University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Civics teaching methodology for upper primary

General data

Course ID: 4100-5SDPIIEEWOS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Civics teaching methodology for upper primary
Name in Polish: Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (WoS)
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups: Obligatory subjects in semester V in CKNJOIEE UW - first cycle studies
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem zajęć: dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu nauczania przedmiotu WOS na II etapie edukacyjnym. Kurs wyposaża studentów w umiejętności korzystania z podstawy programowej i podręczników, doboru metod i pomocy dydaktycznych. Studenci uczą się rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne oraz poznają współczesne koncepcje nauczania, które wpływają na zaangażowanie i motywację uczniów. Kurs przygotowuje studentów do planowania lekcji i kształtuje umiejętność opracowania własnych pomocy dydaktycznych, a tym samym do praktyk kształtujących kompetencje dydaktyczne.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk dydaktycznych oraz do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci potrafią wskazać problemy współczesnej szkoły, rozumieją, jak ważne są relacje nauczyciel - uczeń i kształtują umiejętność bycia wspierającym uczniów nauczycielem. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z zasadami oceniania.

Bibliography: (in Polish)

1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla szkół podstawowych: Wiedza o Społeczeństwie.

2. Podręczniki dla szkół podstawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie

wydawnictw: CEO, WSiP, Nowa Era, Operon, MAC

3. Eurudice, Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe;

tłum. E. Kolanowska dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury, Zakres autonomii i odpowiedzialności nauczycieli w Europie

4. J. Bauer, Co z tą szkołą?, Słupsk 2015

5. J. Bielski, Nauczyciel doskonały – kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Kraków 2017

6. J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2012

7. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018

8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015

9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018

10. P. Ripp, Uczyć (się) z pasją, Słupsk 2017

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna i rozumie:

S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedziny Wiedza o Społeczeństwie, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania na drugim etapie edukacyjnym

S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem przedmiotu Wiedza o społeczeństwie

S_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych

S_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowe

S_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej

S_W11 w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem WOS

S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania przedmiotu Wiedza o społeczeństwie na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem WOS-u w warunkach szkolnych

S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektowaS_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania WOS-u oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

S_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

S_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych

S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego

S_U12 porozumiewać się w języku polskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów

S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie

S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

S_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych

S_K04 prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym

S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

S_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu

S_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela i realizować zindywidualizowane programy kształcenia

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w oparciu o:

- aktywność studenta podczas zajęć

- prezentacja podczas zajęć jednej, wybranej metody dydaktycznej

- uczestnictwo studenta w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze)

- w przypadku 3 nieobecności: Student otrzymuje dodatkowe zadanie, którego wykonanie jest warunkiem zaliczenia przedmiotu

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Agata Gołaj
Group instructors: Agata Gołaj
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Examination - Examination
Seminar - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk dydaktycznych oraz do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci potrafią wskazać problemy współczesnej szkoły, rozumieją, jak ważne są relacje nauczyciel - uczeń i kształtują umiejętność bycia wspierającym uczniów nauczycielem. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z Przedmiotowym Systemem Oceniania.

Bibliography: (in Polish)

1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla szkół podstawowych: Wiedza o Społeczeństwie.

2. Podręczniki dla szkół podstawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie

wydawnictw: CEO, WSiP, Nowa Era, Operon, MAC

3. Eurudice, Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe;

tłum. E. Kolanowska dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury, Zakres autonomii i odpowiedzialności nauczycieli w Europie

4. J. Bauer, Co z tą szkołą?, Słupsk 2015

5. J. Bielski, Nauczyciel doskonały – kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Kraków 2017

6. J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2012

7. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018

8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015

9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018

10. P. Ripp, Uczyć (się) z pasją, Słupsk 2017

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Agata Gołaj
Group instructors: Agata Gołaj
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Examination - Examination
Seminar - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk dydaktycznych oraz do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci potrafią wskazać problemy współczesnej szkoły, rozumieją, jak ważne są relacje nauczyciel - uczeń i kształtują umiejętność bycia wspierającym uczniów nauczycielem. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z zasadami oceniania.

Bibliography: (in Polish)

1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla szkół podstawowych: Wiedza o Społeczeństwie.

2. Podręczniki dla szkół podstawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie

wydawnictw: CEO, WSiP, Nowa Era, Operon, MAC

3. Eurudice, Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe;

tłum. E. Kolanowska dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury, Zakres autonomii i odpowiedzialności nauczycieli w Europie

4. J. Bauer, Co z tą szkołą?, Słupsk 2015

5. J. Bielski, Nauczyciel doskonały – kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Kraków 2017

6. J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2012

7. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018

8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015

9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018

10. P. Ripp, Uczyć (się) z pasją, Słupsk 2017

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)