German grammar for teachers
General data
Course ID: | 4100-2SGNDNO |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | German grammar for teachers |
Name in Polish: | Gramatyka niemiecka dla nauczycieli |
Organizational unit: | Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW |
Course groups: |
Obligatory subjects in semester II in CKNJOIEE UW - first cycle studies |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.50
|
Language: | German |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie wiedzy o komunikacji i języku, szczególny akcent położony został na gramatykę języka niemieckiego - specjalność: dla nauczycieli. Celem kursu, który prezentuje i praktycznie wdraża współczesne podejście do nauczania i uczenia się w ramach kształcenia językowego, jest systematyzacja i pogłębienie znajomości gramatyki języka niemieckiego poprzez rozwijanie świadomości gramatycznej studentów w oparciu o specjalnie dobrane zbiory zadań i ćwiczeń gramatycznych rozwiązywanych przez studentów. |
Full description: |
(in Polish) Semestr I: (morfologia) Kategorie gramatyczne; podziały części mowy. Czasownik: klasyfikacje czasowników; Klasyfikacja według kryteriów morfologicznych (czasowniki regularne i nieregularne); klasyfikacja według kryteriów syntaktycznych (rekcja, czasowniki zwrotne itd.); koniugacja i jej typy. Formy nominalne (bezokoliczniki z „zu” i bez „zu” i imiesłowy - ich zastosowanie). Czasowniki posiłkowe i modalne - (ich znaczenie i funkcje w zdaniu). Kategoria czasu, strony i trybu. Rzeczownik: podziały rzeczowników, problem rodzaju gramatycznego, użycie rodzajnika. Zaimek: definicje zaimka i podział zaimków, poszczególne rodzaje zaimków, ich znaczenie i użycie. Przymiotnik: deklinacja, stopniowanie i rekcja. Liczebnik: deklinacja liczebników. Przysłówek: stopniowanie a przysłówek. Przyimek. Definicje, funkcje w zdaniu. Spójnik. Semestr II (składnia) Zdanie proste a złożone. Rodzaje zdań prostych (orzekające, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe itd.). Zdanie proste. Pojęcie zdania prostego, zdanie a równoważnik zdania. Części zdania, odróżniania - orzeczenie, podmiot, orzecznik, dopełnienia; przydawki, jej funkcje oraz forma. Zdanie współrzędnie złożone. Sposoby łącznia współrzędnego zdań prostych, zdania podrzędnie złożone; podziały ze względu na sposób łączenia, miejsce w zdania, formę. Zdanie wielokrotnie złożone, zdania wtrącone, zdania eliptyczne. |
Bibliography: |
(in Polish) A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć: - Gerhard Helbig/Joachim Buscha: Deutsche Grammatik, Lipsk, 2014, Langenscheit - Hadumod Bußmann: Lexikon der Sprachwissenschaft, Stuttgart, 1996 - Bęza Stanisław: Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, PWN, 2019 - Hilke Dreyer, Richard Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Hueber, 2000 - Jin Friederike Voß Ute, Grammatik aktiv, A1/B1, Fraus 2016 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: - DUDEN Bd. 4. Die Grammatik, Mannheim, 2005 - Gerhard Helbig/Joachim Buscha: Leitfaden der deutschen Grammatik, Lipsk, 1996 B. Literatura uzupełniająca: - Lutz Götze/ErnstW.B. Hess-Lüttich: Knaurs Grammatik der deutschen Sprache, Monachium, 1989 |
Learning outcomes: |
(in Polish) absolwent zna i rozumie S_W01- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym S_W02- niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych S_W03- metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych S_W09 - metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej S_W16- w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim, ich prawidłowości i zakłócenia S_W19- podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem S_U02- samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych S_U03 - diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania S_U05- obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U11 - argumentować merytorycznie w języku polskim i obcym z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski S_U12 - porozumiewać się w języku polskim i obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i obcym S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) praca w grupach, w parach, metoda projektowa, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, ustalenie oceny zaliczeniowej na koniec semestru odbywa się na podstawie ocen cząstkowych z testów pisemnych, aktywności na zajęciach |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Konopacka | |
Group instructors: | Małgorzata Konopacka, Robert Skoczek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Bibliography: |
(in Polish) A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć: - Gerhard Helbig/Joachim Buscha: Deutsche Grammatik, Lipsk, 2014, Langenscheit - Hadumod Bußmann: Lexikon der Sprachwissenschaft, Stuttgart, 1996 - Bęza Stanisław: Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, PWN, 2019 - Hilke Dreyer, Richard Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Hueber, 2000 - Jin Friederike Voß Ute, Grammatik aktiv, A1/B1, Fraus 2016 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: - DUDEN Bd. 4. Die Grammatik, Mannheim, 2005 - Gerhard Helbig/Joachim Buscha: Leitfaden der deutschen Grammatik, Lipsk, 1996 B. Literatura uzupełniająca: Buscha, Anne / Szita, Szilvia (2016): A-Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache. Lipsk: Schubert Verlag. |
|
Notes: |
(in Polish) grupa 1 |
Copyright by University of Warsaw.