University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

German grammar for teachers

General data

Course ID: 4100-2SGNDNO
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: German grammar for teachers
Name in Polish: Gramatyka niemiecka dla nauczycieli
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups: Obligatory subjects in semester II in CKNJOIEE UW - first cycle studies
ECTS credit allocation (and other scores): 2.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: German
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie wiedzy o komunikacji i języku, szczególny akcent położony został na gramatykę języka niemieckiego - specjalność: dla nauczycieli. Celem kursu, który prezentuje i praktycznie wdraża współczesne podejście do nauczania i uczenia się w ramach kształcenia językowego, jest systematyzacja i pogłębienie znajomości gramatyki języka niemieckiego poprzez rozwijanie świadomości gramatycznej studentów w oparciu o specjalnie dobrane zbiory zadań i ćwiczeń gramatycznych rozwiązywanych przez studentów.

Full description: (in Polish)

Semestr I: (morfologia) Kategorie gramatyczne; podziały części mowy. Czasownik: klasyfikacje czasowników; Klasyfikacja według kryteriów morfologicznych (czasowniki regularne i nieregularne); klasyfikacja według kryteriów syntaktycznych (rekcja, czasowniki zwrotne itd.); koniugacja i jej typy. Formy nominalne (bezokoliczniki z „zu” i bez „zu” i imiesłowy - ich zastosowanie). Czasowniki posiłkowe i modalne - (ich znaczenie i funkcje w zdaniu). Kategoria czasu, strony i trybu. Rzeczownik: podziały rzeczowników, problem rodzaju gramatycznego, użycie rodzajnika. Zaimek: definicje zaimka i podział zaimków, poszczególne rodzaje zaimków, ich znaczenie i użycie. Przymiotnik: deklinacja, stopniowanie i rekcja. Liczebnik: deklinacja liczebników. Przysłówek: stopniowanie a przysłówek. Przyimek. Definicje, funkcje w zdaniu. Spójnik.

Semestr II (składnia) Zdanie proste a złożone. Rodzaje zdań prostych (orzekające, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe itd.). Zdanie proste. Pojęcie zdania prostego, zdanie a równoważnik zdania. Części zdania, odróżniania - orzeczenie, podmiot, orzecznik, dopełnienia; przydawki, jej funkcje oraz forma. Zdanie współrzędnie złożone. Sposoby łącznia współrzędnego zdań prostych, zdania podrzędnie złożone; podziały ze względu na sposób łączenia, miejsce w zdania, formę. Zdanie wielokrotnie złożone, zdania wtrącone, zdania eliptyczne.

Bibliography: (in Polish)

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć:

- Gerhard Helbig/Joachim Buscha: Deutsche Grammatik, Lipsk, 2014, Langenscheit

- Hadumod Bußmann: Lexikon der Sprachwissenschaft, Stuttgart, 1996

- Bęza Stanisław: Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, PWN, 2019

- Hilke Dreyer, Richard Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Hueber, 2000

- Jin Friederike Voß Ute, Grammatik aktiv, A1/B1, Fraus 2016

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:

- DUDEN Bd. 4. Die Grammatik, Mannheim, 2005

- Gerhard Helbig/Joachim Buscha: Leitfaden der deutschen Grammatik, Lipsk, 1996

B. Literatura uzupełniająca:

- Lutz Götze/ErnstW.B. Hess-Lüttich: Knaurs Grammatik der deutschen Sprache, Monachium, 1989

Learning outcomes: (in Polish)

absolwent zna i rozumie

S_W01- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym

S_W02- niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych

S_W03- metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych

S_W09 - metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej

S_W16- w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim, ich prawidłowości i zakłócenia

S_W19- podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

S_U02- samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych

S_U03 - diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania

S_U05- obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

S_U11 - argumentować merytorycznie w języku polskim i obcym z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski

S_U12 - porozumiewać się w języku polskim i obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i obcym

S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

praca w grupach, w parach, metoda projektowa, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach,

ustalenie oceny zaliczeniowej na koniec semestru odbywa się na podstawie ocen cząstkowych z testów pisemnych, aktywności na zajęciach

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Konopacka
Group instructors: Małgorzata Konopacka, Robert Skoczek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Bibliography: (in Polish)

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć:

- Gerhard Helbig/Joachim Buscha: Deutsche Grammatik, Lipsk, 2014, Langenscheit

- Hadumod Bußmann: Lexikon der Sprachwissenschaft, Stuttgart, 1996

- Bęza Stanisław: Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, PWN, 2019

- Hilke Dreyer, Richard Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Hueber, 2000

- Jin Friederike Voß Ute, Grammatik aktiv, A1/B1, Fraus 2016

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:

- DUDEN Bd. 4. Die Grammatik, Mannheim, 2005

- Gerhard Helbig/Joachim Buscha: Leitfaden der deutschen Grammatik, Lipsk, 1996

B. Literatura uzupełniająca:

Buscha, Anne / Szita, Szilvia (2016): A-Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache. Lipsk: Schubert Verlag.

Notes: (in Polish)

grupa 1

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)