Ewolucja cywilizacji europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-201ECE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Ewolucja cywilizacji europejskiej |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Głównym celem wykładu jest zaprezentowanie studentom wybranych zadnień z historii cywilizacji europejskiej; ze szczególnym uwzględnieniem tych, które w sposób istotny wpłynęły na kształt współczesnej Europy. |
Pełny opis: |
Wykład przedstawia ewolucję cywilizacji europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk, które zdecydowały o miejscu i roli Europy (zarówno Unii Europejskiej, jak i poszczególnych państw) w świecie współczesnym. Takie ujęcie sprzyja zrozumieniu, w jaki sposób przeszłość wpływa na politykę, życie społeczne i kulturę Europy. Pozwala także lepiej zrozumieć założenia ideowe stojące u podstaw projektu integracyjnego, które w sferze społeczno-kulturowej ogniskują się wokół pojęcia tożsamości europejskiej. Na kolejnych wykładach pojawiają się takie zagadnienia, jak: kulturowe korzenie Europy, kolonializm i europejska dominacja w świecie, globalizacja i wielokulturowość, a w końcu odrębności Polski i Europy Środkowo-Wschodniej wobec Europy Zachodniej. Wykład jest przeznaczony dla słuchaczy studiów magisterskich i odwołuje się do wcześniej uzyskanej wiedzy, przede wszystkim z zakresu historii kultury i historii społecznej Europy. Nakład pracy studenta: wykład - 30 h przygotowanie do wykładu - 45 h przygotowanie do egzaminu - 45 h razem - 120 h |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006. - N. Davies, Europa: rozprawa historyka z historią, Kraków 1999. - K. Pomian, Niższe? Wyższe? Równe? Cywilizacja europejska wobec innych, „Przegląd Historyczny”, nr 5/2005, s. 391-401. - P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001. - E. Said, Orientalizm, Poznań 2005. - E. McNall Burns, Western civilizations: their history and their culture, New York 1969. - W. Tatarkiewicz, Cywilizacja i kultura, w tegoż: Parerga, Warszawa 1978, s.74-92. - L. Wolff, Inventing Eastern Europe: the map of civilization on the mind of the Enlightenment, Stanford: Stanford University Press, 1994. Literatura uzupełniająca: - Z. Bauman, Europa: niedokończona przygoda, Kraków 2005. - U. Beck, E. Grande, Europa kosmopolityczna. Społeczeństwo i polityka w drugiej nowoczesności, Warszawa 2009. - N. Fergusson, Cywilizacja. Zachód i reszta świata, Warszawa 2013. - L. Gandhi, Teoria postkolonialna: wprowadzenie krytyczne, Poznań 2008. - Globalizacja i co dalej?, red. S. Amsterdamski, Warszawa 2004 - J. Goody, Kradzież historii, Warszawa 2009. - J. Habermas, Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy, Warszawa 1993, s.17-26. - A. Horolets, Obrazy Europy w polskim dyskursie publicznym, Kraków 2006. - J. Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa 2003. - Ph. Nemo, Co to jest Zachód?, Warszawa 2006. - J. Sowa, Fantomowe ciało króla: peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków 2011. - I. Wallerstein, Analiza systemów-światów: wprowadzenie, Warszawa 2007. - I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm. Retoryka władzy, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kształcenia w zakresie przewidzianym przez konwersatorium student będzie: 1. wiedza • rozumiał pojęcia cywilizacji, cywilizacji europejskiej i cywilizacji Zachodu oraz kryzysu cywilizacji, • znał najważniejsze tradycje kultury europejskiej, • znał główne przyczyny i skutki procesu kolonizacji świata przez Europę, a także rozumiał pojęcia globalizacji, gospodarki-świata, europejskiego uniwersalizmu, orientalizacji oraz krytyki postkolonialnej, • posiadał wiedzę na temat współczesnych dyskusji o kształcie Europy, znał koncepcje Europy ponad-narodowej i post-narodowej, • znał odrębności rozwoju cywilizacyjnego Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz rozumiał ich przyczyny i skutki, 2. umiejętności • potrafił samodzielnie obserwować procesy cywilizacyjne zachodzące we współczesnej Europie; • rozumiał rolę cywilizacji europejskiej w historii świata oraz dostrzegał jej konsekwencje we współczesnej polityce, • rozumiał integracyjne znaczenie wspólnej przeszłości krajów Europy, 3. postawy: • miał większą samodzielność w zakresie stosowania wiedzy teoretycznej do analizy podstawowych zjawisk z zakresu integracji europejskiej, • bardziej rzetelny i uczciwy dzięki rygorystycznemu egzekwowaniu wymagań związanych z zaliczeniem wykładu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zaliczany na podstawie oceny z egzaminu pisemnego, który sprawdza znajomość omawianego materiału (2/3 oceny) oraz jednej z kilku wybranych lektur (1/3 oceny). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.