Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bałkańskie miejsca pamięci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4018-KON115-CLASS
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Bałkańskie miejsca pamięci
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Wymagane biegłe czytanie w języku angielskim; dobrze widziana znajomość na poziomie podstawowym któregoś z języków bałkańskiego Śródziemnomorza;

Skrócony opis:

Miejsca pamięci na Bałkanach prezentowane są na zajęciach w szerszym kontekście problematyki pamięci, tradycji, kształtowania się kanonów narodowych w kulturach odbudowujących swoją tożsamość i w różnym czasie „wychodzących” z Imperium Osmańskiego w XIX i na początku XX wieku, czy z Jugosławii i bloku wschodniego w końcu XX wieku.

Problematyka bałkańskiej specyfiki przedstawiana jest studentom przez prowadzącą (i ewentualnie zaproszonych gości) w formie autorskich wykładów dotyczących bałkańskich miejsc pamięci, pamięci historii dawniejszej i najnowszej, tradycji, kanonów narodowych i map mentalnych/kognitywnych kształtujących się na Bałkanach od XIX wieku. Zajęcia są uzupełnieniem wykładu HISTORIA KULTURY BAŁKAŃSKIEJ I GRECKIEJ.

Pełny opis:

Seminarium/konwersatorium prezentuje miejsca pamięci na Bałkanach w szerszym kontekście problematyki pamięci, tradycji, kształtowania się kanonów narodowych w kulturach odbudowujących swoją tożsamość i w różnym okresie „wychodzących” z Imperium Osmańskiego/byłej Jugosławii/ bloku wschodniego: począwszy od początku w. XIX, poprzez przełom XIX i XX , aż po koniec ostatniego stulecia.

Problematyka bałkańskiej specyfiki przedstawiana jest studentom przez prowadzącą w formie dwóch/trzech autorskich wykładów dotyczących bałkańskich miejsc pamięci, pamięci historii, tradycji i kanonów narodowych kształtujących się na Bałkanach od XIX wieku oraz map mentalnych/kognitywnych.

Wykłady są podsumowaniem i egzemplifikacją lektur teoretycznych i problematyki dyskutowanej wspólnie ze studentami wcześniej, obejmują kwestie różnic między pamięcią narodową np. serbską i albańską w odniesieniu do Kosowa, między kształtującymi się kanonami tradycji narodowych np. macedońskiej, bułgarskiej, greckiej, wreszcie ukazują także przykłady miejsc/miast wielokulturowych i wieloreligijnych takich jak Saloniki, czy Istambuł, w których różne tradycje narodowe współistnieją ze sobą.

Zasadniczym celem zajęć jest zaprezentowanie dyskusji o pamięci i kanonie narodowym, dla której szersze, a zarazem zrozumiałe tło stanowią polskie spory o pamięć i kształt kanonu narodowego. Problematyka bałkańska pełni zatem funkcje jedynie ilustracyjną, pomagająca zrozumieć różne punkty widzenia. Zarazem jednak egzemplifikacja bałkańska (np. w odniesieniu do Shoah) jest funkcjonalna także z tego powodu, że skłania do postawienia pytań zasadniczych o to, co uważamy za „nasze”, kto pełni rolę obcego w „naszej tradycji”, wreszcie jak pamiętamy.

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

1. E. C. Tolman, Cognitive maps in rates and man, Psychological Review 55, 1948, pp. 189-208.

2. J.Szacki, Tradycja. Zarys problematyki, Warszawa 1971.

3..A. Szpociński, Kanon historyczny, „Studia Socjologiczne” 4, (91) 1983, s. 129-146.

4..P. Nora, Realms of Memory: Rethinking the French Past., New York: Columbia University Press.

5.M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002.

6.J. Assman, Pamięc zbiorowa i tożsamość kulturowa (przekład S. Dyroff, R. Żytyniec), „Borussia 29 (2003).

7.M. Kula, Wybór tradycji, Warszawa 2003.

8.A. Szpociński, Miejsca pamięci, „Borussia” 29, Olsztyn 2003, s.17-23.

9.A.D.Smith, The Antiquity of Nations, Cambridge 2004.

9.Jan Pomorski, Punkt widzenia we współczesnej historiografii, Punkt widzenia w języku i kulturze, Lublin 2004, s. 11 – 32.

11.J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.

12.12.A.Szpociński, P. Kwiatkowski, Przeszłość jako przedmiot przekazu, Warszawa 2006.

13.J.Sujecka, Bałkańskie miejsca pamięci. Pojęcie Macedonii w bułgarskiej i macedońskiej czasoprzestrzeni kulturowej, „Borussia” 37, 2006 s. 76 – 88.

14.P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapominanie, Kraków 2006.

15.G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków2008.

16.Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, pod red. A. Szpocińskiego, Warszawa 2009.

17. L. Wolff, Inventing Eastern Europe. The Map of Civilization on the Mind of the Enlightenment, Stanford University Press 1994.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie wiedzy:

- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych K_W02

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją K_W07

Student w zakresie umiejętności:

- posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej K_U05

- potrafi samodzielnie zaanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych K_U11

- potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców K_U13

Student w zakresie kompetencji społecznych:

- ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy K_K06

- rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych K_K07

- rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy K_K08

Metody i kryteria oceniania:

Student jest oceniany za prezentację lektury teoretycznej (z listy lektur), udział w dyskusji i 2/3 kolokwia, które odbywają się po autorskim wykładzie prowadzącej lub zaproszonego gościa. Wykłady są zaplanowane po kilku lekturach, prezentowanych przez studentów i dyskutowanych na zajęciach i są bałkańską ilustracją omówionej problematyki. Ocena końcowa jest rezultatem udziału w dyskusji, pozytywnego zaliczenia dwóch/ trzech kolokwiów i jednej (lub więcej) prezentacji.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)