Biblia w kulturze dawnej. Literatura - teologia - ikonografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4018-KON108-CLASS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Biblia w kulturze dawnej. Literatura - teologia - ikonografia |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Efekty uczenia się poświadczone zdaniem egzaminu maturalnego z języka polskiego. |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest literackim, teologicznym oraz ikonograficznym interpretacjom Biblii postrzeganym jako swoiste zwierciadło kultury dawnej i jej przemian. Interdyscyplinarne badanie nawiązujących do Biblii tekstów kultury średniowiecza, renesansu i baroku ma na celu ukazanie, jak odzwierciedla się w nich m.in. egzegeza duchowych sensów Pisma i jej przemiany zachodzące pod wpływem humanizmu i reformacji; postrzeganie Chrystusa i jego człowieczeństwa; postrzeganie człowieka, jego ułomności, godności, relacji ze Stwórcą i stworzeniem oraz losów pośmiertnych; wyobrażenia na temat genezy zła; koncepcja wolności; koncepcja piękna; idea naśladowania Chrystusa; mistyka miłości oblubieńczej Chrystusa i duszy ludzkiej. Seminarium ma na celu rozbudzanie świadomości metodologicznej, kształcenie i doskonalenie umiejętności interdyscyplinarnej analizy i interpretacji różnorodnych tekstów kultury dawnej ze świadomością ich wzajemnych więzi oraz odrębności. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone jest literackim, teologicznym oraz ikonograficznym interpretacjom Biblii postrzeganym jako swoiste zwierciadło kultury dawnej i jej przemian. Interdyscyplinarne badanie nawiązujących do Biblii tekstów kultury średniowiecza, renesansu i baroku ma na celu ukazanie, jak odzwierciedla się w nich m.in. egzegeza duchowych sensów Pisma i jej przemiany zachodzące pod wpływem humanizmu i reformacji; postrzeganie Chrystusa i jego człowieczeństwa; postrzeganie człowieka, jego ułomności, godności, relacji ze Stwórcą i stworzeniem oraz losów pośmiertnych; wyobrażenia na temat genezy zła; koncepcja wolności; koncepcja piękna; idea naśladowania Jezusa; mistyka miłości oblubieńczej Chrystusa i duszy ludzkiej. Analizie i interpretacji poddane zostaną fragmenty Biblii, objaśniające je teksty antycznej i średniowiecznej tradycji teologicznej oraz rozpatrywane w ich świetle utwory literatury dawnej i dzieła sztuki o tematyce biblijnej. Seminarium ma na celu rozbudzanie świadomości metodologicznej, kształcenie i doskonalenie umiejętności interdyscyplinarnej analizy i interpretacji różnorodnych tekstów kultury dawnej ze świadomością ich wzajemnych więzi oraz odrębności. Nakład pracy studenta: – 60 godzin uczestnictwa w seminarium (tzw. kontaktowych), – 120 godzin pracy własnej (praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się). |
Literatura: |
1. Źródła: Św. Antoni Padewski, Kazania niedzielne i świąteczne. T. 3: Kazania świąteczne. Od Narodzenia Pańskiego do uroczystości świętych Piotra i Pawła. Przetłumaczył C. Niezgoda. Kraków 2003. Św. Augustyn, Homilie na Ewangelie i Pierwszy list św. Jana. Tłum. W. Szołdrski, W. Kania. Wstęp, oprac. E. Stanula. Cz. 1-2. Warszawa 1977. Św. Bernard z Clairvaux, Kazania o Najświętszej Maryi Pannie. Poprzedzone encykliką Ojca Świętego Piusa XII Doctor mellifluus o św. Bernardzie z Clairvaux w osiemsetną rocznicę Jego śmierci. Z łacińskiego tłum. i zaopatrzył słowem wstępnym I. Bobicz. Warszawa 2000. Biblia w przekładzie księdza Jakuba Wujka z 1599 r. Transkrypcja [...] i wstępy J. Frankowski. Warszawa 1999. Biblioteka Pisarzy Staropolskich. Red. A. Karpiński. Warszawa 1995- Biblioteka zabytków polskiego piśmiennictwa średniowiecznego. Intytut Języka Polskiego PAN. Kraków 2006. Św. Bonawentura, Kazania o Najświętszej Pannie Maryi. Z jęz. łacińskiego przeł. C. Niezgoda. Kraków 1999. Św. Bonawentura, Pisma ascetyczno-mistyczne. Przedmowa P. A. Dudycz. Wprowadzenie C. Niezgoda. Warszawa 1984. Cały świat nie pomieściłby ksiąg. Staropolskie opowieści i przekazy apokryficzne. Wyd. W. R. Rzepka. W. Wydra. Wstęp M. Adamczyk. Warszawa 1996 (lub wyd. nast.). św. Grzegorz Wielki, Moralia. T. 1-3. Kraków 2006-2007. Jakub de Voragine, Złota legenda. W przekładzie i ze wstępem L. Staffa. Wrocław 1994. Jakub de Voragine, Złota legenda. Wybór. Tłum. z jęz. łacińskiego J. Pleziowa. Wyboru dokonał, wstępem i przypisami opatrzył M. Plezia. Wyd. 2, zmienione. Warszawa 1983 (lub wyd. nast.). Jan de Caulibus, Rozmyślania o życiu Jezusa Chrystusa. W oprac. A. Lubika. Wyd. 2. Kraków [1936]. Jan Kochanowski, Fraszki. Oprac. i wstęp J. Pelc. Wrocław 1991 (i wyd. nast.) (BN I 163) Jan Kochanowski, Treny. Oprac. J. Pelc. Wrocław 1978 (lub wyd. nast.) (BN I 1). Korpus tekstów staropolskich do roku 1500. IJP PAN Kraków. http://www.ijp-pan.krakow.pl/index2.php?strona=korpus_tekst_star Stanisław Herakliusz Lubomirski, Poezje postu świętego [w:] tegoż, Poezje zebrane. Oprac. A. Karpiński. T. 1. Warszawa 1995, s. 263-282. Baltazar Opeć, Żywot wszechmocnego Syna Bożego Pana Jezu Krysta. Kraków 1522. Orygenes, Komentarz do Pieśni nad pieśniami. Homilie o Pieśni nad pieśniami. Z jęz. łac. przeł. i przypisami opatrzył S. Kalinkowski. Kraków 1994. Peregryn z Opola, Kazania de tempore i de sanctis. Red. naukowy J. Wolny. Przekład z jęz. łac. J. Mrukówna. Kraków-Opole 2001. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. [Biblia tysiąclecia]. W przekładzie z jęz. oryginalnych. Oprac. Zespół Biblistów Polskich [...]. Wyd. 3, poprawione. Poznań 1980. Wacław Potocki, Dialog o Zmartwychwstaniu Pańskim [w:] tegoż, Dzieła. T. 1. Oprac. L. Kukulski. Warszawa 1987, s. 599-642. Wacław Potocki, Nowy zaciąg pod chorągiew starą tryumfującego Jezusa, [...] Krzyż albo Historia krwawej męki i niewinnej śmierci Chrystusa [...] [w:] tegoż, Dzieła. T. 1. Oprac. L. Kukulski. Warszawa 1987, s. 551-597. Mikołaj Rej, Apocalypsis. Pod red. W. Kriegseisena. Warszawa 2005. Św. Tomasz z Akwinu, Ewangelia Ojców Kościoła. Wyboru i przekładu dokonał J. Salij. Poznań 2001. Źródła myśli teologicznej. Red. H. Pietras. Kraków 1996- 2. Opracowania: M. Battistini, Symbole i alegorie. Tłum. K. Dyjas. Warszawa 2005. T. Dziubecki, Ikonografia Męki Chrystusa w nowożytnym malarstwie kościelnym w Polsce. Warszawa 1996. D. Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej. Przekład i oprac. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński. Wybór ilustracji i komentarz T. Łozińska. Warszawa 1990 (lub wyd. nast.). R. Giorgi, Aniołowie i demony. Tłum. Tamara Łozińska. Warszawa 2005. Ikonografia nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce. Pod red. Janusza St. Pasierba. T. 1-2: . Nowy Testament. Warszawa 1987. S. Kobielus, Ikonografia zdrady i śmierci Judasza. Starożytność chrześcijańska i średniowiecze. Ząbki 2005. S. Kobielus, Krzyż Chrystusa. Od znaku i figury do symbolu i metafory. Warszawa 2000. E. Kuryluk, Weronika i jej chusta. Historia, symbolizm i struktura „prawdziwego” obrazu. Kraków 1998. R. Mazurkiewicz, „Mocne boskie tajemności...” [w:] tegoż, Polskie średniowieczne pieśni maryjne. Studia filologiczne. Kraków 2002, s. 143-241. Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole. Pod red. K. Moisan-Jabłońskiej. Kraków 2000- J. Schulte, „Coć wymyślili ci heretykowie?” Nowe źródła do fraszki „O Łazarzowych księgach” (II 52) Jana Kochanowskiego. „Prace Filologiczne. Seria Literaturoznawcza” 57 (2009), s. 49-66. J. Seibert, Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole. Przekład D. Petruk. Kielce 2007. M. Simonetti, Między dosłownością a alegorią. Przyczynek do historii egzegezy patrystycznej. Przekład T. Skibiński. Kraków 2000. P. Stępień, Z literatury religijnej polskiego średniowiecza. Studia o czterech tekstach: „Kazanie na dzień św. Katarzyny”, „Legenda o św. Aleksym”, „Lament świętokrzyski”, „Żołtarz Jezusow”. Warszawa 2003, s. 221-328. P. Stępień, Przed prawdziwym wizerunkiem Boga – o pieśni Władysława z Gielniowa „Jasne Krystowo oblicze” [w zbiorze:] „Cantando cum citharista”. W pięćsetlecie śmierci Władysława z Gielniowa. Pod red. Romana Mazurkiewicza. Studia Staropolskie. Wyd. IBL. Warszawa 2006, s. 23-54. L. Teusz, Bolesna Muza nie Parnasu góry, ale Golgoty... Mesjady polskie XVII stulecia. Warszawa 2002. L. Wojciechowski, Drzewo przenajszlachetniejsze. Problematyka Drzewa Krzyża w chrześcijaństwie zachodnim (IV-połowa XVII wieku). Lublin 2003. S. Zuffi, Nowy Testament. Postacie i epizody. Tłum. E. Maciszewska. Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu seminarium student: – rozpoznaje w tekstach i dziełach sztuki omawianych na zajęciach związki z Biblią i tradycją teologiczną (tradycją wykładu duchowych sensów Pisma); – określa funkcje tych nawiązań w tekstach i dziełach sztuki omawianych na zajęciach; – opracowuje i realizuje – w konsultacjach z prowadzącym – projekt samodzielnych badań nad wybranymi przez siebie tekstami kultury dawnej nawiązującymi do Biblii; – dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji wybranych przez siebie tekstów kultury dawnej, umiejscawiając je we właściwych kontekstach kulturowych i krytycznie wykorzystując stan badań. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Podstawą zaliczenia jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze); b) przygotowanie do zajęć; c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji); d) przygotowanie wypowiedzi ustnej przedstawiającej samodzielną analizę i interpretację wybranego tekstu kultury dawnej nawiązującego do Biblii. Temat wypowiedzi i bibliografia uzgadniane są uprzednio z prowadzącym. 2. Kryteria oceny przygotowanej przez studenta wypowiedzi własnej: – związek wypowiedzi z tematem, – samodzielność, wnikliwość i kulturowy charakter interpretacji, – sposób wykorzystania stanu badań (bibliografii), – kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość). 3. Ocena końcowa uwzględnia: – obecność na zajęciach (10% oceny końcowej), – przygotowanie do zajęć (10% oceny końcowej), – aktywny udział w zajęciach (20% oceny końcowej), – wypowiedź ustną przygotowaną samodzielnie przez uczestnika seminarium (60% oceny końcowej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.