University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

German literature for language teachers

General data

Course ID: 4100-6SLNJDNJ
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: German literature for language teachers
Name in Polish: Literatura niemieckojęzyczna dla nauczycieli języka
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups: Obligatory subjects in semester IV in CKNJOIEE UW - first cycle studies
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: German
Type of course:

obligatory courses

Requirements:

German literature for language teachers 4100-6SLNJDNJ

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia poświęcone są wybranym zagadnieniom literatury niemieckiej i ich wykorzystaniu w procesie nauczania języka niemieckiego na II etapie edukacyjnym. Analiza problematyki wybranego tekstu literackiego służy podkreśleniu jego poznawczej i edukacyjnej funkcji.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Głównym celem zajęć jest zwrócenie uwagi na 1. ogólne kierunki rozwoju literatury niemieckiej, w tym na literaturę dla dzieci i młodzieży, 2. usytuowanie wybranych tekstów i zjawisk literackich w zmieniających się realiach społecznych i kulturowych krajów niemieckojęzycznych, 3. znaczenie kompetencji literackiej w procesie nauczania języka obcego.

Full description: (in Polish)

Wprowadzenie komponentu literackiego do procesu nauczania języka niemieckiego łączy się z zagadnieniem omówienia i przedyskutowania różnych metod i technik nauczania na lekcjach. Wychodząc od pojęcia kanonu literackiego i omawianych w szkole lektur, zaproponowane zostaną do analizy teksty ( krótkie opowiadania, nowele, anegdoty, wiersze, fragmenty powieści i dramatów) wskazujące na różne możliwości ich odczytywania w 21. wieku i na ich aktualne przesłania. Wybór tekstów pozwoli prześledzić zmiany i semantyczne przekształcenia w języku niemieckim ( np. w zakresie leksyki i składni)i zachęcić studentów do pracy w małych grupach i do opracowania krótkich projektów na ten temat. Wypowiedzi i komentarze udokumentowane będą w formie pisemnej.

Bibliography: (in Polish)

1.Simone, Schiedermair, Literaturdidaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Eine Einführung für Studium und Unterricht, Narr Dr.

Gunter Verlag 2021

2. Martin Leubner, Anja Saupe, Erzählende Texte im Literaturunterricht und Textanalyse Schneider Verlag Hohengehren 2017

3. Martin Leubner, Anja Saupe, Matthias Richter, Literaturdidaktik, De Gruyter Verlag 2016

4. Matthis Kepser, Ulf Abraham, Literaturdidaktik Deutsch: Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag 2016

5. Swantje Ehlers, Literaturdidaktik: Eine Einführung ,Reclams Studienbuch Germanistik Taschenbuch 2016

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:Student zna i rozumie- K_W01 podstawowe fakty i zjawiska z zakresu literaturoznawstwa zorientowane na zastosowanie praktyczne w nauczaniu języka niemieckiego na drugim etapie edukacyjnym.

K_W02 niezbędna terminologię z zakresu literaturoznawstwa.

K_W21 Podstawę programową języka niemieckiego na drugim etapie edukacyjnym.

UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi - K_U01 wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku niemieckim.

K_U02 samodzielnie planować i realizować projekty związane z wykorzystaniem komponentu literackiego w nauczaniu języków obcych w warunkach szkoły podstawowej.

K_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka niemieckiego dla drugiego etapu edukacyjnego.

K_U17 komunikować się na tematy z dziedziny literaturoznawstwa, argumentować i formułować wnioski w języku niemieckim.

K_U021 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku polskim i niemieckim na tematy dotyczące wybranych zagadnień procesu nauczania języka obcego z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student gotów jest do -K_K01 uczenia się przez całe życie, K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności,

K_K09 uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów jego form.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na końcową ocenę ( zaliczenie) składają się: 1. aktywność ( np. podczas pracy w kilkuosobowych grupach) i obecność studentów na zajęciach (dopuszcza się dwukrotną nieobecność studentki/ studenta na zajęciach; każdą następną nieobecność, także usprawiedliwioną, należy zaliczyć, zdając przerobiony materiał w formie pracy pisemnej, której temat zostanie skonsultowany z prowadzącym zajęcia) oraz 2.Ocena projektu( forma pisemna) : Dydaktyzacja wybranego utworu literackiego z proponowanej listy lektur ( w tym literatury dziecięcej i młodzieży), zawierająca część teoretyczno-interpretacyjną i konspekt lekcji z opisem.

Kryteria oceny projektu:1. związek wypowiedzi z tematem,2. umiejętność analizy literackiego tekstu i zastosowania jej na lekcji języka niemieckiego, 3. przejrzystość i poprawność językowa wypowiedzi.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Grażyna Szewczyk
Group instructors: Grażyna Szewczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Głównym celem zajęć jest zwrócenie uwagi studentów na znaczenie kompetencji literackiej w procesie nauczania języka niemieckiego. Celowi temu podporządkowana jest tematyka konwersatorium(Znaczenie literatury w nauczaniu języka niemieckiego), w której część wprowadzająca ( zaznajomienie studentów z najważniejszymi faktami, autorami i dziełami w historii literatury niemieckojęzycznej oraz z podstawowymi pojęciami z dziedziny literaturoznawstwa) łączy się z częścią poświęconą analizie wybranego tekstu literackiego i jego wykorzystaniu na lekcji języka niemieckiego.

Full description:

NTYKI

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Mathis Kepser, Ulf Abraham (2016), Literaturdidaktik Deutsch: Eine Einführung, Erich schmidt Verlag .

Swantje Ehlers, Literaturdidaktik. Eine Einführung (2016), Reclams Studienbuch Germanistik Taschenbuch

Mirosława Czarnecka(2011), Historia literatury niemieckiej. Zarys, Wrocław

Wolfgang Emmerich (1997), Kleine Literaturgeschichte der DDR, erweiterte Neuausgabe, Leipzig

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)