University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

German language teaching methodology for secondary schools

General data

Course ID: 4100-IIMDPNIEM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: German language teaching methodology for secondary schools
Name in Polish: Dydaktyka przedmiotowa - III etap edukacyjny (język niemiecki)
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups: Obligatory subjects in semester II in CKNJOiEE UW - second cycle studies
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: German
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć z języka niemieckiego w trzecim etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się.

Full description: (in Polish)

Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć w z języka niemieckiego w trzecim etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się.

Omawiane zagadnienia to: charakterystyka nauczania na III etapie edukacyjnym, indywidualizacja, cyfrowa adaptacja materiałów podręcznikowych, realioznawstwo i kompetencja interkulturowa, nauczanie projektowe, społeczne formy uczenia się, nauczanie dwujęzyczne, metoda LdL, teksty literackie w nauczaniu języka niemieckiego, sztuka w nauczaniu języka, materiały video.

Nakład pracy studenta:

30 godzin zajęć kontaktowych

30 godzin pracy samodzielnej na platformie Moodle

Bibliography: (in Polish)

Brinitzer, Michaela; Hantschel, Hans-Jürgen; Kroemer, Sandra; Möller-Frorath, Monika; Ros-El-Hosni, Lourdes (2016): DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen GmbH (Deutsch als Fremdsprache).

Burwitz-Melzer, Eva, Mehlhorn, Grit, Riemer, Claudia, Bausch, Karl-Richard i Krumm, Hans-Jürgen (red.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen: A. Francke Verlag

Czaplikowska, Renata (2019): Kleines Fachlexikon der DaF-Didaktik. Theorie und Unterrichtspraxis. we współpracy z Kubacki Artur Dariusz. Chrzanów: Wydawnictwo Biuro Tłumaczeń Kubart.

Czaplikowska, Renata; Kubacki, Artur (2010): Grundlagen der Fremdsprachendidaktik. Unterrichtsbuch. Kraków: Wydawnictwo Krakowskie.

Czaplikowska, Renata; Kubacki, Artur Dariusz (2016): Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Lehr- und Übungsbuch für künftige DaF-Lehrende. Chrzanów: Wydawnictwo Biuro Tłumaczeń Kubart.

Glaboniat, Manuela; Müller, Martin; Rusch, Paul; Schmitz, Helen; Wertenschlag, Lukas (2017): Profile deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen : Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, kommunikative Mittel, Niveau A1-A2, B1-B2, C1-C2. Version 2.0. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen (Deutsch als Fremdsprache).

Hecke, Carola; Surkamp, Carola (2015): Bilder im Fremdsprachenunterricht. Neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Tübingen: Narr Francke Attempto

Salomo, Dorothe; Mohr, Imke (2020): DaF für Jugendliche. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen (Deutsch als Fremdsprache).

Roche, Jörg (2020): Fremdsprachenerwerb - Fremdsprachendidaktik. 4. überarb. u. erw. Auflage, revidierte Ausgabe. Stuttgart: UTB; Narr Francke Attempto.

Surkamp, Carola (2017): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik

Trim, J. L. M. (red.) (2013): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen. Lernen, lehren, beurteilen ; [Niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2. we współpracy z Marion Butz. Europarat. München: Klett-Langenscheidt.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:absolwent zna i rozumie

S_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym

S_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia, właściwą dla nauczania języków obcych

S_W03 innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych oraz

opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych

Umiejętności: absolwent potrafi

S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku niemieckim

S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych

S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania

S_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka niemieckiego dla trzeciego etapu edukacyjnego

S_U05 wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

S_K01 uczenia się przez całe życie

S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów w trzech zakresach:

-pisemny test zaliczeniowy na (stacjonarnie lub na platformie) maks. 40 punktów)

Na podstawie przeczytanej literatury student wymienia elementy sekwencji dydaktycznych, definiuje części składowe procesów, wyjaśnia znaczenie terminów, uzasadnia, proponuje i projektuje rozwiązania dydaktyczne, ilustruje przykładami podane twierdzenia.

-przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych/zadania na platformie (maks. 30 punktów)

-ustne zaliczenie udziału w zajęciach (maks. 30 punktów).

Studenci, którzy byli obecni na wszystkich zajęciach i wykonali zaplanowane do wykonania na nich zadania są zwolnieni z zaliczenia ustnego i otrzymują za nie maksymalną liczbę punktów.

Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu.

Kryteria oceny końcowej:

Poniżej 60 - 2,0

60-68 - 3,0

69-78 - 3,5

79-88 - 4,0

89-96 – 4,5

Powyżej 97 – 5,0

Studenci, którzy z dowolnej przyczyny nie uczestniczyli w zajęciach lub byli nieprzygotowani, mają możliwość ustnego zaliczenia danego tematu podczas dyżuru.

Practical placement: (in Polish)

Zajęcia są zintegrowane z praktyką pedagogiczną

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Przemysław Wolski
Group instructors: Przemysław Wolski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)