and Present of European Integration. Poland's Perspective, Warsaw 2015

- M.Nadolski, Z dziejów integracji europejskiej, Warszawa 2004

- B.F.Nelsen, A.C.G.Stubb, The European Union: readings on the theory and practice of European integration, Boulder 2014

- K.Popowicz, Historia integracji europejskiej, Warszawa 2006

- J.Siemek, Korzenie europejskiej integracji w: Encyklopedia Unii Europejskiej, red. K.A.Wojtaszczyk, Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca

- K.J.Helnarska, Od Europejskiej Wspólnoty Obronnej do Europejskiej Agencji Obrony, Toruń 2009

- R.Kagan, Ameryka i Europa w nowym porządku świata, Warszawa 2003

- J.Krasuski, Europa Zachodnia: Dzieje polityczne 1945-1993,

Warszawa 1995

- M.Leonard, Europa odkryta na nowo, Warszawa 1999

- P.M.R.Stirk, A History of European Integration Since 1914, London 2001

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu procesu uczenia student powinien:

w zakresie WIEDZY znać:

- podstawowe elementy pojęcia "Europy"

- genezę idei zjednoczenia Europy

- główne etapy europejskich procesów integracyjnych w przeszłości oraz współcześnie

- podstawowe uwarunkowania mechanizmów funkcjonowania Unii Europejskiej

- czynniki mogące wpływać na przyszły kształt procesów integracji w Europie

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafić:

- wyjaśnić genezę współczesnych procesów integracyjnych w Europie

- rozpoznawać główne nurty, kierunki oraz modele europejskich procesów integracyjnych

- dokonywać analizy ewolucji integracji europejskiej z perspektywy historyczno-politologicznej,

- podawać krytyce prace naukowe oraz przekazy medialne dotyczące funkcjonowania UE

w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH umieć:

- samodzielnie formułować opinie na temat genezy oraz współczesnego przebiegu europejskich procesów integracyjnych

- krytycznie analizować różnorodne przekazy dotyczące historycznych oraz aktualnych wydarzeń w Europie

- samodzielne i ustawiczne poszukiwać informacji oraz wiedzy na temat historii i współczesności zjednoczonej Europy.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład zaliczany jest w formie egzaminu pisemnego: test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi, zaliczany dzięki uzyskaniu minimum 65% punktów przypisanych wszystkich właściwym odpowiedziom. Przy zaliczeniu brane są także pod uwagę rezultaty pracy studentów podczas konwersatoriów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)