Kulturowe podstawy społeczeństw Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-112-k-kpje |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe podstawy społeczeństw Europy |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Głównym celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia nauk społecznych, ze szczególnych uwzględnieniem tych problemów, które ułatwiają rozumienie współczesnych Europy w porównawczej perspektywie globalnej. Zajęcia przeznaczone są dla studentów, którzy w ciągu pierwszego roku studiów stopniowo zapoznają się z problematyką nauk społecznych. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest kulturowym podstawom funkcjonowania społeczeństw Europy, widzianym z perspektywy nauk społecznych, a szczególnie antropologii. Dlatego rozpoczyna je wprowadzenie do podstaw klasycznej antropologii, takich jak rozumienie pojęcia „kultury” i koncepcja relatywizmu kulturowego. W trakcie kolejnych zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami nauk społecznych, które zarysowują, w ujęciu chronologicznym, ewolucję społeczną i kulturową Europy, a jednocześnie stanowią klucz do rozumienia współczesnych problemów tego kontynentu. Konwersatorium ma za zadanie wprowadzić studentów w podstawy nauk społecznych, a także rozwijać umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz analizowania literatury naukowej z tej dziedziny. Są to umiejętności niezbędne dla osób, które podejmują studia wyższe na kierunku europeistyka i zamierzają w przyszłości samodzielnie przygotować pracę licencjacką. Nakład pracy studenta: konwersatorium (zajęcia) - 30 h przygotowanie do zajęć - 30 h razem - 60 h |
Literatura: |
• Benedict Ruth, Nauka o zwyczajach, Różnorodność kultur, Integracja kultur [rozdz. 1-3] w: tejże, Wzory kultury, Warszawa 2002, s.74-138. • Tönnies Ferdinand, Teoria wspólnoty, Teoria stowarzyszenia [rozdz. 1 i 2: fragmenty] w: tegoż, Wspólnota i stowarzyszenie, PWN, Warszawa 1988, s. 27-46 i 66-77. Durkheim Emile, O podziale pracy społecznej, w: Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, red. P. Śpiewak, Warszawa 2008, s. 188-197. • Ossowski Stanisław, Społeczna rola mitów etnicznych, w: tegoż, Więź społeczna i dziedzictwo krwi, Warszawa 1966, s.110-139. • Eliade Mircea, Czas święty i mity, w: Sacrum, mit, historia: wybór esejów, Warszawa 1993, s.89-123. • Anderson Benedict, Korzenie kulturowe, Źródła świadomości narodowej [rozdz. 1 i 2] w: tegoż, Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków 1997, s.15-57. • Berlin Isaiah, Nacjonalizm zlekceważona potęga, w: tegoż, Dwie koncepcje wolności i inne eseje, Warszawa 1991, s.193-231. Weber Max, Osobliwości kultury zachodniej, w: tegoż, Szkice z socjologii religii, Warszawa 1984, s.69-87. • Ritzer George, Wprowadzenie do MacDonaldyzacji, MacDonaldyzacja i jej poprzedniki [rozdz. 1 i 2], w: tegoż, MacDonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997, s. 16-73. • Mills Charles Wright, Społeczeństwo mas, w: tegoż, Elita władzy, Warszawa 1991, s.391-426. • Bauman Zygmunt, Czas i klasa, Wojny o przestrzeń – sprawozdanie z przebiegu działań [wstęp i rozdz. 1, 2] w: tegoż, Globalizacja, Warszawa 2000, s. 5-91. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kształcenia w zakresie przewidzianym przez konwersatorium student będzie: 1. wiedza: • potrafił myśleć o współczesnej Europie w kategoriach nauk społecznych w perspektywie globalnej i historycznej, • znał i rozumiał fundamentalne pojęcia dotyczące kulturowej ewolucji społeczeństw Europy, takie jak: kultura tradycyjna, kultura nowoczesna, kultura ponowoczesna, • znał i rozumiał podstawowe pojęcia nauk społecznych, takie jak: kultura, relatywizm kulturowy, więź społeczna, naród, państwo, nacjonalizm, racjonalizacja, demokracja, sfera publiczna, społeczeństwo masowe, globalizacja etc. • rozumiał procesy kształtowania się kultury współczesnej Europy, a szczególnie społeczeństw narodowych, 2. umiejętności: • umiał dostrzec i przeanalizować współczesne problemy Europy w kategoriach nauk społecznych, • umiał posłużyć się w swoich analizach pojęciami wprowadzonymi w trakcie zajęć, • umiał samodzielnie czytać, analizować i interpretować podstawową literaturę z dziedziny nauk społecznych, • potrafił zilustrować poruszane problemy przykładami z życia codziennego współczesnej Europy. 3. postawy: • świadom uproszczeń i stereotypów, które często występują w życiu społecznym i politycznym współczesnej Europy, szczególnie w dyskusjach dotyczących szeroko rozumianej kultury, • miał większą samodzielność w zakresie stosowania wiedzy teoretycznej w analizie podstawowych problemów społecznych i kulturowych Europy, poprzez posługiwanie się wieloma przykładami empirycznymi; odwoływanie się do wielu źródeł wiedzy etc. • bardziej rzetelny i uczciwy, dzięki rygorystycznemu egzekwowaniu wymagań związanych z zaliczeniem konwersatorium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie udziału w zajęciach. Uczestników konwersatorium obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności, przy 3-6 obowiązuje zaliczenie opuszczonego materiału), czytanie przewidzianych lektur i udział w dyskusji. Studenci, którzy przekroczą limit nieobecności otrzymują ocenę niedostateczną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.