Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu - fonetyka korektywna języka niemieckiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-3SWZFKON
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu - fonetyka korektywna języka niemieckiego
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Cele:

1. Percepcyjna sprawność fonetyczna (słuchanie, od/wysłuchiwanie, odróżnianie dźwięków)

2. Produktywna sprawność fonetyczna (mówienie, wymawianie, interpretowanie poezji i tekstów literackich, formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolne tematy) - zgodnie ze standardami wymowy niemieckiej.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci zapoznają się z rolą i funkcją fonetyki w nauczaniu języka obcego, fizjologicznymi możliwościami człowieka w zakresie produkcji sygnałów dźwiękowych, z narządami mowy i ich czynnościami w procesie mówienia itp.

Poznają niemieckie samogłoski i spółgłoski.

Wymowa ćwiczona jest m.in. poprzez wierszyki, łamańce językowe, piosenki, gry i zabawy niezbędne w pracy nauczyciela.

Studenci poznają główne zasady i reguły wymawiania poszczególnych głosek - są w stanie przeczytać poprawnie fonetyczne nieznane teksty.

Literatura:

1. Morciniec, N, Prędota, S: Podręcznik wymowy niemieckie, Warszawa 2008

2.Cauneau, I: Hören, Brummen, Sprechen, München 1992

• Dieling, H, Hirschfeld, U: Phonetik lehren und lernen,

München 2000

Sikorski, J: Korrektive Phonetik Praxis, Warszawa 2006

Efekty uczenia się:

Student /tka

- K_W02, K_K01 wykształcił umiejętności poprawnego stosowania środków artykulacyjnych, intonacyjnych i ekspresywnych języka w bezpośrednim użyciu sytuacyjnym, tzn. w ramach tworzenia własnych tekstów w procesie komunikacji, H1P_W02, H1P_K01

• K_W12 posiada wiedzę teoretyczną oraz ma rozwinięty słuch fonematyczno - fonetyczny, potrafi skorygować błędnie przyswojone struktury artykulacyjne i intonacyjne, H1A W04 , S1A_W05

• K_W16, K_U10, zna relacje między wymową, a pisownią, H1A_W04, H1P_U11

• K_U01, K_U25 umie przeciwdziałać interferencji fonetycznej pomiędzy językiem polskim, a językiem niemieckim, H1P_U01, S1A_U06

• K_W0 3, K_U02 zna podstawową terminologię, wyćwiczył, wykształcił i ugruntował poprawną artykulację języka niemieckiego zgodnie z obowiązującą normą standardową H1P_W03, H1P_U02

H1A U01, H1A U03, H1A_U10

- K_U12, K_U17 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku niemieckim, dbając o poprawne stosowanie przestrzeganie reguł standardów wymowy niemieckiej. H1P_U13, H1A U01, H1A U06, H1A U11, H1A U12

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W trakcie trwania semestru za wykonanie określonych przez lektora zadań studenci otrzymują przewidzianą w programie ilość punktów. Określone zadanie można uznać za zaliczone, jeśli uzyskana liczba punktów wynosi co najmniej 60 % maksymalnej ilości punktów. Prace, za które student nie uzyskał minimum 60 % punktów, muszą zostać poprawione. W odniesieniu do prac kontrolnych pisanych w ramach zajęć oznacza to powtórne pisanie pracy w terminie wyznaczonym przez lektora, przy czym ilość punktów za poprawioną pracę kontrolną musi przekroczyć 70% maksymalnej ilości punktów możliwej do uzyskania za daną pracę kontrolną. Zaliczeni otrzymują studenci, którzy w trakcie semestru uzyskali co najmniej 60 % maksymalnej ilości punktów przewidzianych na dany semestr. Studenci, którzy nie przedłożą portfolio, nie otrzymają zaliczenia.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)