Semiotyka kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4012-016 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Semiotyka kultury |
Jednostka: | Kolegium Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zastosowanie metodologii semiotycznej w jej zmodyfikowanej, dzisiejszej popstaci w badaniach nad kulturą dawną i dzisiejszą, ich przydatność w etnografii, historii, literaturoznawstwie, wiedzy o fotografii i filmie. |
Pełny opis: |
"Semiotyka nie tyle stanowi odrębną dyscyplinę, ile zbiór pomocniczych technik analizy, którą posługują się badacze różnych dziedzin, zwłaszcza kultur, z reguły bogato uznakowionych, pełnych znaczeń dla człowieka." Stefan Żółkiewski Seminarium, któremu przyświeca to motto, kierowane jest do zainteresowanych teorią literatury i kultury, etnografią, kulturą masową, a przede wszystkim do osób zamierzających pisać pracę magisterską z jednej z tych właśnie dziedzin. Śledzić będziemy ewolucję badań strukturalno-semiotycznych, mówić o ich ograniczeniach, kierunkach rozwoju, będziemy je porównywać z koncepcjami i metodologiami, które powstały później, sprawdzać ich interpretacyjną przydatność. W programie przewidziano dyskusje nad tekstami Barthesa, Łotmana, Uspieńskiego, Mieletinskiego, Eco i innych. Semianarium ma na celu zapoznanie studentów z różnorakimi możliwościami opisu heterogenicznych zjawisk kultury dawnej i dzisiejszej. Ramowy program zajęć: 1. Semiotyka kultury, semiotyka sztuki - tradycje, historia, przedstawiciele. Semiotyka a semiologia. 2. Podstawowe pojęcia: znak i jego rodzaje. De Saussure i Peirce jako fundatorzy XX-wiecznej nauki o znakach. 3. Znak językowy i znak ikoniczny. Typologia znaków, zasady klasyfikacji. Ikony, indeksy, symbole. 4. Znak w rozumieniu szkoły tartusko-moskiewskiej. Znaki języka i znaki w sztuce. Arbitralność i motywacja znaku w zależności od rodzaju komunikatu. 5. Podstawowe pojęcia semiotyki sztuki: przekaz, wypowiedź, system, kod, komunikat, tekst, dyskurs, kultura. 6. Tekst jako kategoria opisu zjawisk kultury wyrażanych w różnorakim materiale semiotycznym. Pojęcie ramy i punktu widzenia. 7. Ewolucja rozumienia kultury w szkole tartusko-moskiewskiej; kultura jako zbiór tekstów lub reguł, kultura jako niedziedziczona pamięć społeczna. 8. Semiotyka folkloru. Podstawowe wyznaczniki tekstów folkloru. 9. Mit jako sposób myślenia i pojmowania świata (Frejdemberg). 10. Mit jako język imion własnych (Uspienski, Łotman). 11. Mit jako narracja (Mieletinski, Eliade). 12. Poetyka mitu i jego rola w dzisiejszej kulturze i sztuce (literatura, film, teatr XX wieku). 13. Semiotyka i historia, czyli semiotyka historii. 14. Historia jako ciąg zdarzeń i historia jako narracja. 15. Semiotyka filmu. 16. Semiotyka kultury masowej. 17. Semiologiczne aspekty fotografii i przedstawień ikonicznych. Zdjęcie jako przekaz semiotyczny. Modelująca funkcja tytułu. 18. Nowe kanały komunikacyjne a przyszłość książki. |
Literatura: |
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa 1995. Barthes R.., Dyskurs historii. Pamiętnik Literacki 1984, z. 3. Bogatyriew P., Semiotyka kultury ludowej. Warszawa 1978. Tu rozprawy: Przyczynek do etnografii strukturalnej Znaki teatralne Folklor jako swoista forma twórczości O wzajemnych związkach dwóch bliskich systemów semiotycznych Pisanie miasta, czytanie miasta. Pod red. A. Zeidler-Janiszewskiej. Poznań 1997 Eco U., Superman w literaturze masowej. Warszawa 1998 Eco, U Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki. Warszawa 1996. Frejdenberg O., Metafora (maszynopis powielony lub „Pamiętnik Literacki 1983, z.2) oraz O. Frejdenberg, O., Mif i lieratura drevnosti. Moskwa 1978, recenzja „Pamiętnik Literacki” 1981, z. 2. Jakobson R., W poszukiwaniu istoty języka Wybór pism. Redakcja naukowa i wstęp M.R. Mayenowa Warszawa 1989, t. 1, t. 2. Tu rozprawy: Język a inne systemy komunikacji Kilka uwag o Peirce’ie poszukiwaczu dróg w nauce o języku Metajęzyk jako problem językoznawczy Semiotyka Łotman J., O modelującym znaczeniu „końca” i „początku” W: Semiotyka kultury. Wybór i opracowanie E. Janus, M. R. Mayenowa. Warszawa 1977. Łotman J., O semiotyce pojęć „wstyd” i „strach” w mechanizmie kultury. W: Semiotyka kultury. Wybór i opracowanie E. Janus, M. R. Mayenowa. Warszawa 1977. Łotman J., Semiotyka filmu. Warszawa 1983. Łotman J., Uspieński B., O semiotycznym mechanizmie kultury Łotman, J. O znaczeniach we wtórnych systemach modelujących. „Pamiętnik Literacki” 1969, z. 1. Mieletinski E., Poetyka mitu. Warszawa 1981. Semiotyka kultury. Wybór i opracowanie E. Janus, M. R. Mayenowa. Warszawa 1977. Toporow W., Miasto i mit Gdańsk 2000. Uspieński B., Historia i semiotyka. Gdańsk 1998. Uspieński B., O systemie przekazu obrazu w rosyjskim malarstwie ikon Uspieński B., Strukturalna wspólnota rożnych rodzajów sztuki. Wallace P., Psychologia Internetu. Poznań 2001. White H., Poetyka pisarstwa historycznego. Kraków 1999. Zalizniak A, Iwanow W., Toporow W., O możliwościach strukturalno-typologicznych badań semiotycznych. W: Semiotyka kultury. Wybór i opracowanie E. Janus, M. R. Mayenowa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - powinien posługiwać się podstawowymi kategoriami opisu kultury, takimi jak tekst, znak oraz mieć rozeznanie w XX wiecznych koncepcjach kultury. - powinien potrafić zinterpretować w kategoriach semiotycznych zdarzenie kulturowe, tekst dawny lub współczesny - powinien potrafić posługiwać się metodyka semiotyczną jako narzędziem interpretacyjnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (przygotowanie do zajęć i aktywność) 20 % Końcowe zaliczenie ustne lub egzamin ustny 30 % Referat na jeden z tematów zajęć 50 % |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.