University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History and culture of German speaking countries

General data

Course ID: 4100-2SKHKNDNJO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History and culture of German speaking countries
Name in Polish: Kultura i historia krajów niemieckojęzycznych dla nauczycieli języka
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups: Obligatory subjects in semester II in CKNJOIEE UW - first cycle studies
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: German
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Konwersatorium ma za zadanie:

• zapoznać studentów z najważniejszymi informacjami na temat różnych dziedzin życia w Niemczech, Austrii i Szwajcarii obejmującymi między innymi, system edukacji, organizację życia naukowego i kulturalnego, środki masowego przekazu, instytucje życia politycznego, partie.

• celem zajęć jest również uporządkowanie wiedzy studentów z zakresu i przygotowanie ich do samodzielnego projektowania pracy z uczniami na lekcji języka niemieckiego z zakresu tematów związanych z kulturą.

• zapoznać studenta z podstawową literaturą z zakresu realioznawstwa krajów niemieckojęzycznych

• przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia

przedmiotu,


Nakład pracy studenta:

– 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium,

– 30 godzin pracy własnej.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zorientowanie studentów w szerokim zakresie tematów związanych z kulturą krajów niemieckojęzycznych oraz nabycie przez nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturowej krajów niemieckojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. Kulturoznawstwo jest przedmiotem interdyscyplinarnym. Treściami nauczania winna być zatem szeroko pojęta kultura: polityka, historia, architektura, muzyka, rzeźba, malarstwo, moda, geografia, święta i uroczystości państwowe, festyny, zwyczaje, obyczaje, film, literatura, system szkolnictwa, gospodarka, ochrona środowiska.

Zajęcia mają na celu uporządkowanie wiedzy studentów z zakresu i przygotowanie ich do samodzielnego projektowania pracy z uczniami na lekcji języka niemieckiego z zakresu tematów związanych z kulturą. Istotną kwestią będzie omówienie kryteriów doboru materiałów, rodzaju ćwiczeń, które mogą być zaproponowane uczącym się języka obcego w celu rozwijania sprawności językowych i kompetencji kulturowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Materiały przygotowane przez prowadzącego

Literatura dodatkowa:

Pozycje książkowe:

 Sprachrätsel Deutsch – Landeskunde

 Landeskunde Deutschland

 Vokabeln und Quizfragen zu „Landeskunde Deutschland”

 Landeskunde aktiv

 Deutschland nach der Wende

 Chunsch druus? Schweizerdeutsch verstehen – die Deutschschweiz verstehen

powyższe pozycje z Max Hueber Verlag

 W. Justi: Familien-Reiseführer Schweiz. Hamburg: Companions.

 T. Küng, Gebrauchsanweisung für die Schweiz, Piper

 S. Kirchmeyer, Blick auf Deutschland, Klett

 A. Lundquist-Mog, Spielarten, Langenscheidt

 Materialien zur österreichischen Landeskunde für den Unterricht aus Deutsch als Fremdsprache/Bundesministerium für Unterricht und Kunst, Wiedeń.

 Landkarten Deutschlands, Österreichs und der Schweiz

Źródła internetowe:

 www.bundesregierung.de

 www.bundestag.de

 www.austria.gv.at

 www.oesterreich.com

 www.statistik.at

 www.admin.ch

 www.swissworld.org

 www.romankoch.ch

 www.pro-helvetia.ch

 www.iol.li

 www.searchlink.li

 www.firstlink.li

 www.uni-mainz.de

 www.destatis.de

 www.infas.de

 www.zahlenspiegel.ch

 www.ard.de

 www.dwelle.de www.orf.at

 www.zdf.de

Prasa:

www.prohelvetia.ch

www.faz.net

www.nzz.ch

www.diepresse.at

www.derstandard.at

www.format.at

www.profil.at

www.sueddeutsche.de

www.taz.de

www.tages-anzeiger.ch

www.welt.de

www.weltwoche.ch

www.zeit.de

www.blick.ch

www.focus.msn.de

www.spiegel.de

www.stern.de

Learning outcomes: (in Polish)

Absolwent zna i rozumie:

K_W02

niezbędną terminologię z zakresu literaturoznawstwa, nauki o kulturze i religii, historii, właściwą dla nauczania języków obcych

Absolwent potrafi:

K_U01

wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i niemieckim

K_U02

samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych

K_U05

obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

K_U14

przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku polskim i niemieckim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

K_U15

w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i niemieckim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów

K_U20

pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

Absolwent jest gotów do:

K_K02

refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia

K_K03

odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:

a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze);

b) przygotowanie do zajęć (kartkówki, przygotowanie krótkich wypowiedzi, zebranie informacji);

c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji, praca w grupach i parach);

d) portfolio z projektem własnym

e) test semestralny

Prace oceniane są na punkty.

2. Metody oceny pracy studenta

– ocena ciągła (bieżące przygotowanie do ćwiczeń): 40% oceny końcowej,

– portfolio: 20% oceny końcowej,

– projekty w grupach: 20% oceny końcowej

– test semestralny: 20% oceny końcowej

3. Wszystkie aktywności oceniane są na punkty. Ich skala podawana jest każdorazowo do wiadomości studentów. Na koniec semestru punkty przeliczane są na ocenę końcową. Student musi zdobyć 60% punktów, aby uzyskać zaliczenie.

4. Aktywność studentów jest oceniana według następujących kryteriów: treść, umiejętność pracy w grupie, informacja zwrotna.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Agnieszka Sochal
Group instructors: Grażyna Szewczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)