University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

General pedagogy with aspects of special needs pedagogy

General data

Course ID: 4100-1POZEPSW
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: General pedagogy with aspects of special needs pedagogy
Name in Polish: Pedagogika ogólna z elementami pedagogiki specjalnej
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy na temat zagadnień dotyczących pedagogiki. Studenci zapoznają się ze statusem i najważniejszymi zadaniami pedagogiki ogólnej jako dyscypliny akademickiej, z jej najważniejszymi kategoriami pojęciowymi oraz z podstawowymi prawidłowościami oraz wybranymi obszarami pedagogiki specjalnej. Wybrane subdyscypliny pedagogiczne posłużą jako przykłady różnych obszarów problemowych i zagadnień, które obejmuje współczesna refleksja pedagogiczna.

Full description: (in Polish)

1. Pedagogika, pedeia, pedagogika techne. Ustalenia terminologiczne. Klasyfikacja nauk pedagogicznych. Powiązanie pedagogiki z innymi dziedzinami wiedzy

2. Kultura pedagogiczna Europy przełomu VIII/XIX wieku.

czołowi przedstawiciele.

3. "Unaukowienie pedagogiki" Jan Fryderyk Herbart. Krytyka tradycyjnej szkoły herbartowskiej.

4.Pedagogika nowego wychowania. Podstawowe założenia i czołowi przedstawiciele nurtu reformatorskiego.

5.Maria Grzegorzewska - twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce

6. Pedagogika specjalna, jej cele, zadania. klasyfikacja subdyscyplin pedagogiki specjalnej.

7. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wskazówki do pracy z uczniem.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011.

Śliwerski B. (red.), Pedagogika. (tom. 4): Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, GWP, Gdańsk 2010.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Turos L. (red.), Pedagogika ogólna i subdyscypliny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.

Literatura uzupełniająca:

Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001.

Tchorzewski A.M. de, Współczesne konteksty wychowania: w kręgu pytań i dyskusji, Wers, Bydgoszcz 2002.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA: absolwent zna i rozumie

terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych na poziomie rozszerzonym

w stopniu pogłębionym i rozszerzonym miejsce pedagogiki ogólnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi

wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do

podejmowania działań pedagogicznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji

odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: Piotr Plichta
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: Piotr Plichta
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)