German language teaching methodology for upper primary school
General data
Course ID: | 4100-4SDYDNIEM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | German language teaching methodology for upper primary school |
Name in Polish: | Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język niemiecki) |
Organizational unit: | Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.50
|
Language: | German |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć w przedszkolu i lekcji języka niemieckiego w pierwszym etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć w przedszkolu i lekcji języka niemieckiego w pierwszym etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się. Omawiane zagadnienia to: rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, przedszkolne nauczanie języka niemieckiego, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, rola realioznawstwa i kulturoznawstwa, obserwacja lekcji języka obcego i planowanie nauczania. Nakład pracy studenta: 30 godzin zajęć kontaktowych, 30 godzin pracy samodzielnej. |
Bibliography: |
(in Polish) Bausch Karl-Richard, Christ Herbert, Krumm Hans-Jürgen (2000): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Stuttgart: UTB Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (2003): Deutschunterricht planen. Berlin / München: Langenscheidt Bimmel, P. / Rampillon, U. (2003): Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin / München: Langenscheidt Bohn, R. (2002): Probleme der Wortschatzarbeit. Berlin / München: Langenscheidt Bovet, G. / Huwendiek, V. (2000): Pädagogik und Psychologie für den Lehrerberuf. Berlin: Cornelsen. S. 240 - 263 Caunneau, I. (1992): Hören, brummen, sprechen. München: Klett Dahlhaus, B. (1992): Fertigkeit Hören. Berlin / München: Langenscheidt Daubillier, Ch. / Lévy-Hillerich, D. (2006): Spiele im Deutschunterricht. Berlin / München: Langenscheidt Dieling, H. Hirschfeld, U. (2003): Phonetik lehren und lernen. Berlin / München: Langenscheidt Glaboniat, M. / Müller, M. / Rusch, P. (2002): Profile Deutsch. Berlin / München: Langenscheidt Häussermann / Piepho (1996): Aufgaben-Handbuch. München: Iudicium Jaffke, Ch. (1996): Fremdsprachenunterricht auf der Primarstufe. Seine Begründung und Praxis in der Waldorfpädagogik. Weinheim: Deutscher Studien Verlag Kast, B. (1993): Fertigkeit Schreiben. Berlin; München: Langenscheidt Komorowska (2002): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Lundquist-Mog, Angelika; Widlok, Beate (2020): DaF für Kinder. Stuttgart: Klett Pamuła, M. (2005): Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Schatz, H. (2002): Fertigkeit Sprechen. Berlin / München: Langenscheidt Schwerdtfeger, I. C. (2005): Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin / München: Langenscheidt Storch. G. (1999): Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik: Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. Paderborn: Fink Trim, J., North, B.,Coste, D. (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lernen, lehren, beurteilen. München: Langenscheidt Wicke, R. -E. (2000): Grenzüberschreitungen. Der Einsatz von Musik, Fotos und Kunstbildern im Deutsch-als-Fremdsprache-Unterricht in Schule und Fortbildung. München: Iudicium Wicke, R. -E. (2003): Aktiv und kreativ lernen. Projektorientierte Spracharbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. München: Max Hueber Verlag Zawadzka, E. / Karpeta-Peć, B./ Peć, J. / Wolski, P. (2002): Fantastisch! Poradnik metodyczny dla nauczyciela. Warszawa: REA. Zawadzka-Bartnik, E (2010): Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków: Impuls Ziebell, B. (2000): Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin / München: Langenscheidt Czasopismo „Fremdsprache Deutsch“ – zeszyt 48 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent zna i rozumie S_W02 niezbędną terminologię właściwą dla nauczania języków obcych S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka niemieckiego w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem Umiejętności: absolwent potrafi S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych S_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych S_U22 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów w trzech zakresach: -pisemny test zaliczeniowy (maks. 40 punktów) Na podstawie przeczytanej literatury student wymienia elementy sekwencji dydaktycznych, definiuje części składowe procesów, wyjaśnia znaczenie terminów, uzasadnia, proponuje i projektuje rozwiązania dydaktyczne, ilustruje przykładami podane twierdzenia. -przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych i praca na platformie (maks. 30 punktów) -ustne zaliczenie udziału w zajęciach (maks. 30 punktów) Studenci, którzy byli obecni na wszystkich zajęciach i wykonali zaplanowane do wykonania na nich zadania są zwolnieni z zaliczenia ustnego i otrzymują za nie maksymalną liczbę punktów. Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu. Kryteria oceny końcowej: Poniżej 60 - 2,0 60-68 - 3,0 69-78 - 3,5 79-88 - 4,0 89-96 – 4,5 Powyżej 97 – 5,0 Studenci, którzy z dowolnej przyczyny nie uczestniczyli w zajęciach lub byli nieprzygotowani, mają możliwość ustnego zaliczenia danego tematu podczas dyżuru. |
Practical placement: |
(in Polish) Zajęcia są zintegrowane z praktyką pedagogiczną |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
KON
|
Type of class: |
Examination
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Przemysław Wolski | |
Group instructors: | Przemysław Wolski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Examination - Examination Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.