Procesy decyzyjne i lobbing w UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-202PDIL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Procesy decyzyjne i lobbing w UE |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci posiadają wiedzę z zakresu teorii i funkcjonowania organizacji międzynarodowych oraz stosunków międzynarodowych i systemów administracyjno-politycznych. |
Skrócony opis: |
Przedmiot będzie składał się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Cześć teoretyczna poświęcona będzie analizie instytucji UE i ich kompetencji oraz dokładnemu przedstawieniu procesów decyzyjnych w UE ze szczególnym uwzględnieniem roli lobbingu. Część praktyczna będzie polegać na zapraszaniu osób - ekspertów, urzędników, lobbystów - bezpośrednio zaangażowanych w proces decyzyjny UE, którzy przedstawią praktyczny wymiar funkcjonowania UE. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przekazanie jego uczestnikom wiedzy nt. procesów decyzyjnych i funkcjonowania systemu instytucjonalnego Unii Europejskiej. Część zajęć zostanie poświęcona wyjaśnieniu zjawiska lobbingu w UE oraz mechanizmów wpływania grup nacisku na poszczególne instytucje oraz na cały proces decyzyjny UE. I. Wprowadzenie 1. Kompromis jako podstawowy mechanizm podejmowania decyzji w UE 2. Rola państw członkowskich i instytucji UE w kształtowaniu poszczególnych polityk II. Instytucje Unii Europejskiej kształtujące proces decyzyjny UE: 1. Rada Europejska jako najważniejsza instytucja strategiczno-decyzyjna Charakter, skład oraz miejsce w systemie instytucjonalnym UE 2. Rada (Rada Unii Europejskiej) Istota, charakter, skład, kompetencje Sposoby podejmowania decyzji w RUE 3. Komisja Europejska Istota, charakter, skład, kompetencje Proces podejmowania decyzji i metody pracy KE 4. Parlament Europejski Istota, charakter, skład, kompetencje Metody pracy oraz proces decyzyjny na forum PE 5. Organy pomocnicze Unii Europejskiej: a) Komitet Regionów Istota, charakter, skład, kompetencje, proces decyzyjny Lobbing regionów w procesie decyzyjnym UE b) Komitet Ekonomiczny-Społeczny Istota, charakter, skład, kompetencje, proces decyzyjny Lobbing grup społecznych w procesie decyzyjnym UE III. Lobbing – ujęcie teoretyczne i praktyczne w UE 1. Definicje lobbingu 2. Rodzaje grup nacisku - Grupy interesu ekonomicznego COPA - COGECA (1958 - Committee of Agricutural Organisations in the EC) ERT (1983 - The European Round Table of Industrialists) UNICE/BusinessEurope - (1958 - The Union of Industrial and Employers’ Confederation of Europe) ETUC (The European Trade Union Confederation) Eurochambers (Association of Professional Chambers of Commerse and Industry), - Narodowe organizacje lobbingowe, np. Federalny Związek Przemysłu Niemieckiego (BDI); AMACHAM – EU (EU Committee of the American Chamber of Commerce) Komitet Amerykańskich Izb Handlowych przy UE - Grupy interesu publicznego BEUC (1962 - The European Office of Consumer Unions), COFACE (1979 – The Confederation of Family Organisations), - Stowarzyszenia i organizacje reprezentujące interesy wspólnot terytorialnych/regionalnych - Konfederacje małych i średnich przedsiębiorstw IV. Najważniejsze procesy decyzyjne w systemie instytucjonalnym 1. Zwykła procedura legislacyjna: przebieg procedury oraz zakres stosowania 2. Specjalne procedury legislacyjne: przebieg procedur oraz zakres stosowania 3. Procedura budżetowa 4. Proces odejmowania decyzji w ramach Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa 5. Metoda Komitetowa – komitologia 6. Otwarta Metoda Koordynacji Nakład pracy studenta: wykład - 30 h przygotowanie do wykładu - 45 h przygotowanie do zaliczenia - 45 h razem - 120 h |
Literatura: |
Literatura do wykładu: A. Adamczyk, Mechanizmy współpracy w Unii Europejskiej, “Studia Europejskie” nr 3/2008 A.A. Ambroziak (red.), Proces decyzyjny w Unii Europejskiej. Przewodnik dla urzędnika administracji publicznej, MSZ, Warszawa 2010 r. J. Barcz, Unia Europejska na rozstajach: Traktat z Lizbony: dynamika i główne kierunki reformy ustrojowej, EuroPrawo, 2010 C.F. Borgostroem, Comitology, Delegation of Powers in the European Union and the Committee System, Oxford 2005 S. Bieleń, Negocjacje w stosunkach międzynarodowych, Aspra – JR, Warszawa 2014 Bryła J., Negocjacje międzynarodowe, WSZiB, Poznań 1997. Ciechański J., Otwarta metoda koordynacji w Unii Europejskiej, Warszawa 2003. D. Cohen, J. J. Richardson, Lobbying the European Union: institutions, actors and issues, Oxford University Press, 2009. D. Cohen, EU lobbying: empirical and theoretical studies, Routledge, 2008. J. Maliszewska-Nienartowicz, System instytucjonalny i prawny Unii Europejskiej, TNOiK, Toruń 2010 M. Karasińska-Fendler (red.), Komitety i komitologia, Łódź 2005 T. Łoś-Nowak, Grupy nacisku w stosunkach międzynarodowych, „Stosunki międzynarodowe” 2003, nr 1–2. R. van Schendelen, Machiavelli in Brussels: The Art of Lobbying the EU, Amsterdam University Press, 2002 T. Takacs, Participation in EU Decision Making, T.M.C. Asser Press, 2009. H. Wallace, M.A. Pollack & A.R. Young, (eds.), Policy-Making in the European Union (6th edition), New York, Oxford University Press, 2010 B. Woszczyk, Zjawisko lobbingu w Unii Europejskiej, Duet, 2004 Z. Czachór, Kryzys i zaburzona dynamika Unii Europejskiej, Warszawa 2013. Z. Czachór, Zmiany i rozwój w systemie Unii Europejskiej po Traktacie z Maastricht, Wrocław 2004. Z. Czachór i M.J. Tomaszyk (red.), Przewodnictwo państwa w Radzie Unii Europejskiej – doświadczenia partnerów, propozycje dla Polski, Poznań 2009. Z. Czachór, T.Szymczyński (red.), Priorytety prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej, red. z, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu, student zna wszystkie procesy decyzyjne zachodzące w Unii Europejskiej. Jest w stanie zdefiniować poszczególne elementy oraz zaprezentować wszystkie podmioty zaangażowane w proces przygotowywania decyzji. Student rozumie zasady rządzące lobbingiem w UE. Po zakończeniu procesu uczenia student powinien: w zakresie WIEDZY: • posiadać wiedzę dotyczącą struktury instytucjonalnej UE • zna rolę poszczególnych instytucji w procesie decyzyjnym UE • znać poszczególne procesy decyzyjne w instytucjach UE oraz ich etapy • znać zasady lobbingu w instytucjach UE w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: • umieć wyjaśnić metody podejmowania decyzji w poszczególnych instytucjach UE i całości struktury • umieć zidentyfikować problemy kompetencyjne instytucji UE, w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: • być samodzielnym w formułowaniu własnych opinii na temat funkcjonowania instytucji UE • być krytycznym w ocenie różnorodnych przekazów dotyczących problemów instytucji UE, • rozumie potrzebę aktualizowania wiedzy o instytucjach europejskich |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.