Introduction to Economics
General data
Course ID: | 4003-EU-LZ11-PEK |
Erasmus code / ISCED: |
14.3
|
Course title: | Introduction to Economics |
Name in Polish: | Podstawy ekonomii |
Organizational unit: | Centre for Europe |
Course groups: |
(in Polish) Europeistyka zaoczne I stopnia I rok 1 semestr ZIMA, Centrum Europejskie |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Udział w zajęciach daje możliwość zdobycia podstawowej wiedzy o ekonomii - jej podstawowych pojęciach, szkołach, teoriach, narzędziach analizy oraz toczących się w jej obrębie sporach. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia 1. Ekonomia jako nauka. Mikroekonomia a makroekonomia 2. Cele i narzędzia polityki makroekonomicznej. Równowaga makroekonomiczna 3. Geneza i teorie wzrostu gospodarczego 4. Konsumpcja, oszczędności, inwestycje. Elastyczność popytu 5. Cykle koniunkturalne. Wprowadzenie do ekonomii keynesowskiej 6. Społeczne i gospodarcze skutki bezrobocia 7. Stabilność cen. Krzywa Phillipsa 8. Pieniądz i system bankowy. Wprowadzenie do monetaryzmu 9. Polityka fiskalna i pieniężna w warunkach gospodarki zamkniętej 10. Wzrost gospodarczy a rozwój społeczno-gospodarczy 11. Polityka państwa wobec wyzwań globalizacji 12. Strategie rozwoju. Jakie czynniki określają sukces gospodarczo-społeczny? 13. Problemy i wyzwania współczesnej myśli ekonomicznej |
Bibliography: |
(in Polish) Do każdego tematu zajęć dołączona jest literatura obowiązkowa i dodatkowa (dla zainteresowanych). Jej wykaz jest dostępny na stronie kursu (http://www.ce.uw.edu.pl/files/users/michal-koltuniak/files/podstawy-ekonomii.docx). Literatura pomocna w czasie zajęć: 1. Paul A. Samuelson, William D. Nordhaus, "Ekonomia", Poznań 2012. 2. Harry Landreth, David C. Colander, "Historia myśli ekonomicznej", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (różne wydania). 3. John K. Galbraith, "Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna", Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2011. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA - określa cele ekonomii jako nauki - wyjaśnia podstawowe pojęcia i teorie ekonomiczne - charakteryzuje podstawowe wskaźniki makroekonomiczne - dobiera narzędzia analizy danych, w tym techniki graficznej ilustracji danych - analizuje proste dane i wskazuje zależności między nimi - wskazuje cele i narzędzia polityki makroekonomicznej państwa - rozróżnia czynniki określające kondycję gospodarczo-społeczną kraju - wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie opisujące zależności między przemianami gospodarczo-społecznymi - wskazuje najważniejsze różnice między szkołami ekonomii (ekonomia klasyczna, keynesizm, monetaryzm) - wyjaśnia przyczyny i wskazuje konsekwencje problemów ekonomicznych, takich jak bezrobocie czy inflacja - wyjaśnia różnice między wzrostem gospodarczym a rozwojem gospodarczo-społecznym kraju - identyfikuje czynniki określające skuteczność strategii rozwoju - wskazuje problemy i wyzwania współczesnej myśli ekonomicznej UMIEJĘTNOŚCI: - stosuje podstawowe pojęcia ekonomiczne - odwołuje się do właściwych teorii ekonomicznych w uzasadnianiu wyników analizy i własnych sądów - określa i wyszukuje podstawowe wskaźniki makroekonomiczne niezbędne do analizy sytuacji gospodarczo-społecznej kraju - analizuje sytuację makroekonomicznej kraju przy pomocy najprostszych teorii, narzędzi i metod analizy - wskazuje i uzasadnia przesłanki polityki makroekonomicznej państwa - wskazuje najważniejsze różnice między szkołami ekonomii (ekonomia klasyczna, keynesizm, monetaryzm) - uzasadnia podstawowe zadania państwa w kierowaniu wzrostem i rozwojem - identyfikuje czynniki określające gospodarczo-społeczną sytuację kraju, wymienia przykłady ich wpływu - formułuje proste wnioski na temat gospodarki KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: - rzetelnej analizy danych - formułowania przemyślanych wniosków i uzasadniania własnych sądów - udziału w dyskusji - samodzielnego uczenia się - systematycznej pracy naukowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) O ocenie z ćwiczeń zdecyduje ocena z testu końcowego (przeprowadzonego na platformie Kampus), składającego się z pytań zamkniętych i otwartych. W przypadku pytań zamkniętych możliwe są zarówno warianty, w których tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa, jak i dwie lub więcej (test wielokrotnego wyboru). Uzyskanie oceny dostatecznej wymagać będzie zdobycia 51% możliwych do uzyskania punktów. Do testu końcowego dopuszczeni zostaną tylko ci studenci, którzy w terminie podejmą próbę rozwiązania wszystkich zadań sprawdzających, które w trakcie semestru zostaną umieszczone na platformie Kampus. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA CW
|
Type of class: |
Classes, 18 hours
|
|
Coordinators: | Michał Kołtuniak | |
Group instructors: | Michał Kołtuniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 18 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.