Global Problems and Challenges
General data
Course ID: | 4003-W-PiWG |
Erasmus code / ISCED: |
14.6
|
Course title: | Global Problems and Challenges |
Name in Polish: | Problemy i wyzwania globalne |
Organizational unit: | Centre for Europe |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Ten cykl wykładów, to próba uporządkowania wiedzy i wyciagnięcia wniosków z pandemii COVID-19, która – jak wszystko na to wskazuje, choć nie mamy jeszcze odpowiedniego historycznego dystansu – stała się ważną cezurą w dziejach ludzkości. Wprowadziła ona bowiem nowe kategorie (lock down, decouple, deglobalizacja, łańcuchy dostaw, itp.) i mechanizmy oraz rozwiązania na scenie międzynarodowej. Dołączyła też, jako nowa kategoria, do zestawu wyzwań globalnych, o których trzeba myśleć ponadnarodowo i ponadjednostkowo. |
Full description: |
(in Polish) Wykład ma charakter nieco eksperymentalny. Dotyczy spraw bieżących, ale wyjątkowo aktualnych i ważnych. Jest podzielony na trzy mniej więcej równe – po 5 h. – części, obejmujące kolejno nowe pojęcia, procesy i wyzwania, jakie należy wiązać z pandemią COVID-19. Wydaje się bowiem, że pandemia stała się swego rodzaju katalizatorem, przynajmniej jeśli chodzi o takie zagadnienia, jak: globalizacja, liberalna demokracja, a nawet dalsze losy kapitalizmu. Te zagadnienia są wkomponowane w bieżącą politykę, bowiem zachodzą dynamiczne zmiany jeśli chodzi o ład światowy (relatywny spadek znaczenia dotychczasowego hegemona – USA, wzrost znaczenia Azji Wschodniej, turbulencje w UE i in.) oraz kwestie wyzwań globalnych, począwszy od zmian klimatycznych i zagrożeń ekologicznych. Tym samym, mamy do czynienia z podejściem multidyscyplinarnym, obejmującym kwestie z zakresu politologii, stosunków międzynarodowych, ekonomii, a nawet ekologii czy klimatologii. Szczególny nacisk jest położony na zagadnienia globalne i globalizację oraz – na zakończenie – rolę w nich UE oraz Polski. Wykład jest podzielony na 15 następujących zagadnień tematycznych: CZĘŚĆ I: Pojęcia 1. Globalizacja – de globalizacja? 2. Władza w dobie globalizacji (państwo narodowe, przywództwo) 3. Polaryzacja (populizm, „trumpizm”, inklinacje autorytarne) 4. Masowe migracje i nowe rozumienie bezpieczeństwa (kooperatywne?) 5. Smart City – urbanizacja CZĘŚĆ II: Procesy 6. Zachwiana demokracja liberalna (Trump, kryzysy w UE) 7. Co dalej z kapitalizmem (turbo kapitalizmem)? 8. Chiny jako nowe supermocarstwo 9. Przesuwanie się ośrodka siły do Azji 10. Nowy lad wielobiegunowy CZĘŚĆ III: Wzywania 11. Wschodzące Rynki – czy planeta wytrzyma ich ciśnienie? 12. Zmiany klimatyczne 13. Zagrożenia ekologiczne 14. UE a wyzwania globalne 15. Polska a wyzwania globalne |
Bibliography: |
(in Polish) Bogdan Góralczyk, Wielki Renesans. Chińska transformacja i jej konsekwencje, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2018 John J. Mearsheimer, Tragizm polityki mocarstw, Universitas, Kraków 2020 Parag Khanna, Przyszłość należy do Azji. Globalny porządek w XXI stuleciu, Wektory, Wrocław 2020 Kishore Mahbubani, Has China Won? The Chinese Challenge to American Supremacy, Public Affairs, New York 2020 Iwan Krastew, Stephen Holmes, Światło, które zgasło. Jak Zachód zwiódł swoich wyznawców, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2020 Tadeusz Klementewicz, Kapitalizm na rozdrożu. Obłęd zysku czy odpowiedzialny rozwój, Książka i Prasa, Warszawa 2019 Jan Zielonka, Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, PWN, Warszawa 2018 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza - Zdolność uchwycenia dynamiki zmian na współczesnej scenie globalnej - Zasób faktów pozwalający uzasadnić położenie Polski i UE na scenie światowej oraz ich stosunek do najważniejszych wyzwań globalnych - Zasób argumentów pozwalających na wskazanie, gdzie tkwią największe zagrożenia dla nas jako obywateli i dla naszego państwa Umiejętności: - Zdolność do wskazania najpoważniejszych zagrożeń i uzasadnienia swego stanowiska wdanej kwestii - Przeprowadzenie analizy porównawczej, pozwalającej na odpowiednie umieszczenie Polski i UE na współczesnej scenie globalnej - Zdolność szybkiego wyczucia i reagowania na nowe zagrożenia Postawy: - Świadomość coraz większych zagrożeń nas otaczających - Świadomość głębokich zmian dokonujących się na scenie światowej - Samodzielność oceny wielu zmian i procesów tak różnorodnie interpretowanych i przedstawianych w mediach, w tym w Internecie |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny na podstawie przełożonego na wykładzie materiału |
Copyright by University of Warsaw.