Fonetyka języka angielskiego dla nauczycieli I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-2SFDNJO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka języka angielskiego dla nauczycieli I |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Po zakończeniu kursu studenci posiadają dogłębną wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie sposobu i zasad wymawiania dźwięków mowy w języku angielskim biorąc pod uwagę ich wzajemne wpływy w kontekście wyrazowym i zdaniowym; są w stanie tę wiedzę stosować w dalszych etapach własnej nauki wymowy |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest rozwijanie i kształtowanie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską; dalsze wspomaganie studentów w pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy i w osiągnięciu wymowy prawidłowej, umożliwiającej płynną komunikację i późniejsze nauczanie |
Pełny opis: |
Celem kursu jest rozwijanie i kształtowanie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; dalsze wspomaganie studentów w pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy, a także w osiągnięciu oczekiwanej od nauczyciela języka angielskiego płynności i poprawności wymowy (w odniesieniu do wybranego za wzór/model akcentu); przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską i nieustannym jej doskonaleniem; wprowadzenie wybranych elementów opisu fonetycznego języka angielskiego oraz zagadnień fonologicznych, niezbędnych w zakresie doskonalenia wymowy. Program zajęć obejmuje zagadnienia teoretyczne i praktyczny trening prawidłowej artykulacji spółgłosek i samogłosek; istotne zjawiska alofoniczne i alomorficzne, fonetykę międzywyrazową; asymilacje oraz elizje; słabe i mocne formy wyrazów gramatycznych; przycisk wyrazowy i zdaniowy, rytm oraz intonację; porównanie angielskiego i amerykańskiego standardu wymowy (SES oraz GA); wybrane zagadnienia z fonetyki języka polskiego; transkrypcję fonetyczną (fonemiczną, alofoniczną) |
Literatura: |
Allen, W.S., Living English Speech, Longmans, London, 1959. Arnold, G. F. &. Gimson, A. C., English pronunciation practice. London University Press, London, 1968. Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994. Cruttenden, A., Gimson's pronunciation of English, Edward Arnold, London, 1994, 2014. Crystal, D., A dictionary of linguistics and phonetics, Blackwell, Oxford, 1996. Hawkins, P., Introducing phonology, Routledge, London, 1992. Jassem, W., Exercises in English pronunciation, PWN, Warszawa, 1995. Jones, D. An English pronouncing dictionary, (15th ed), Roach, P.& Hartman, J. (eds), CUP, Cambridge, 1997. Knowles, G. O., Patterns of spoken English, Longman, London, 1984. Mortimer, C., Sound right! Longman, London, 1975. O’Connor, J.D., Better English Pronunciation, CUP, Cambridge, 1980. Ponsonby, M., How now brown cow? A course in the pronunciation of English, Prentice Hall, London, 1987. Reszkiewicz, A., Correct your English pronunciation, PWN, Warszawa, 1981. Roach, P., English phonetics and phonology, (2nd ed), CUP, Cambridge, 1991. Roach, P., Introducing phonetics, Penguin, London, 1992. Sobkowiak, W., English phonetics for Poles, Bene Nati, Poznań, 1996. Underhill, A., Sound foundations, Heinemann, Oxford, 1994. Wells, J. C. & Colson, G., Practical phonetics, Pitman, London, 1971. Wells, J. C., Accents of English, CUP, Cambridge, 1982. Wells, J. C., Longman pronunciation dictionary, Longman, Harlow, 2000. Wełna, J., English spelling and pronunciation, PWN, Warszawa, 1982. |
Efekty uczenia się: |
K_W02: Absolwent zna niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa, właściwą dla nauczania języków obcych K_W16: w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia C.W7. znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej oraz zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu. K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, K_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu K_U12 porozumiewać się w języku angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie językoznawstwa, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku angielskim K_U14 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U22 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku angielskim K_K01 Absolwent jest gotów do uczenia się przez całe życie K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia K_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role C.K2: skutecznego korygowania swoich błędów językowych i doskonalenia aparatu emisji głosu |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, zadania domowe z transkrypcji fonetycznej, systematyczna ocena opanowania poszczególnych dźwięków mowy i ich modyfikacji w zależności od kontekstu fonetycznego, fonologicznego i pragmatycznego, test na zakończenie semestru |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.