Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (WoS)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-5SDPIIEEWOS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (WoS)
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru V w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć: dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu nauczania przedmiotu WOS na II etapie edukacyjnym. Kurs wyposaża studentów w umiejętności korzystania z podstawy programowej i podręczników, doboru metod i pomocy dydaktycznych. Studenci uczą się rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne oraz poznają współczesne koncepcje nauczania, które wpływają na zaangażowanie i motywację uczniów. Kurs przygotowuje studentów do planowania lekcji i kształtuje umiejętność opracowania własnych pomocy dydaktycznych, a tym samym do praktyk kształtujących kompetencje dydaktyczne.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk dydaktycznych oraz do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci potrafią wskazać problemy współczesnej szkoły, rozumieją, jak ważne są relacje nauczyciel - uczeń i kształtują umiejętność bycia wspierającym uczniów nauczycielem. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z Przedmiotowym Systemem Oceniania.

Literatura:

1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla szkół podstawowych: Wiedza o Społeczeństwie.

2. Podręczniki dla szkół podstawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie

wydawnictw: CEO, WSiP, Nowa Era, Operon, MAC

3. Eurudice, Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe;

tłum. E. Kolanowska dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury, Zakres autonomii i odpowiedzialności nauczycieli w Europie

4. J. Bauer, Co z tą szkołą?, Słupsk 2015

5. J. Bielski, Nauczyciel doskonały – kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Kraków 2017

6. J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2012

7. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018

8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015

9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018

10. P. Ripp, Uczyć (się) z pasją, Słupsk 2017

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedziny Wiedza o Społeczeństwie, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania na drugim etapie edukacyjnym

S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem przedmiotu Wiedza o społeczeństwie

S_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych

S_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowe

S_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej

S_W11 w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem WOS

S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania przedmiotu Wiedza o społeczeństwie na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem WOS-u w warunkach szkolnych

S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektowaS_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania WOS-u oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

S_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

S_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych

S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego

S_U12 porozumiewać się w języku polskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów

S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie

S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

S_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych

S_K04 prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym

S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

S_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu

S_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela i realizować zindywidualizowane programy kształcenia

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w oparciu o:

- aktywność studenta podczas zajęć

- prezentacja podczas zajęć jednej, wybranej metody dydaktycznej

- uczestnictwo studenta w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze)

- w przypadku 3 nieobecności: Student otrzymuje dodatkowe zadanie, którego wykonanie jest warunkiem zaliczenia przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Gołaj
Prowadzący grup: Agata Gołaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk dydaktycznych oraz do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci potrafią wskazać problemy współczesnej szkoły, rozumieją, jak ważne są relacje nauczyciel - uczeń i kształtują umiejętność bycia wspierającym uczniów nauczycielem. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z Przedmiotowym Systemem Oceniania.

Literatura:

1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla szkół podstawowych: Wiedza o Społeczeństwie.

2. Podręczniki dla szkół podstawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie

wydawnictw: CEO, WSiP, Nowa Era, Operon, MAC

3. Eurudice, Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe;

tłum. E. Kolanowska dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury, Zakres autonomii i odpowiedzialności nauczycieli w Europie

4. J. Bauer, Co z tą szkołą?, Słupsk 2015

5. J. Bielski, Nauczyciel doskonały – kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Kraków 2017

6. J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2012

7. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018

8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015

9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018

10. P. Ripp, Uczyć (się) z pasją, Słupsk 2017

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)