University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

German language teaching methodology for upper primary school

General data

Course ID: 4100-4SDYDNIEM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: German language teaching methodology for upper primary school
Name in Polish: Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język niemiecki)
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: German
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć w przedszkolu i lekcji języka niemieckiego w pierwszym etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć w przedszkolu i lekcji języka niemieckiego w pierwszym etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się.

Omawiane zagadnienia to: rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, przedszkolne nauczanie języka niemieckiego, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, rola realioznawstwa i kulturoznawstwa, obserwacja lekcji języka obcego i planowanie nauczania.

Nakład pracy studenta:

30 godzin zajęć kontaktowych,

30 godzin pracy samodzielnej.

Bibliography: (in Polish)

Bausch Karl-Richard, Christ Herbert, Krumm Hans-Jürgen (2000): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Stuttgart: UTB

Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (2003): Deutschunterricht planen. Berlin / München: Langenscheidt

Bimmel, P. / Rampillon, U. (2003): Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin / München: Langenscheidt

Bohn, R. (2002): Probleme der Wortschatzarbeit. Berlin / München: Langenscheidt

Bovet, G. / Huwendiek, V. (2000): Pädagogik und Psychologie für den Lehrerberuf. Berlin: Cornelsen. S. 240 - 263

Caunneau, I. (1992): Hören, brummen, sprechen. München: Klett

Dahlhaus, B. (1992): Fertigkeit Hören. Berlin / München: Langenscheidt

Daubillier, Ch. / Lévy-Hillerich, D. (2006): Spiele im Deutschunterricht. Berlin / München: Langenscheidt

Dieling, H. Hirschfeld, U. (2003): Phonetik lehren und lernen. Berlin / München: Langenscheidt

Glaboniat, M. / Müller, M. / Rusch, P. (2002): Profile Deutsch. Berlin / München: Langenscheidt

Häussermann / Piepho (1996): Aufgaben-Handbuch. München: Iudicium

Jaffke, Ch. (1996): Fremdsprachenunterricht auf der Primarstufe. Seine Begründung und Praxis in der Waldorfpädagogik. Weinheim: Deutscher Studien Verlag

Kast, B. (1993): Fertigkeit Schreiben. Berlin; München: Langenscheidt

Komorowska (2002): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna

Lundquist-Mog, Angelika; Widlok, Beate (2020): DaF für Kinder. Stuttgart: Klett

Pamuła, M. (2005): Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna

Schatz, H. (2002): Fertigkeit Sprechen. Berlin / München: Langenscheidt

Schwerdtfeger, I. C. (2005): Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin / München: Langenscheidt

Storch. G. (1999): Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik: Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. Paderborn: Fink

Trim, J., North, B.,Coste, D. (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lernen, lehren, beurteilen. München: Langenscheidt

Wicke, R. -E. (2000): Grenzüberschreitungen. Der Einsatz von Musik, Fotos und Kunstbildern im Deutsch-als-Fremdsprache-Unterricht in Schule und Fortbildung. München: Iudicium

Wicke, R. -E. (2003): Aktiv und kreativ lernen. Projektorientierte Spracharbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. München: Max Hueber Verlag

Zawadzka, E. / Karpeta-Peć, B./ Peć, J. / Wolski, P. (2002): Fantastisch! Poradnik metodyczny dla nauczyciela. Warszawa: REA.

Zawadzka-Bartnik, E (2010): Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków: Impuls

Ziebell, B. (2000): Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin / München: Langenscheidt

Czasopismo „Fremdsprache Deutsch“ – zeszyt 48

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: absolwent zna i rozumie

S_W02 niezbędną terminologię właściwą dla nauczania języków obcych

S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym

S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka niemieckiego w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

Umiejętności: absolwent potrafi

S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych

S_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych

S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

S_U22 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów w trzech zakresach:

-pisemny test zaliczeniowy (maks. 40 punktów)

Na podstawie przeczytanej literatury student wymienia elementy sekwencji dydaktycznych, definiuje części składowe procesów, wyjaśnia znaczenie terminów, uzasadnia, proponuje i projektuje rozwiązania dydaktyczne, ilustruje przykładami podane twierdzenia.

-przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych i praca na platformie (maks. 30 punktów)

-ustne zaliczenie udziału w zajęciach (maks. 30 punktów)

Studenci, którzy byli obecni na wszystkich zajęciach i wykonali zaplanowane do wykonania na nich zadania są zwolnieni z zaliczenia ustnego i otrzymują za nie maksymalną liczbę punktów.

Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu.

Kryteria oceny końcowej:

Poniżej 60 - 2,0

60-68 - 3,0

69-78 - 3,5

79-88 - 4,0

89-96 – 4,5

Powyżej 97 – 5,0

Studenci, którzy z dowolnej przyczyny nie uczestniczyli w zajęciach lub byli nieprzygotowani, mają możliwość ustnego zaliczenia danego tematu podczas dyżuru.

Practical placement: (in Polish)

Zajęcia są zintegrowane z praktyką pedagogiczną

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Przemysław Wolski
Group instructors: Przemysław Wolski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Examination - Examination
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)