University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ecological Education in Poland and in the World

General data

Course ID: 4030-EE-OG
Erasmus code / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ecological Education in Poland and in the World
Name in Polish: Edukacja ekologiczna w Polsce i na świecie. Treści, formy, organizacje
Organizational unit: University Centre for Environmental Studies and Sustainable Development
Course groups: (in Polish) Przedmioty ogółnouniwersyteckie oferowane przez UCBS
General university courses
General university subjects
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Edukacja jest uznawana za kluczowy czynnik dla osiągania zakładanych celów Zrównoważonego Rozwoju. Studenci w trakcie tego przedmiotu zapoznają się z historią i praktyką przekazywania wiedzy i umiejętności w zakresie relacji człowieka z przyrodą w dziejach świata i w Polsce. Zakres przekazywanych treści obejmuje: kształtowanie pojęcia "edukacji ekologicznej" i „edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju” na arenie międzynarodowej od Sztokholmu’72 po Agendę 2030 i 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs); przedstawienie ewolucji obszaru zainteresowań edukacji ekologicznej (edukacja przyrodnicza, środowiskowa, dla zrównoważonego rozwoju) i celów edukacji służącej zrównoważonemu rozwojowi. Przedstawiona zostanie rola edukacji ekologicznej w świetle dokumentów państwowych i zobowiązań międzynarodowych w tym tych przyjętych podczas konferencji w Berlinie w 2021r. Omówione zostaną działania oddolne i ruchy społeczne oraz wpływ mediów społecznościowych na kształtowanie świadomości ekologicznej.

Full description: (in Polish)

Edukacja jest uznawana za kluczowy czynnik dla osiągania zakładanych celów Zrównoważonego Rozwoju. Studenci w trakcie zajęć z tego przedmiotu zapoznają się z historią i praktyką przekazywania wiedzy i umiejętności

w zakresie relacji człowieka z przyrodą w dziejach świata i w Polsce. Zapoznają się z procesem kształtowanie pojęcia "edukacji ekologicznej" „edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju” na arenie międzynarodowej od Sztokholmu’72

po Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) oraz ostatnich wytycznych do realizacji edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju przyjętych na konferencji w Berlinie w 2021r. Zostanie przedstawiona ewolucja obszaru zainteresowań edukacji ekologicznej (edukacja przyrodnicza, środowiskowa, dla zrównoważonego rozwoju). Omówione zostaną cele edukacji ekologicznej i zakres oddziaływania społecznego. Edukacja ekologiczna w świetle zobowiązań międzynarodowych

i dokumentów państwowych (Europejski Zielony Ład, polityka ekologiczna państwa, strategie rozwoju regionalnego). Organizacja edukacji formalnej na różnych poziomach nauczania - przegląd postaw programowych oraz przedstawienie możliwości w szkolnictwie wyższym. Formy realizacji i dyskusja treści na przykładzie wybranych przykładów. Krytyczna analiza podręczników

i pomocy dydaktycznych. Edukacja nieformalna - przegląd wybranych organizacji pozarządowych i ruchów społecznych. Dostęp do informacji i formy udziału społecznego w ochronie środowiska. Edukacja mimowolna - rola mediów i instrumentów ekonomicznych. Omówiona zostanie rola mediów społecznościowych takich jak facebook i instagram w kształtowaniu świadomości ekologicznej. Rola komunikacji społecznej w dziedzinie ochrony środowiska i ochrony przyrody. Szacunkowa, całkowita liczba godzin na realizację tego przedmiotu przez studentkę/ studenta wynosi 90 godzin.

Bibliography: (in Polish)

Batorczak A., Porównanie Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju w Polsce i Wielkiej Brytanii, Rozprawa Doktorska 2013 https://depotuw.ceon.pl/bitstream/handle/item/457/Praca%20doktorska.pdf?sequence=1

von Weizsaker, A. Wijkman; Ejże! Kapitalizm, krótkowzroczność, populacja I zniszczenie Planety. Raport Klubu Rzymskiego, Instytut Badań Stosowanych, Politechniki Warszawskiej sp.o.o., Warszawa, 2018

Strategia Edukacji dla zrównoważonego Rozwoju Europejskiej Komisji

Gospodarczej ONZ, 2018, Ministerstwo Środowiska

Strony Polskiego Komitetu ds. UNESCO https://www.unesco.pl/

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza – absolwent zna i rozumie:

K_W05, K_W07, K_W09

- problemy i wyzwania zrównoważonego rozwoju oraz wie jak dobrać metody i narzędzia edukacyjne prowadzące do osiągania Celów Zrównoważonego Rozwoju na różnych poziomach realizacji edukacji ekologicznej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju;

- jak rozpoznać wiarygodne źródła informacji i bazy danych

- rolę polityki ochrony środowiska i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w życiu społeczno –gospodarczym

Umiejętności - absolwent potrafi:

K_U03, K_U04, K_U08, K-U015

- stawiać krytyczne pytania oraz znajdować stosowne, możliwe rozwiązania;

- wykorzystywać metody komunikacji społecznej oraz promocji i edukacji w działaniach wdrażających rozwiązania służące urzeczywistnianiu zrównoważonego rozwoju;

- uczestniczyć w inicjatywach i debatach akademickich oraz w praktycznych działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju.

- potrafi ocenić krytycznie informacje o środowisku oraz zasięga opinii ekspertów

- stosować interdyscyplinarne podejście do edukacji służącej ochronie środowiska i zrównoważonemu rozwojowi;

Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów:

K_U03, K_U04, K_U08, K-U015

- uczestniczyć w pracy grupowej, tworzyć i pracować w zespołach;

- budować poprawne relacje w grupie;

- wykorzystywać nowe technologie i media w efektywnej komunikacji i autoprezentacji

- rozwijać świadomości ekologicznej u siebie i w otoczeniu oraz respektowania zasady bezpieczeństwa ekologicznego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Praca studentów będzie oceniana na podstawie;

zaangażowania studentów w aktywności realizowane w ramach konwersatorium, poziomu prezentacji pracy indywidulanej i grupowej oraz obecności na ćwiczeniach

Practical placement: (in Polish)

-

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 45 hours more information
Coordinators: Anna Batorczak
Group instructors: Anna Batorczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)