Psychological profiling of unknown perpetrators of crimes
General data
Course ID: | 4027-KNS-KOD-225-PSP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychological profiling of unknown perpetrators of crimes |
Name in Polish: | Profilowanie psychologiczne nieznanych sprawców przestępstw |
Organizational unit: | Center for Forensic Science University of Warsaw |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie z metodyką „4 kroków profilowania” i Blokową Koncepcją Motywacji na podstawie studiów przypadku. Zajęcia prowadzi mł. insp. Policji w st. spoczynku mgr Urszula Cur |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie z metodyką profilowania psychologicznego nieznanego sprawcy czynu. Studenci przećwiczą etapy konceptualizowania przypadku nieznanego sprawcy, by poznać krytyczne jego momenty i sposoby radzenia sobie z nimi. Miejsce/przedmiot/ślad zdarzenia kryminalnego/czynu dostarcza informacji, na których opiera się profilowanie psychologiczne. Zabezpieczanie techniczne śladów fizycznych i dowodów to jedna część pracy śledczej, drugi ważny element to klasyfikowanie i wyjaśnianie śladów psychologicznych. Doświadczenie pokazuje, że indywidualny styl pracy może ograniczyć skuteczne przeprowadzenie śledztwa, zabezpieczenie śladów i wyprowadzanie wniosków. Destruktywne jest choćby przekonanie o słuszności jakiejś tezy tylko dlatego, że inna możliwość nie przyszła na myśl śledczego lub „w głowie się nie mieści”. Są różne sposoby badania związków zbrodni ze sprawcą. Osoba studiująca profilowanie przećwiczy wybrane sposoby badania tych związków ujęte w metodykę „4 kroków profilowania”. Aby profilowanie było skuteczne, to użytkownik musi być przygotowany a narzędzie poprawne. Opanowanie metodyki profilowania zwiększa poprawność i umożliwia skuteczne komunikowanie się specjalistów zaangażowanych w badanie tych samych zdarzeń. Zaproponowane treści mają poszerzyć warsztat pracy osób, dla których znalezienie sprawcy i postawienie go przed sądem jest najważniejszą sprawą, z jednoczesnym minimalizowaniem ryzyka pomyłek sądowych. Formy dydaktyczne Wykład z elementami dyskusji, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusje |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa Aronson E., Tavris C.: Prawo i nieporządek, s.127 –155 w: Błądzą wszyscy (ale nie ja). Sopot –Warszawa 2008. Wydawnictwo Smak Słowa. Cur, U.: Scena zbrodni jest jak scena teatralna, dużo w niej rekwizytów, s. 247 – 267 w: Kowalska D. (2021). Policjanci, ich najważniejsze sprawy. Warszawa: Wyd. Melanż. Cur, U. (2021). Profilowanie psychologiczne nieznanych sprawców przestępstw. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar, Rozdział 3 Profilowanie psychologiczne, s. 71 – 175 Literatura dodatkowa Cur, U.: Portret nieznanego sprawcy. Fakty i mity, s. 50 – 55 w: Charaktery Magazyn Psychologiczny (2021) Nr 10 (297) Cur, U.: Portret sprawcy. Profiler nie wróży z korzeni krwawnika, s. 24 – 28 w: Charaktery Extra wydanie specjalne (2018) Nr 2 Cur U.: Metodyka diagnozowania psychologicznego nieznanego sprawcy na przykładzie zabójstw na tle seksualnym, s. 62 – 69 w: Kwartalnik Prawno – Kryminalistyczny (2016). KPR (27). Cur U.: Znaczenie śladu psychologicznego w procesie wykrywania sprawców zabójstwa, s. 133 – 155 w: Konieczny J., Szostak M. (red.). Profilowanie kryminalne. Warszawa 2011: Wydawnictwo Wolters Kluwer. Hicks S.J., Sales B.D. (2015). Profilowanie kryminalne. Warszawa: Wyd. PWN. Rozdział 2 Wady nienaukowych modeli profilowania, s. 56 – 75 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa Zadanie 1 Studium przypadku, w terminie przedostatnich zajęć: przygotowanie w grupie 5 / 6 osobowej profilu nieznanego sprawcy przestępstwa, zgodnie z metodyką omawianą na zajęciach z wykorzystaniem materiałów szkoleniowych i literatury. Punkty do zdobycia maks. 40 / min. 21 Zadanie 2 Obecność i konstruktywna aktywność, w ciągu całych zajęć: wyrażanie merytorycznych uwag w oparciu o przeczytaną literaturę; wyjaśnianie zdarzeń/motywacji w świetle teorii i badań naukowych, a nie potocznych, przednaukowych teorii. Punkty do zdobycia maks. 60 / min. 31 PRZELICZANIE PUNKTÓW NA OCENĘ Zaliczenie modułu wymaga uzyskania przez studenta ponad 50% punktów możliwych do zdobycia za każde zadanie opisane w tabeli powyżej. Ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów. Skala ocen przedstawia się następująco: 51 – 60 = 3 (dostateczny) 61 – 70 = 3+ (dostateczny plus) 71 – 80 = 4 (dobry) 81 – 90 = 4+ (dobry plus) 91 – 100 = 5 (bardzo dobry) |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W WAR
WAR
TH FR |
Type of class: |
Workshops, 15 hours
|
|
Coordinators: | Urszula Cur, Emilia Jasińska | |
Group instructors: | Urszula Cur | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination | |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie z metodyką "4 kroków profilowania" i Blokową Koncepcją Motywacji na podstawie studiów przypadku. Zajęcia prowadzi mł. insp. Policji w st. spoczynku mgr Urszula Cur. |
Copyright by University of Warsaw.