German language teaching methodology for secondary schools
General data
Course ID: | 4100-IIMDPNIEM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | German language teaching methodology for secondary schools |
Name in Polish: | Dydaktyka przedmiotowa - III etap edukacyjny (język niemiecki) |
Organizational unit: | Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW |
Course groups: |
Obligatory subjects in semester II in CKNJOiEE UW - second cycle studies |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | German |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć z języka niemieckiego w trzecim etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się. |
Full description: |
(in Polish) Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć w z języka niemieckiego w trzecim etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się. Omawiane zagadnienia to: charakterystyka nauczania na III etapie edukacyjnym, indywidualizacja, cyfrowa adaptacja materiałów podręcznikowych, realioznawstwo i kompetencja interkulturowa, nauczanie projektowe, społeczne formy uczenia się, nauczanie dwujęzyczne, metoda LdL, teksty literackie w nauczaniu języka niemieckiego, sztuka w nauczaniu języka, materiały video. Nakład pracy studenta: 30 godzin zajęć kontaktowych 30 godzin pracy samodzielnej na platformie Moodle |
Bibliography: |
(in Polish) Brinitzer, Michaela; Hantschel, Hans-Jürgen; Kroemer, Sandra; Möller-Frorath, Monika; Ros-El-Hosni, Lourdes (2016): DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen GmbH (Deutsch als Fremdsprache). Burwitz-Melzer, Eva, Mehlhorn, Grit, Riemer, Claudia, Bausch, Karl-Richard i Krumm, Hans-Jürgen (red.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen: A. Francke Verlag Czaplikowska, Renata (2019): Kleines Fachlexikon der DaF-Didaktik. Theorie und Unterrichtspraxis. we współpracy z Kubacki Artur Dariusz. Chrzanów: Wydawnictwo Biuro Tłumaczeń Kubart. Czaplikowska, Renata; Kubacki, Artur (2010): Grundlagen der Fremdsprachendidaktik. Unterrichtsbuch. Kraków: Wydawnictwo Krakowskie. Czaplikowska, Renata; Kubacki, Artur Dariusz (2016): Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Lehr- und Übungsbuch für künftige DaF-Lehrende. Chrzanów: Wydawnictwo Biuro Tłumaczeń Kubart. Glaboniat, Manuela; Müller, Martin; Rusch, Paul; Schmitz, Helen; Wertenschlag, Lukas (2017): Profile deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen : Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, kommunikative Mittel, Niveau A1-A2, B1-B2, C1-C2. Version 2.0. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen (Deutsch als Fremdsprache). Hecke, Carola; Surkamp, Carola (2015): Bilder im Fremdsprachenunterricht. Neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Tübingen: Narr Francke Attempto Salomo, Dorothe; Mohr, Imke (2020): DaF für Jugendliche. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen (Deutsch als Fremdsprache). Roche, Jörg (2020): Fremdsprachenerwerb - Fremdsprachendidaktik. 4. überarb. u. erw. Auflage, revidierte Ausgabe. Stuttgart: UTB; Narr Francke Attempto. Surkamp, Carola (2017): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik Trim, J. L. M. (red.) (2013): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen. Lernen, lehren, beurteilen ; [Niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2. we współpracy z Marion Butz. Europarat. München: Klett-Langenscheidt. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza:absolwent zna i rozumie S_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym S_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia, właściwą dla nauczania języków obcych S_W03 innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych oraz opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych Umiejętności: absolwent potrafi S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku niemieckim S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania S_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka niemieckiego dla trzeciego etapu edukacyjnego S_U05 wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S_K01 uczenia się przez całe życie S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów w trzech zakresach: -pisemny test zaliczeniowy na (stacjonarnie lub na platformie) maks. 40 punktów) Na podstawie przeczytanej literatury student wymienia elementy sekwencji dydaktycznych, definiuje części składowe procesów, wyjaśnia znaczenie terminów, uzasadnia, proponuje i projektuje rozwiązania dydaktyczne, ilustruje przykładami podane twierdzenia. -przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych/zadania na platformie (maks. 30 punktów) -ustne zaliczenie udziału w zajęciach (maks. 30 punktów). Studenci, którzy byli obecni na wszystkich zajęciach i wykonali zaplanowane do wykonania na nich zadania są zwolnieni z zaliczenia ustnego i otrzymują za nie maksymalną liczbę punktów. Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu. Kryteria oceny końcowej: Poniżej 60 - 2,0 60-68 - 3,0 69-78 - 3,5 79-88 - 4,0 89-96 – 4,5 Powyżej 97 – 5,0 Studenci, którzy z dowolnej przyczyny nie uczestniczyli w zajęciach lub byli nieprzygotowani, mają możliwość ustnego zaliczenia danego tematu podczas dyżuru. |
Practical placement: |
(in Polish) Zajęcia są zintegrowane z praktyką pedagogiczną |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Przemysław Wolski | |
Group instructors: | Przemysław Wolski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.