Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (WoS)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-4SDYDPRZEDWOS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (WoS) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć: dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu nauczania przedmiotu WOS na II etapie edukacyjnym. W czasie kursu studenci uczą się rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne. Studenci poznają techniki zarządzania klasą i utrzymania zainteresowania uczniów pracą podczas lekcji. Kurs wyposaża studentów w umiejętności oceny i doboru właściwych metod, technik i pomocy do nauczania WOS. Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów w opanowaniu materiału na II etapie edukacyjnym, właściwego planowania jednostki lekcyjnej oraz przygotowywania odpowiednich pomocy naukowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk pedagogicznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do praktyk pedagogicznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami oraz elementami neurodydaktyki. Utrwalą zasady opracowania dobrego scenariusza lekcji. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami, które obowiązują w szkole. |
Literatura: |
1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla szkół podstawowych: Wiedza o Społeczeństwie. 2. Podręczniki dla szkół podstawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie wydawnictw: CEO, GWO, WSiP, Nowa Era, Operon, MAC 3. Eurudice, Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe; tłum. E. Kolanowska dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury, Zakres autonomii i odpowiedzialności nauczycieli w Europie 3. M. Spitzer, Jak uczy się mózg?, warszawa 2007 4. M. Kaczmarzyk, Strefa napięć, Gliwice 2020 5. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018 6. Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się, pod red. Marzeny Żylińskiej, Toruń 2013 7. G. Huther, U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne, Słupsk 2014 8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015 9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018 |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedziny Wiedza o Społeczeństwie, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania na drugim etapie edukacyjnym S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem przedmiotu Wiedza o społeczeństwie. S_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych S_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowe S_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej S_W11 w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem WOS S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania przedmiotu Wiedza o społeczeństwie na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem WOS-u w warunkach szkolnych S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektowaS_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania WOS-u oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań S_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej S_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego S_U12 porozumiewać się w języku polskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych S_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych S_K04 prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania S_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu S_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczycielać i realizować zindywidualizowane programy kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w oparciu o: - aktywność studenta podczas zajęć - opracowanie jednego scenariusza w oparciu o podstawę programową WOS-u dla szkoły podstawowej - uczestnictwo studenta w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze); w przypadku trzech nieobecności - student wykonuje pracę pisemną wskazaną przez prowadzącego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk pedagogicznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do praktyk pedagogicznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami oraz elementami neurodydaktyki. Utrwalą zasady opracowania dobrego scenariusza lekcji. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami, które obowiązują w szkole. |
|
Literatura: |
1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla szkół podstawowych: Wiedza o Społeczeństwie. 2. Podręczniki dla szkół podstawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie wydawnictw: CEO, GWO, WSiP, Nowa Era, Operon, MAC 3. Eurudice, Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe; tłum. E. Kolanowska dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury, Zakres autonomii i odpowiedzialności nauczycieli w Europie 3. M. Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2007 4. M. Kaczmarzyk, Strefa napięć, Gliwice 2020 5. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018 6. Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się, pod red. Marzeny Żylińskiej, Toruń 2013 7. G. Huther, U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne, Słupsk 2014 8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015 9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.