Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka niemiecka dla nauczycieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-1SGNDNO
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gramatyka niemiecka dla nauczycieli
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Gramatyka praktyczna prowadzona jest przez dwa semestry I roku. Omawiane zagadnienia: rekcja przymiotnika, czasownik i rzeczownik; rodzajnik; liczba mnoga rzeczowników; deklinacja przymiotników; budowa zdania

Pełny opis:

Gramatyka praktyczna prowadzona jest przez dwa semestry I roku. Omawiane zagadnienia: rekcja przymiotnika, czasownik i rzeczownik; rodzajnik; liczba mnoga rzeczowników; użycie partykuł; deklinacja przymiotników; budowa zdania (zdania przydawkowe, przydawki imiesłowowe, strona bierna)

Składnia

1. zdania złożone

1.1 zdania złożone wielokrotnie

1.2 tworzenie zdań ze spójnikami złożonymi

1.3 wybrane klasy semantyczne zdań okolicznikowych

1.4 wybrane konstrukcje bezokolicznikowe

1.5 zdania względne z zaimkami względnymi w dopełniaczu

2. szyk części zdania

2.1 lokalizacja zaimka zwrotnego sich

2.2 lokalizacja rzeczownikowych i zaimkowych dopełnień w celowniku i bierniku

2.3 lokalizacja nicht

2.4 lokalizacja odmienionych i nieodmienionych form czasownika

II. morfologia

1. czasownik

1.1 tworzenie i użycie Perfektu

1.2 tworzenie i użycie strony biernej procesu i stanu

1.3 szczególne przypadki związku zgody

1.4 rekcja

2. rzeczownik i przymiotnik

1.1 odmiana rzeczownikowa i przymiotnikowa

1.2 rekcja rzeczownika i przymiotnika

3. przyimki wtórne

Przykładowe metody dydaktyczne:

burza mózgów

odkrywanie reguł gramatycznych metodą dedukcji

rozwiązywanie zadań interaktywnych

formy socjalne:

praca w plenum

praca w parach

praca w grupach

Integralną częścią przedmiotu jest kurs na platformie CKC z ćwiczeniami interaktywnymi, które mają na celu utrwalenie oraz zautomatyzowanie zagadnień poznanych na zajęciach stacjonarnych.

Literatura:

Jin, Friederike & Voß, Ute (2018): Grammatik aktiv. A1-B1. Berlin: Cornelsen

Jin, Friederike & Voß, Ute (2018): Grammatik aktiv. B2-C1. Berlin: Cornelsen

Buscha, Anne & Szita Szilvia (2015): Grammatik (Teil B u C). Leipzig: Schubert Verlag

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie:

K_W16 - procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku niemieckim

Umiejętności: student potrafi:

K_U01- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i zasobów w języku niemieckim;

K_U09 - dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu;

K_U11 - argumentować merytorycznie w języku polskim i niemieckim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski;

K_U12 - porozumiewać się w języku polskim i niemieckim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i niemieckim;

K_U13 - przygotowywać prace pisemne w języku polskim i niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł;

K_U14 - przygotowywać wystąpienia ustne w języku polskim i niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł;

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

K_K01 - uczenia się przez całe życie

K_K02 - refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia;

K_04 - prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym;

K_K05 - współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny:prace kontrolne, udział w zajęciach (2 nieobecności), praca pisemna na koniec semestru I,

aktywny udział w zajęciach

forma oceny semestr I: zaliczenie pisemne

• Forma oceny rocznej: ocena wystawiana na podstawie prac kontrolnych pisanych na zajęciach przez cały rok i pisemnego testu rocznego. (test roczny przeprowadzany na ostatnich zajęciach)

Na zajęciach obowiązuje metoda punktowa. Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać:

w semestrze zimowym

60% za pracę własną na zajęciach

60% praca samodzielna na platformie CKC

60% test semestralny

w semestrze letnim:

60% za pracę własną na zajęciach

60% praca samodzielna na platformie CKC

60% test końcowrroczny

60% -68%- ocena dostateczna

69%-76%- ocena dostateczny plus

77%-84%- ocena dobra

85%-89% - dobry plus

90%- 100%- bardzo dobry

Termin testu: w sesji egzaminacyjnej po zakończeniu zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Konopacka
Prowadzący grup: Małgorzata Konopacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Konopacka
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)