Sustainable Development in Theory and Practice
General data
Course ID: | 4030-RZTP-OG |
Erasmus code / ISCED: |
07.2
|
Course title: | Sustainable Development in Theory and Practice |
Name in Polish: | Rozwój zrównoważony w teorii i praktyce |
Organizational unit: | University Centre for Environmental Studies and Sustainable Development |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogółnouniwersyteckie oferowane przez UCBS General university courses General university subjects |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Seria wykładów na temat współczesnych problemów ekologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, prezentowanych przez zaproszonych wiodących specjalistów w tych dziedzinach z instytutów naukowych, agencji rządowych oraz organizacji pozarządowych. |
Full description: |
(in Polish) Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym jest międzywydziałową jednostką powołaną w 1989 roku jako wyraz przekonania, że ochrona środowiska to dziedzina wymagająca interdyscyplinarnego podejścia. Bez podstawowej wiedzy na temat środowiska i jego ochrony trudno wyobrazić sobie absolwenta uczelni w nowoczesnym społeczeństwie. Wychodząc z tego założenia UCBS od 1992 r. prowadzi ogólnodostępne, popularno-naukowe wykłady poświęcone prezentacji aktualnych zagadnień szeroko pojętej ekologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Do wygłoszenia wykładów zapraszani są najwybitniejsi specjaliści ze świata nauki, instytucji rządowych, organizacji pozarządowych oraz praktycy. Daje to słuchaczom niezwykłą możliwość spotkania ciekawych osobowości zajmujących w polskiej ochronie środowiska kluczowe pozycje. Powstający co roku inny zestaw wykładów ma także charakter prezentacji różnych punktów widzenia spełnia więc wymogi edukacji dla zrównoważonego rozwoju: wykształca holistyczne podejście do problemów i rozwija krytyczne myślenie. Do tej pory prezentowane były m.in. takie zagadnienia jak: - nauka i ruchy społeczne w ochronie środowiska; - chemia w badaniu środowiska naturalnego; - antropogeniczne przemiany środowiska; - zagadnienia ekonomiczno-prawne; - od edukacji do świadomości ekologicznej; - rolnictwo XX wieku- zagrożenia i nadzieje. |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju. Książka pod redakcją Anny Kalinowskiej i Witolda Lenarta, wydawca: Uniwersytet Warszawski, 2007 r. Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Różnorodność biologiczna w wielu odsłonach. Książka pod redakcją naukową Anny Kalinowskiej . Warszawa, 2011. Miasto idealne - miasto zrównoważone. Planowanie przestrzenne terenów zurbanizowanych i jego wpływ na ograniczenie skutków zmian klimatu. Książka pod redakcją naukową Anny Kalinowskiej. Warszawa, 2015. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Słuchacz: - rozumie związki i zależności między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych, a w szczególności relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną; - rozumie związki między środowiskiem, zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami socjo – ekonomicznymi; - zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka, wskazuje na istotę i znaczenie wody oraz surowców mineralnych; - definiuje problemy środowiskowe w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; - wymienia i omawia mechanizmy powstania gospodarczej konsumpcyjnej i produkcyjnej presji na środowisko; - odtwarza tło historyczne rozwoju ochrony środowiska jako dziedziny wiedzy, w szczególności dotyczące rozwoju metod badawczych; - objaśnia procesy OOŚ i systemy zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie; - wymienia organizacje w Polsce zajmujące się wspieraniem finansowym przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska; - charakteryzuje przesłanki polityki ochrony środowiska w Polsce i UE, w tym koncepcję rozwoju zrównoważonego; - wylicza organizacje oraz systemy ochrony środowiska w Polsce. Umiejętności: Słuchacz: - stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń oparte na logicznych przesłankach; - posługuje się argumentami na rzecz rozwoju zrównoważonego; - dostrzega związek zagrożeń zdrowotnych i środowiskowych. Postawy: Słuchacz: - wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska; - jest świadomy samoograniczania się w gospodarce zasobami; - zdaje sobie sprawę z ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z ochroną środowiska; - uznaje konieczność postępowania zgodnie z etyką ekologiczną. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Końcowy test zaliczający wielokrotnego wyboru. |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Batorczak | |
Group instructors: | Aneta Afelt, Anna Batorczak, Oskar Kulik, Zuzanna Kulińska-Kępa, Małgorzata Pusz, Jakub Sokołowski, Tomasz Zaborowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.