Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (WoS)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-5SDPIIEEWOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (WoS) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru V w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć: dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu nauczania przedmiotu WOS na II etapie edukacyjnym. Kurs wyposaża studentów w umiejętności korzystania z podstawy programowej i podręczników, doboru metod i pomocy dydaktycznych. Studenci uczą się rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne oraz poznają współczesne koncepcje nauczania, które wpływają na zaangażowanie i motywację uczniów. Kurs przygotowuje studentów do planowania lekcji i kształtuje umiejętność opracowania własnych pomocy dydaktycznych, a tym samym do praktyk kształtujących kompetencje dydaktyczne. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk dydaktycznych oraz do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci potrafią wskazać problemy współczesnej szkoły, rozumieją, jak ważne są relacje nauczyciel - uczeń i kształtują umiejętność bycia wspierającym uczniów nauczycielem. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z Przedmiotowym Systemem Oceniania. |
Literatura: |
1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla szkół podstawowych: Wiedza o Społeczeństwie. 2. Podręczniki dla szkół podstawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie wydawnictw: CEO, WSiP, Nowa Era, Operon, MAC 3. Eurudice, Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe; tłum. E. Kolanowska dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury, Zakres autonomii i odpowiedzialności nauczycieli w Europie 4. J. Bauer, Co z tą szkołą?, Słupsk 2015 5. J. Bielski, Nauczyciel doskonały – kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Kraków 2017 6. J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2012 7. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018 8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015 9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018 10. P. Ripp, Uczyć (się) z pasją, Słupsk 2017 |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedziny Wiedza o Społeczeństwie, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania na drugim etapie edukacyjnym S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem przedmiotu Wiedza o społeczeństwie S_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych S_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowe S_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej S_W11 w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem WOS S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania przedmiotu Wiedza o społeczeństwie na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem WOS-u w warunkach szkolnych S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektowaS_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania WOS-u oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań S_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej S_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego S_U12 porozumiewać się w języku polskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych S_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych S_K04 prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania S_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu S_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela i realizować zindywidualizowane programy kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w oparciu o: - aktywność studenta podczas zajęć - prezentacja podczas zajęć jednej, wybranej metody dydaktycznej - uczestnictwo studenta w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze) - w przypadku 3 nieobecności: Student otrzymuje dodatkowe zadanie, którego wykonanie jest warunkiem zaliczenia przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Gołaj | |
Prowadzący grup: | Agata Gołaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk dydaktycznych oraz do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci potrafią wskazać problemy współczesnej szkoły, rozumieją, jak ważne są relacje nauczyciel - uczeń i kształtują umiejętność bycia wspierającym uczniów nauczycielem. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z Przedmiotowym Systemem Oceniania. |
|
Literatura: |
1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla szkół podstawowych: Wiedza o Społeczeństwie. 2. Podręczniki dla szkół podstawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie wydawnictw: CEO, WSiP, Nowa Era, Operon, MAC 3. Eurudice, Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe; tłum. E. Kolanowska dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury, Zakres autonomii i odpowiedzialności nauczycieli w Europie 4. J. Bauer, Co z tą szkołą?, Słupsk 2015 5. J. Bielski, Nauczyciel doskonały – kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Kraków 2017 6. J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2012 7. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018 8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015 9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018 10. P. Ripp, Uczyć (się) z pasją, Słupsk 2017 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.