Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język francuski)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-5SPKKDIIEEFRA
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język francuski)
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru V w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Wymagania (lista przedmiotów):

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski) 4100-4SPRAKDYDFRA

Założenia (lista przedmiotów):

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski) 4100-4SPRAKDYDFRA

Założenia (opisowo):

Praktyki przeznaczone są dla studentów III roku II specjalności francuskiej CKNJO i EE. 30 godzin praktyk na II etapie edukacyjnym.

Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Praktyki realizowane są w klasach III -VIII szkoły podstawowej. Praktyki pedagogiczne pozwalają studentowi na zastosowanie wiedzy i umiejętności zdobytych na wykładach i ćwiczeniach z dydaktyki języków obcych i języka francuskiego proponowanych przez UOKNJF UW. W czasie praktyk pedagogicznych student-stażysta uczy się zawodu poprzez obserwacje lekcji języka francuskiego na II etapie edukacyjnym prowadzonych przez mentora praktyk, jak też poprzez obserwacje lekcji kolegów stażystów odbywających praktyki w szkole podstawowej. Kolejnym etapem nauki zawodu nauczyciela jest samodzielne prowadzenie lekcji języka francuskiego na II etapie edukacyjnym.

Student powinien posługiwać się językiem francuskim na poziomie B1+/ B2 wg ESOKJ.

Pełny opis:

Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy:

1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły w tym sposobu prowadzenia obowiązującej dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;

2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego w tandemie z drugim studentem-stażystą i samodzielnie, pod kierunkiem mentora praktyk.

3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez innych studentów-stażystów i mentora.

Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-stażyści zdobędą:

1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły

2. Umiejętność wnikliwej obserwacji lekcji mentora i innych stażystów;

3. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego;

4. Wiedzę o uczniach i ich środowisku;

5. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka ( wychowawca klasy, nauczyciel wspomagający itp.)

6. Wiedzę o sobie jako przyszłym nauczycielu

Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta

1. Zapoznanie się ze statutem szkoły

2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania

3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów

4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami

5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy

6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy)

7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły

8. Przygotowanie programu nauczania języka francuskiego realizowanego dla danej klasy na cały semestr

9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez mentora i innych stażystów

10. Analizowanie obserwowanych zajęć

11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk (metodyk CKNJOiEE)

12. Poznanie swoich słabych i mocnych stron, ocena wiedzy i umiejętności

13. Regularne i terminowe przygotowywanie dokumentacji (konspekty lekcji, tabele obserwacyjne, oceny opisowe, końcowy raport z praktyk)

14. Prowadzenie w ramach lekcji języka francuskiego edukacji różnojęzycznej i różnokulturowej.

Dokumentacja składa się z:

1. tabel obserwacyjnych (zamieszczanych na platformie na koniec praktyk)

2. konspektów przeprowadzonych lekcji (zamieszczanych na platformie raz w tygodniu)

3. raport z praktyk (zamieszczany na platformie na koniec praktyk)

Literatura:

Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013

Denisot H., Macquart-Martin C. , Super Max1, Paris 2012

Denisot H., Macquart-Martin C., Super Max2, Paris 2012

Gallon S., Capelli S., Robein G., En avant 1, Paris 2017

Antier M., Gallon F., Marty R., Robein G., En avant 2, Paris 2018

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu cyklu praktyk:

Wiedza

Student zna i rozumie

S_W02 - niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwą dla nauczania języków obcych

S_W03 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki

stosowane w szkole podstawowej związane z nauczaniem języków obcych

S_W19 -podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem.

Umiejętności

Student potrafi

S_U02 - samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z

nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych

S_U05 - obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur,

dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

S_U06 - wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki

oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania

problemów edukacyjnych, wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

S_U09 - dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary

wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu

S_U10 - pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego

S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i

realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych

S_U20 - pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać

zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na

realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

S_U22 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne

związane z nauczaniem języków obcych korzystając z różnych źródeł i

nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym

S_U24 - zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami.

Kompetencje społeczne

Student jest gotów do

S_K04 - prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego

S_K05 - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania –

Student jest zobowiązany zrealizować wszystkie 30 godzin praktyk w semestrze.

Na ocenę składają się następujące elementy:

a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przesyłanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk - 25% oceny na koniec semestru

Każdy konspekt jest oceniany na 10 punktów: 1 punkt termin, 2 punkty przygotowane materiały do lekcji, 3 punkty poprawność językowa, 4 punkty poprawność metodyczna

c) pozytywna ocena praktyk wydana przez wychowawcę klasy ze szkoły podstawowej - 25% oceny końcowej

Wychowawca ocenia przygotowanie do lekcji (2 punkty), punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 4 punkty), kulturę osobistą (3 punkty)

d) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora, którego lekcje języka francuskiego student będzie obserwował - 25% oceny końcowej

Mentor ocenia przygotowanie do lekcji (2 punkty), punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 5 punkty), kulturę osobistą (2 punkty)

d) pozytywna ocena metodyka wizytującego lekcje - 25% oceny końcowej

Metodyk ocenia punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 5 punkty), poprawność językową (3 punkty) kulturę osobistą (1 punkty)

30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:

1 ECTS- godziny kontaktowe

1,5 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji

Zalicza 60% możliwej liczby punktów.

60%-68%- ocena dostateczna

69%-76%- dostateczny plus

77%-84%- dobry

85%-92%- dobry plus

93%-100%- bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

Student odbywa praktyki pedagogiczne - 30 godzin - w Szkole Podstawowej nr 146 w Warszawie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Chojnacka
Prowadzący grup: Małgorzata Chojnacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

a/ Praktyki odbywają się w SP nr 146.

b/ Studenci pracują w tandemach lub pojedynczo.

c/ Każdy tandem/ student- praktykant prowadzi lekcje języka francuskiego raz w tygodniu - w czwartki, zgodnie z planem lekcji swojej klasy.

d/ Każdy tandem/ student - praktykant prowadzi lekcje w swojej klasie od początku do końca semestru.

e/ Student prowadzi lekcje naprzemiennie z drugą osobą z tandemu lub samodzielnie wszystkie lekcje w semestrze.

f/ Prowadzący przygotowuje lekcję wspólnie z drugim stażystą z tandemu, ale to on jest odpowiedzialny za jej realizację w danym dniu.

g/ Gdy stażysta prowadzi swoją lekcję, druga osoba z tandemu asystuje przy tej lekcji: pomaga sprawdzić pracę domową, pomaga utrzymać dyscyplinę w klasie, pomaga przy pracy w podgrupach itp.

h/ Poza prowadzeniem lekcji własnych i asystowaniem, student jest zobowiązany obserwować 9 lekcji mentora i przeprowadzić 1 lekcję w jego klasie w SP nr 146.

i/ Każdy student uczestniczy w omawianiu lekcji wizytowanych przez metodyka z UOKNJFiEE

Pełny opis:

Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy:

1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły w tym sposobu prowadzenia obowiązującej dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;

2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego w tandemie z drugim studentem-stażystą samodzielnie lub pod kierunkiem mentora praktyk.

3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez innych studentów-stażystów i mentora.

Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-stażyści zdobędą:

1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły

2. Umiejętność wnikliwej obserwacji lekcji mentora i innych stażystów;

3. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego;

4. Wiedzę o uczniach i ich środowisku;

5. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka ( wychowawca klasy, nauczyciel wspomagający itp.)

6. Wiedzę o sobie jako przyszłym nauczycielu

Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta

1. Zapoznanie się ze statutem szkoły

2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania

3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów

4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami

5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy

6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy)

7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły

8. Przygotowanie programu nauczania języka francuskiego realizowanego dla danej klasy na cały semestr

9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez mentora i innych stażystów

10. Analizowanie obserwowanych zajęć

11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk (metodyk CKNJOiEE)

12. Poznanie swoich słabych i mocnych stron, ocena wiedzy i umiejętności

13. Regularne i terminowe przygotowywanie dokumentacji (konspekty lekcji, tabele obserwacyjne, oceny opisowe, końcowy raport z praktyk)

14. Prowadzenie w ramach lekcji języka francuskiego edukacji różnojęzycznej i różnokulturowej.

Dokumentacja składa się z:

1. 10 tabel obserwacyjnych (zamieszczanych na platformie na koniec praktyk)

2. konspektów przeprowadzonych lekcji (zamieszczanych na platformie raz w tygodniu)

3. raport z praktyk (zamieszczany na platformie na koniec praktyk)

Student-stażysta zobowiązany jest oddać dokumentację z Praktyk w terminie. Jeśli student nie odda dokumentacji z praktyk w terminie traci punkty zgodnie zasadami oceniania przedstawionymi w Regulaminu Praktyk Pedagogicznych dla studentów III roku, co wpływa na jego końcową ocenę z praktyk. Nie zwrócenie dokumentacji do końca sesji poprawkowej oznacza konieczność odpłatnego powtórzenia praktyk.

Literatura:

Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013

Denisot H., Macquart-Martin C. , Super Max1, Paris 2012

Denisot H., Macquart-Martin C., Super Max2, Paris 2012

Gallon S., Capelli S., Robein G., En avant 1, Paris 2017

Antier M., Gallon F., Marty R., Robein G., En avant 2, Paris 2018

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Chojnacka
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Wymagania (lista przedmiotów):

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski) 4100-4SPRAKDYDFRA

Założenia (lista przedmiotów):

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski) 4100-4SPRAKDYDFRA

Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Praktyki realizowane są w klasach III -VIII szkoły podstawowej. Praktyki pedagogiczne pozwalają studentowi na zastosowanie wiedzy i umiejętności zdobytych na wykładach i ćwiczeniach z dydaktyki języków obcych i języka francuskiego proponowanych przez UOKNJF UW. W czasie praktyk pedagogicznych student-stażysta uczy się zawodu poprzez obserwacje lekcji języka francuskiego na II etapie edukacyjnym prowadzonych przez mentora praktyk, jak też poprzez obserwacje lekcji kolegów stażystów odbywających praktyki w szkole podstawowej. Kolejnym etapem nauki zawodu nauczyciela jest samodzielne prowadzenie lekcji języka francuskiego na II etapie edukacyjnym.

a/ Praktyki odbywają się w SP nr 146.

b/ Studenci pracują w tandemach lub pojedynczo.

c/ Każdy tandem/ student- praktykant prowadzi lekcje języka francuskiego raz w tygodniu - w czwartki, zgodnie z planem lekcji swojej klasy.

d/ Każdy tandem/ student - praktykant prowadzi lekcje w swojej klasie.

e/ Student prowadzi lekcje naprzemiennie z drugą osobą z tandemu lub samodzielnie.

f/ Prowadzący przygotowuje lekcję wspólnie z drugim stażystą z tandemu, ale to on jest odpowiedzialny za jej realizację w danym dniu ( w klasach trzecich). W klasach 4-8 student przygotowuje i prowadzi lekcje samodzielnie.

g/ Gdy stażysta prowadzi swoją lekcję, druga osoba z tandemu asystuje przy tej lekcji: pomaga sprawdzić pracę domową, pomaga utrzymać dyscyplinę w klasie, pomaga przy pracy w podgrupach itp.

h/ Poza prowadzeniem lekcji własnych i asystowaniem, student jest zobowiązany obserwować lekcje mentora na II etapie edukacyjnym i przeprowadzić samodzielnie lekcje w jego klasie w SP nr 146.

i/ Każdy student uczestniczy w omawianiu lekcji wizytowanych przez metodyka z UOKNJFiEE

Student powinien posługiwać się językiem francuskim na poziomie B1+/ B2 wg ESOKJ.

Pełny opis:

Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy:

1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły w tym sposobu prowadzenia obowiązującej dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;

2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego w tandemie z drugim studentem-stażystą i samodzielnie, pod kierunkiem mentora praktyk.

3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez innych studentów-stażystów i mentora.

Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-stażyści zdobędą:

1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły

2. Umiejętność wnikliwej obserwacji lekcji mentora i innych stażystów;

3. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego;

4. Wiedzę o uczniach i ich środowisku;

5. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka ( wychowawca klasy, nauczyciel wspomagający itp.)

6. Wiedzę o sobie jako przyszłym nauczycielu

Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta

1. Zapoznanie się ze statutem szkoły

2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania

3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów

4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami

5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy

6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy)

7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły

8. Przygotowanie programu nauczania języka francuskiego realizowanego dla danej klasy na cały semestr

9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez mentora i innych stażystów

10. Analizowanie obserwowanych zajęć

11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk (metodyk CKNJOiEE)

12. Poznanie swoich słabych i mocnych stron, ocena wiedzy i umiejętności

13. Regularne i terminowe przygotowywanie dokumentacji (konspekty lekcji, tabele obserwacyjne, oceny opisowe, końcowy raport z praktyk)

14. Prowadzenie w ramach lekcji języka francuskiego edukacji różnojęzycznej i różnokulturowej.

Dokumentacja składa się z:

1. tabel obserwacyjnych (zamieszczanych na platformie na koniec praktyk)

2. konspektów przeprowadzonych lekcji (zamieszczanych na platformie raz w tygodniu)

3. raport z praktyk (zamieszczany na platformie na koniec praktyk)

Literatura:

Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013

Denisot H., Macquart-Martin C. , Super Max1, Paris 2012

Denisot H., Macquart-Martin C., Super Max2, Paris 2012

Gallon S., Capelli S., Robein G., En avant 1, Paris 2017

Antier M., Gallon F., Marty R., Robein G., En avant 2, Paris 2018

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)