Seminarium dyplomowe - nowogreckie1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4018-SEM4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.202
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe - nowogreckie1 |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Głównym celem seminarium dyplomowego jest napisanie przez każdego z jego uczestników udanej pracy dyplomowej (licencjackiej). Zajęcia I semestru poświęcone są dwóm głównym tematom: omówieniu kwestii teoretycznych i technicznych oraz wspólnemu poszukiwaniu inspiracji. W II semestrze część zajęć poświęcona jest indywidualnej prezentacji założeń, materiałów i fragmentów prac licencjackich w toku pisania. Część – wspólnemu czytaniu i analizowaniu struktury tekstów naukowych i prozatorskich napisanych po grecku. |
Pełny opis: |
Seminarium składać się będzie z następujących wyróżnionych cykli tematycznych: 1. wstęp teoretyczny: „wstęp do filologii nowogreckiej” (4-5 zajęć, I semestr) - nauczanie o poprawnej formie pracy dyplomowej: jej strukturze, języku, "technikaliach" (np. kwestie kompilowania bibliografii i wstawiania poprawnych przypisów). Studenci dowiedzą się, gdzie i w jaki sposób poszukiwać informacji potrzebnych do napisania pracy w zakresie filologii nowogreckiej. Istotna kwestią będzie też wskazanie na naukowy charakter pracy dyplomowej i na jej miejsce w systemie zarejestrowanej wiedzy (tj. pośród innych prac naukowych). 2. poszukiwania tematyczne i formalne (9-11 zajęć, I semestr): zapoznanie studentów z ważnymi tekstami we współczesnej neogrecystyce, aby zaobserwowali, jak i o czym pisze się prace (artykuły itd.). Dokładna lista tekstów uzgadniana jest na bieżaco ze studentami, ale wśród propozycji znajdują się teksty w języku polskim, angielskim i nowogreckim autorstwa m.in: Phillipa Sherrarda, Davida Holdena, Roberta Eisnera, Henry'ego Millera, Nikosa Dimu, Jorgosa Seferisa, Wasilisa Aleksakisa, Iliasa Wrazasa, Margaret Aleksiu. 3. II semestr: prezentacja i omówienie prac licencjackich z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności nabytych przez studenta na seminarium w poprzednim semestrze (zob. efekty kształcenia w semestrze zimowym). |
Literatura: |
do części 1.: • Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową, WUW 2007 • Alkis Raftis, I melititiki ergasia, CID Ateny do części 2. uzależniona od zainteresowań studentów do części 3. i 4. zostaje podana na pierwszych zajęciach |
Efekty uczenia się: |
I semestr W zakresie WIEDZY student/-ka: 1. zdobywa podstawową wiedzę o miejscu filologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej H1A_W01 : K_W01 2. zdobywa świadomość powiązań nauk filologicznych z innymi dyscyplinami humanistycznymi oraz świadomość prawnych uwarunkowań i odpowiedzialności za ochronę własności intelektualnej H1A_W05/08 : K_W02/03 3. dostrzega zróżnicowanie greki (również starożytnej) H1A_W09 : K_W07 4. posiada wiedzę niezbędną do posługiwania się współczesnym językiem nowogreckim w mowie i piśmie na poziomie co najmniej B2 H1A_W04/09 : K_W09 5. zna podstawową terminologię literaturoznawczą w języku polskim H1A_W02 : K_W10 6. ma elementarną wiedzę o współczesnych kierunkach teoretycznoliterackich umożliwiającą analizę i interpretację tekstu literackiego, w tym o tradycyjnych i współczesnych metodach pracy badacza tekstu dawnych epok H1A_W05/06/07 : K_W11 7. opanowuje rudymenta wiedzy o metryce, poetyce, topice i retoryce greckiej H1A_W04 : K_W12 8. poznaje podstawowe problemy pracy tłumacza tekstów literackich różnych epok H1A_W09 : K_W13 9. rozróżnia i nazywa najważniejsze gatunki literackie, uprawiane przez Greków od starożytności po współczesność H1A_W04 : K_W14 10. rozpoznaje literackie epoki, prądy i kierunki piśmiennictwa greckiego; opisuje najważniejszy dorobek literacki Greków H1A_W04 : K_W15 11. wymienia przykłady recepcji dziedzictwa antycznego w literaturze polskiej, nowogreckiej i europejskiej oraz ma świadomość istnienia związków (historycznych, kulturalnych itp.) między Polską a Grecją H1A_W04/05 : K_W16/17 12. wskazuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Grecji antycznej, Bizancjum i Grecji nowożytnej H1A_W04 : K_W18 13. zdobywa elementarną orientację we współczesnym życiu kulturalnym Grecji H1A_W10 : K_W22 W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/-ka: 1. samodzielnie wyszukuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł pisanych i elektronicznych H1A_U01 : K_U01 2. przedstawia ustnie lub na piśmie w języku polskim lub nowogreckim proste problemy badawcze także z wykorzystaniem różnych źródeł i krytycznym powołaniem się na literaturę przedmiotu H1A_U02/06/09 : K_U02 3. potrafi argumentować z powołaniem się na opinie innych, polemizować z argumentami innych i formułować wnioski H1A_U02/06 : K_U03 4. wykorzystuje funkcje edytora tekstu i tworzy spisy treści, odsyłacze, bibliografię, indeksy itp. H1A_U01/02 : K_U04 5. stosuje podstawowe formy gramatyczne i konstrukcje składniowe języka nowogreckiego w mowie i piśmie H1A_U10 : K_U05 6. potrafi korzystać ze słowników, gramatyk i materiałów pomocniczych H1A_U01 : K_U07 7. tworzy dłuższe wypowiedzi pisemne we współczesnym języku nowogreckim (praca dyplomowa lub jej streszczenie) H1A_U02/03/10 : K_U13 8. tłumaczy z języka nowogreckiego na polski fragmenty średnio-trudnych tekstów literackich i naukowych H1A_U01/10 : K_U10 9. czyta, analizuje i interpretuje teksty literackie (proza, poezja, dramat) i naukowe w języku nowogreckim, umieszczając je w kontekście historycznym i kulturowym H1A_U04/05 : K_U12 10. tworzy typowe prace pisemne (pracę dyplomową) także z wykorzystaniem literatury przedmiotu i różnych źródeł H1A_U02/03/10 : K_U13 W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/-ka: 1. rozwija świadomość ograniczonego zakresu własnej wiedzy i umiejętności H1A_K01 : K_K01 2. postrzega potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych; elastycznie wyznacza kierunki własnego rozwoju H1A_K01/03 : K_K02 3. docenia znaczenie dziedzictwa greckiego w kulturze polskiej i europejskiej i ma poczucie odpowiedzialności za jego zachowanie H1A_K05 : K_K03 4. jest świadomy/a istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych i własnej pracy H1A_K04 : K_K04 5. potrafi pracować w zespole H1A_K02 : K_K05 6. wykazuje dbałość o właściwą organizację pracy własnej H1A_K02/03 : K_K06 7. jest przygotowany/a do uczestnictwa w życiu kulturalnym H1A_K03/06 : K_K07 II semestr Studenci pogłębiają i uzupełniają zdobyte w semestrze zimowym wiedzę i umiejętności, dotyczące konstruowania i pisania pracy dyplomowej W szczególności w toku zajęć i po ich zakończeniu: W zakresie WIEDZY student/-ka: 1. pogłębia wiedzę niezbędną do posługiwania się językiem nowogreckim na poziomie co najmniej B2; H1A_W04/09 : K_W09 2. dostrzega zróżnicowanie języka nowogreckiego i zwł. elementy stylizacji literackiej; H1A_W09 : K_W07 3. zna podstawową terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim; H1A_W02 : K_W04/10 W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/-ka: 1. samodzielnie wyszukuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł pisanych i elektronicznych; H1A_U01 : K_U01 2. przedstawia ustnie lub na piśmie w języku polskim (rozdziały prac dyplomowych) proste problemy badawcze także z wykorzystaniem różnych źródeł i krytycznym powołaniem się na literaturę przedmiotu; H1A_U02/06/09 : K_U02 3. potrafi argumentować z powołaniem się na opinie innych, polemizować z argumentami innych i formułować wnioski; H1A_U02/06 : K_U03 4. wykorzystuje funkcje edytora tekstu i tworzy spisy treści, odsyłacze, bibliografię, indeksy itp.; H1A_U01/02 : K_U04 5. stosuje formy gramatyczne i konstrukcje składniowe języka nowogreckiego zwł. w piśmie (obszerne streszczenie pracy w języku nowogreckim) na poziomie co najmniej B2; H1A_U01/02/08 K_U09 6. potrafi korzystać ze słowników, gramatyk i materiałów pomocniczych (przygotowania samodzielnych przekładów oryginalnych tekstów i wspólna dyskusja nad nimi); H1A_U01 : K_U07 7. tworzy dłuższe wypowiedzi pisemne we współczesnym języku nowogreckim (praca dyplomowa lub jej streszczenie); H1A_U01/02/08 : K_U09 8. czyta, analizuje i tłumaczy z języka nowogreckiego na polski fragmenty prozy literackiej i ew. naukowych opracowań; H1A_U04/05 : K_U12 9. tworzy typowe prace pisemne (pracę dyplomową) także z wykorzystaniem literatury przedmiotu i różnych źródeł. H1A_U02/03/10 : K_U13 W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/-ka: 1. rozwija świadomość ograniczonego zakresu własnej wiedzy i umiejętności; H1A_K01 : K_K01 2. postrzega potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych; H1A_K01/03 : K_K02 3. jest świadomy/a istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych i własnej pracy oraz problemów związanych z ochroną własności intelektualnej i praw autorskich; H1A_K04 : K_K04 4. potrafi pracować w zespole oraz indywidualnie. H1A_K02/03 ; K_K05/06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegać będzie: * aktywność na zajęciach, * wyczerpujący plan pracy licencjackiej (złożony do końca pierwszego semestru), * jeden, pełny rozdział pracy licencjackiej (złożony do końca drugiego semestru). Zaliczenie na ocenę na podstawienie kryteriów sprecyzowanych wyżej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.