Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura i historia krajów niemieckojęzycznych dla nauczycieli języka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-2SKHKNDNJO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura i historia krajów niemieckojęzycznych dla nauczycieli języka
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Konwersatorium ma za zadanie:

• zapoznać studentów z najważniejszymi informacjami na temat różnych dziedzin życia w Niemczech, Austrii i Szwajcarii obejmującymi między innymi, system edukacji, organizację życia naukowego i kulturalnego, środki masowego przekazu, instytucje życia politycznego, partie.

• celem zajęć jest również uporządkowanie wiedzy studentów z zakresu i przygotowanie ich do samodzielnego projektowania pracy z uczniami na lekcji języka niemieckiego z zakresu tematów związanych z kulturą.

• zapoznać studenta z podstawową literaturą z zakresu realioznawstwa krajów niemieckojęzycznych

• przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia

przedmiotu,


Nakład pracy studenta:

– 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium,

– 30 godzin pracy własnej.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zorientowanie studentów w szerokim zakresie tematów związanych z kulturą krajów niemieckojęzycznych oraz nabycie przez nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturowej krajów niemieckojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. Kulturoznawstwo jest przedmiotem interdyscyplinarnym. Treściami nauczania winna być zatem szeroko pojęta kultura: polityka, historia, architektura, muzyka, rzeźba, malarstwo, moda, geografia, święta i uroczystości państwowe, festyny, zwyczaje, obyczaje, film, literatura, system szkolnictwa, gospodarka, ochrona środowiska.

Zajęcia mają na celu uporządkowanie wiedzy studentów z zakresu i przygotowanie ich do samodzielnego projektowania pracy z uczniami na lekcji języka niemieckiego z zakresu tematów związanych z kulturą. Istotną kwestią będzie omówienie kryteriów doboru materiałów, rodzaju ćwiczeń, które mogą być zaproponowane uczącym się języka obcego w celu rozwijania sprawności językowych i kompetencji kulturowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Materiały przygotowane przez prowadzącego

Literatura dodatkowa:

Pozycje książkowe:

 Sprachrätsel Deutsch – Landeskunde

 Landeskunde Deutschland

 Vokabeln und Quizfragen zu „Landeskunde Deutschland”

 Landeskunde aktiv

 Deutschland nach der Wende

 Chunsch druus? Schweizerdeutsch verstehen – die Deutschschweiz verstehen

powyższe pozycje z Max Hueber Verlag

 W. Justi: Familien-Reiseführer Schweiz. Hamburg: Companions.

 T. Küng, Gebrauchsanweisung für die Schweiz, Piper

 S. Kirchmeyer, Blick auf Deutschland, Klett

 A. Lundquist-Mog, Spielarten, Langenscheidt

 Materialien zur österreichischen Landeskunde für den Unterricht aus Deutsch als Fremdsprache/Bundesministerium für Unterricht und Kunst, Wiedeń.

 Landkarten Deutschlands, Österreichs und der Schweiz

Źródła internetowe:

 www.bundesregierung.de

 www.bundestag.de

 www.austria.gv.at

 www.oesterreich.com

 www.statistik.at

 www.admin.ch

 www.swissworld.org

 www.romankoch.ch

 www.pro-helvetia.ch

 www.iol.li

 www.searchlink.li

 www.firstlink.li

 www.uni-mainz.de

 www.destatis.de

 www.infas.de

 www.zahlenspiegel.ch

 www.ard.de

 www.dwelle.de www.orf.at

 www.zdf.de

Prasa:

www.prohelvetia.ch

www.faz.net

www.nzz.ch

www.diepresse.at

www.derstandard.at

www.format.at

www.profil.at

www.sueddeutsche.de

www.taz.de

www.tages-anzeiger.ch

www.welt.de

www.weltwoche.ch

www.zeit.de

www.blick.ch

www.focus.msn.de

www.spiegel.de

www.stern.de

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

K_W02

niezbędną terminologię z zakresu literaturoznawstwa, nauki o kulturze i religii, historii, właściwą dla nauczania języków obcych

Absolwent potrafi:

K_U01

wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i niemieckim

K_U02

samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych

K_U05

obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

K_U14

przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku polskim i niemieckim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

K_U15

w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i niemieckim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów

K_U20

pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

Absolwent jest gotów do:

K_K02

refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia

K_K03

odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

Metody i kryteria oceniania:

1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:

a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze);

b) przygotowanie do zajęć (kartkówki, przygotowanie krótkich wypowiedzi, zebranie informacji);

c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji, praca w grupach i parach);

d) portfolio z projektem własnym

e) test semestralny

Prace oceniane są na punkty.

2. Metody oceny pracy studenta

– ocena ciągła (bieżące przygotowanie do ćwiczeń): 40% oceny końcowej,

– portfolio: 20% oceny końcowej,

– projekty w grupach: 20% oceny końcowej

– test semestralny: 20% oceny końcowej

3. Wszystkie aktywności oceniane są na punkty. Ich skala podawana jest każdorazowo do wiadomości studentów. Na koniec semestru punkty przeliczane są na ocenę końcową. Student musi zdobyć 60% punktów, aby uzyskać zaliczenie.

4. Aktywność studentów jest oceniana według następujących kryteriów: treść, umiejętność pracy w grupie, informacja zwrotna.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sochal
Prowadzący grup: Grażyna Szewczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)