German literature for language teachers
General data
Course ID: | 4100-6SLNJDNJ |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | German literature for language teachers |
Name in Polish: | Literatura niemieckojęzyczna dla nauczycieli języka |
Organizational unit: | Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW |
Course groups: |
Obligatory subjects in semester IV in CKNJOIEE UW - first cycle studies |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | German |
Type of course: | obligatory courses |
Requirements: | German literature for language teachers 4100-6SLNJDNJ |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia poświęcone są wybranym zagadnieniom literatury niemieckiej i ich wykorzystaniu w procesie nauczania języka niemieckiego na II etapie edukacyjnym. Analiza problematyki wybranego tekstu literackiego służy podkreśleniu jego poznawczej i edukacyjnej funkcji. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Głównym celem zajęć jest zwrócenie uwagi na 1. ogólne kierunki rozwoju literatury niemieckiej, w tym na literaturę dla dzieci i młodzieży, 2. usytuowanie wybranych tekstów i zjawisk literackich w zmieniających się realiach społecznych i kulturowych krajów niemieckojęzycznych, 3. znaczenie kompetencji literackiej w procesie nauczania języka obcego. |
Full description: |
(in Polish) Wprowadzenie komponentu literackiego do procesu nauczania języka niemieckiego łączy się z zagadnieniem omówienia i przedyskutowania różnych metod i technik nauczania na lekcjach. Wychodząc od pojęcia kanonu literackiego i omawianych w szkole lektur, zaproponowane zostaną do analizy teksty ( krótkie opowiadania, nowele, anegdoty, wiersze, fragmenty powieści i dramatów) wskazujące na różne możliwości ich odczytywania w 21. wieku i na ich aktualne przesłania. Wybór tekstów pozwoli prześledzić zmiany i semantyczne przekształcenia w języku niemieckim ( np. w zakresie leksyki i składni)i zachęcić studentów do pracy w małych grupach i do opracowania krótkich projektów na ten temat. Wypowiedzi i komentarze udokumentowane będą w formie pisemnej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1.Simone, Schiedermair, Literaturdidaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Eine Einführung für Studium und Unterricht, Narr Dr. Gunter Verlag 2021 2. Martin Leubner, Anja Saupe, Erzählende Texte im Literaturunterricht und Textanalyse Schneider Verlag Hohengehren 2017 3. Martin Leubner, Anja Saupe, Matthias Richter, Literaturdidaktik, De Gruyter Verlag 2016 4. Matthis Kepser, Ulf Abraham, Literaturdidaktik Deutsch: Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag 2016 5. Swantje Ehlers, Literaturdidaktik: Eine Einführung ,Reclams Studienbuch Germanistik Taschenbuch 2016 |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA:Student zna i rozumie- K_W01 podstawowe fakty i zjawiska z zakresu literaturoznawstwa zorientowane na zastosowanie praktyczne w nauczaniu języka niemieckiego na drugim etapie edukacyjnym. K_W02 niezbędna terminologię z zakresu literaturoznawstwa. K_W21 Podstawę programową języka niemieckiego na drugim etapie edukacyjnym. UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi - K_U01 wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku niemieckim. K_U02 samodzielnie planować i realizować projekty związane z wykorzystaniem komponentu literackiego w nauczaniu języków obcych w warunkach szkoły podstawowej. K_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka niemieckiego dla drugiego etapu edukacyjnego. K_U17 komunikować się na tematy z dziedziny literaturoznawstwa, argumentować i formułować wnioski w języku niemieckim. K_U021 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku polskim i niemieckim na tematy dotyczące wybranych zagadnień procesu nauczania języka obcego z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student gotów jest do -K_K01 uczenia się przez całe życie, K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, K_K09 uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów jego form. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na końcową ocenę ( zaliczenie) składają się: 1. aktywność ( np. podczas pracy w kilkuosobowych grupach) i obecność studentów na zajęciach (dopuszcza się dwukrotną nieobecność studentki/ studenta na zajęciach; każdą następną nieobecność, także usprawiedliwioną, należy zaliczyć, zdając przerobiony materiał w formie pracy pisemnej, której temat zostanie skonsultowany z prowadzącym zajęcia) oraz 2.Ocena projektu( forma pisemna) : Dydaktyzacja wybranego utworu literackiego z proponowanej listy lektur ( w tym literatury dziecięcej i młodzieży), zawierająca część teoretyczno-interpretacyjną i konspekt lekcji z opisem. Kryteria oceny projektu:1. związek wypowiedzi z tematem,2. umiejętność analizy literackiego tekstu i zastosowania jej na lekcji języka niemieckiego, 3. przejrzystość i poprawność językowa wypowiedzi. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Grażyna Szewczyk | |
Group instructors: | Grażyna Szewczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Głównym celem zajęć jest zwrócenie uwagi studentów na znaczenie kompetencji literackiej w procesie nauczania języka niemieckiego. Celowi temu podporządkowana jest tematyka konwersatorium(Znaczenie literatury w nauczaniu języka niemieckiego), w której część wprowadzająca ( zaznajomienie studentów z najważniejszymi faktami, autorami i dziełami w historii literatury niemieckojęzycznej oraz z podstawowymi pojęciami z dziedziny literaturoznawstwa) łączy się z częścią poświęconą analizie wybranego tekstu literackiego i jego wykorzystaniu na lekcji języka niemieckiego. |
|
Full description: |
NTYKI |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Mathis Kepser, Ulf Abraham (2016), Literaturdidaktik Deutsch: Eine Einführung, Erich schmidt Verlag . Swantje Ehlers, Literaturdidaktik. Eine Einführung (2016), Reclams Studienbuch Germanistik Taschenbuch Mirosława Czarnecka(2011), Historia literatury niemieckiej. Zarys, Wrocław Wolfgang Emmerich (1997), Kleine Literaturgeschichte der DDR, erweiterte Neuausgabe, Leipzig |
Copyright by University of Warsaw.