History and culture of German speaking countries
General data
Course ID: | 4100-2SKHKNDNJO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History and culture of German speaking countries |
Name in Polish: | Kultura i historia krajów niemieckojęzycznych dla nauczycieli języka |
Organizational unit: | Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW |
Course groups: |
Obligatory subjects in semester II in CKNJOIEE UW - first cycle studies |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | German |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Konwersatorium ma za zadanie: • zapoznać studentów z najważniejszymi informacjami na temat różnych dziedzin życia w Niemczech, Austrii i Szwajcarii obejmującymi między innymi, system edukacji, organizację życia naukowego i kulturalnego, środki masowego przekazu, instytucje życia politycznego, partie. • celem zajęć jest również uporządkowanie wiedzy studentów z zakresu i przygotowanie ich do samodzielnego projektowania pracy z uczniami na lekcji języka niemieckiego z zakresu tematów związanych z kulturą. • zapoznać studenta z podstawową literaturą z zakresu realioznawstwa krajów niemieckojęzycznych • przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu, Nakład pracy studenta: – 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium, – 30 godzin pracy własnej. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zorientowanie studentów w szerokim zakresie tematów związanych z kulturą krajów niemieckojęzycznych oraz nabycie przez nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturowej krajów niemieckojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. Kulturoznawstwo jest przedmiotem interdyscyplinarnym. Treściami nauczania winna być zatem szeroko pojęta kultura: polityka, historia, architektura, muzyka, rzeźba, malarstwo, moda, geografia, święta i uroczystości państwowe, festyny, zwyczaje, obyczaje, film, literatura, system szkolnictwa, gospodarka, ochrona środowiska. Zajęcia mają na celu uporządkowanie wiedzy studentów z zakresu i przygotowanie ich do samodzielnego projektowania pracy z uczniami na lekcji języka niemieckiego z zakresu tematów związanych z kulturą. Istotną kwestią będzie omówienie kryteriów doboru materiałów, rodzaju ćwiczeń, które mogą być zaproponowane uczącym się języka obcego w celu rozwijania sprawności językowych i kompetencji kulturowej. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Materiały przygotowane przez prowadzącego Literatura dodatkowa: Pozycje książkowe: Sprachrätsel Deutsch – Landeskunde Landeskunde Deutschland Vokabeln und Quizfragen zu „Landeskunde Deutschland” Landeskunde aktiv Deutschland nach der Wende Chunsch druus? Schweizerdeutsch verstehen – die Deutschschweiz verstehen powyższe pozycje z Max Hueber Verlag W. Justi: Familien-Reiseführer Schweiz. Hamburg: Companions. T. Küng, Gebrauchsanweisung für die Schweiz, Piper S. Kirchmeyer, Blick auf Deutschland, Klett A. Lundquist-Mog, Spielarten, Langenscheidt Materialien zur österreichischen Landeskunde für den Unterricht aus Deutsch als Fremdsprache/Bundesministerium für Unterricht und Kunst, Wiedeń. Landkarten Deutschlands, Österreichs und der Schweiz Źródła internetowe: www.bundesregierung.de www.bundestag.de www.austria.gv.at www.oesterreich.com www.statistik.at www.admin.ch www.swissworld.org www.romankoch.ch www.pro-helvetia.ch www.iol.li www.searchlink.li www.firstlink.li www.uni-mainz.de www.destatis.de www.infas.de www.zahlenspiegel.ch www.ard.de www.dwelle.de www.orf.at www.zdf.de Prasa: www.prohelvetia.ch www.faz.net www.nzz.ch www.diepresse.at www.derstandard.at www.format.at www.profil.at www.sueddeutsche.de www.taz.de www.tages-anzeiger.ch www.welt.de www.weltwoche.ch www.zeit.de www.blick.ch www.focus.msn.de www.spiegel.de www.stern.de |
Learning outcomes: |
(in Polish) Absolwent zna i rozumie: K_W02 niezbędną terminologię z zakresu literaturoznawstwa, nauki o kulturze i religii, historii, właściwą dla nauczania języków obcych Absolwent potrafi: K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i niemieckim K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych K_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania K_U14 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku polskim i niemieckim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i niemieckim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych Absolwent jest gotów do: K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia K_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze); b) przygotowanie do zajęć (kartkówki, przygotowanie krótkich wypowiedzi, zebranie informacji); c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji, praca w grupach i parach); d) portfolio z projektem własnym e) test semestralny Prace oceniane są na punkty. 2. Metody oceny pracy studenta – ocena ciągła (bieżące przygotowanie do ćwiczeń): 40% oceny końcowej, – portfolio: 20% oceny końcowej, – projekty w grupach: 20% oceny końcowej – test semestralny: 20% oceny końcowej 3. Wszystkie aktywności oceniane są na punkty. Ich skala podawana jest każdorazowo do wiadomości studentów. Na koniec semestru punkty przeliczane są na ocenę końcową. Student musi zdobyć 60% punktów, aby uzyskać zaliczenie. 4. Aktywność studentów jest oceniana według następujących kryteriów: treść, umiejętność pracy w grupie, informacja zwrotna. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Sochal | |
Group instructors: | Grażyna Szewczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.