University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Second Language Teaching - Subject Didactics of French

General data

Course ID: 4100-6SDPF
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Second Language Teaching - Subject Didactics of French
Name in Polish: Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu: dydaktyka przedmiotowa (język francuski)
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: French
Type of course:

foreign languages
obligatory courses
pedagogical qualifications

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia przeznaczone dla studentów III roku CKNJO i EE II specjalności francuskiej.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą wybranych zagadnień z zakresu dydaktyki języka francuskiego jako języka obcego na II etapie nauczania. Ich celem jest zapoznanie przyszłych nauczycieli języka francuskiego ze specyfiką pracy z dziećmi przy kształtowaniu i rozwijaniu poszczególnych sprawności językowych.

Full description: (in Polish)

W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:

- wybrane zagadnienia z zakresu kształtowania poszczególnych sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie.

- charakterystyka grypy wiekowej – dzieci starsze 10-14 lat

- specyfika pracy z dziećmi starszymi w nauczaniu języka obcego

- budowa lekcji języka obcego ukierunkowanej na dzieci starsze

Nakład pracy studenta:

2 ECTS – przyznawane jak poniżej:

-godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 1 ECTS

- przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, przygotowanie poprawnego konspektu lekcji: 1 ECTS

Bibliography: (in Polish)

- Allan R. et all., Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków

- Bouvared, M ; Meirieu, P, (1991), Différencier la pédagogie. Pour qui ? Comment ?, Lyon : CRDP

- Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących wyd. JEDNOŚĆ

- Bruner, J.-S, (1983), Le développement de l’enfant : savoir faire, savoir dire, Paris : PUF, Psychologie d’aujourd’hui

- CAVALLA Ch., DUMAREST D., CROZIER E., RICHOU C. (2009)"Le vocabulaire en classe de langue", Paris, CLE International

- Cohen, R, (1992), L’apprentissage précoce de la lecture, Paris : PUF, Pédagogie d’aujourd’hui

- Conseil de la coopération culturelle. Comité de l’Education « Apprentissage des langues et citoyenneté européenne » (2001)

- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,

- COURTILLON J. (2003)”Elaborer un cours de FLE”, Paris, Hachette

- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble.

- DOYE P. ,ALISON H.( 1997)”L’enseignement des langues étangères à l’école primaire”, Strasbourg, Editions du Conseil de l’Europe,

- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000

- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000

- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002

- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna

- Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP< Warszawa, 2000

- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998

- Samson C., Alex, Zoé et compagnie, 1 et 2 , Méthode de français, CLE International, Paris, 2005

- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003

- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International

- TAGLIANTE Ch.( 1991)”La classe de langue”, Paris, CLE

- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009

- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”

- WENK B.( 1989)”Enseigner aux enfants”, Paris, CLE, série „Techniques de classe”

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu cyklu zajęć:

Wiedza

Student zna

1. w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i

społecznego w języku polskim i francuskim - K_W16

2.podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich

opanowaniem - K_W19

Umiejętności

Student potrafi

1.wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować

informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku

polskim i francuskim - K_U01

2. samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z

nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych - K_U02

3. obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur,

dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów

dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować

właściwy sposób postępowania- K_U05

4. dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary

wymagające zmian w przyszłym działaniu - K_U09

5. przygotować prace pisemne w języku polskim i francuskim, właściwe dla

studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych,

z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych

źródeł - K_U13

6. wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i

realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych - K_U19

7. pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać

zadania - K_U20

8. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne

związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i

nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym - K_U22

Kompetencje społeczne

Student jest zdolny do

1. współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K05

podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i

dydaktycznych w środowisku szkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie - K_K09

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania – Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:

Obecność sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).

a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze - usprawiedliwionych lub nie); obecność na zajęciach stanowi 10% oceny końcowej

b) punktualne przychodzenie/logowanie się na zajęcia. Punktualność stanowi 5% oceny.

c) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych pozycji bibliograficznych)- 20% oceny końcowej

d) pozytywne zaliczenie wszystkich zadań z platformy - co stanowi 25% oceny końcowej

e)zaliczenie dwóch testów- zalicza 60%, co stanowi 40% oceny na koniec semestru.

Pozytywne zaliczenie wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot.

Ocenie podlegają:

– stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem wykładów,

- samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz

– poprawność językowa

Zalicza 60% możliwej liczby punktów.

60%-68%- ocena dostateczna

69%-76% - dostateczny plus

77%-85%- dobry

86%-92%- dobry plus

93%-100%-bardzo dobry

Nakład pracy studenta:

2 ECTS – przyznawane jak poniżej:

-godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 1 ECTS

- przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, przygotowanie poprawnego konspektu lekcji/ zaliczenie testu: 1 ECTS

Practical placement: (in Polish)

Równolegle studenci odbywają praktyki pedagogiczne w szkole podstawowej w wymiarze 60 godzin w semestrze letnim.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)