Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotowa - III etap edukacyjny (wiedza o społeczeństwie)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-IIMDPWOS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka przedmiotowa - III etap edukacyjny (wiedza o społeczeństwie)
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć: dydaktyka przedmiotowa III etapu edukacyjnego jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu nauczania przedmiotu WOS na III etapie edukacyjnym. W czasie kursu studenci uczą się rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne. Studenci poznają techniki zarządzania klasą i utrzymania zainteresowania uczniów pracą podczas lekcji. Kurs wyposaża studentów w umiejętności oceny i doboru właściwych metod, technik i pomocy do nauczania WOS. Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów w opanowaniu materiału na III etapie edukacyjnym, właściwego planowania lekcji j oraz przygotowywania odpowiednich pomocy dydaktycznych.

Skrócony opis:

Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk pedagogicznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do praktyk pedagogicznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami oraz elementami neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Utrwalą zasady opracowania dobrego scenariusza lekcji. Ponadto zostaną zapoznani

z podstawowymi dokumentami, które obowiązują w szkole.

Literatura:

1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla liceum: Wiedza o Społeczeństwie.

2. Podręczniki dla szkół ponadpostawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie

3. J. Bauer, Granica bólu, Słupsk 2015

4. J. Bauer, Co z tą szkołą?, Słupsk 2015

5. D. Hunzinker Kompetencje bez tajemnic, Słupsk/Warszawa 2018

7. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018

8. M. Kaczmarzyk, Unikat. Biologia wyjątkowości,Słupsk/Warszawa 2018

8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015

9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018

10. A. Szulc, Nowa Szkoła, Łódź 2019

11. Red. M. Żylińska, Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się, Toruń 2019

Efekty uczenia się:

S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedziny Wiedza o Społeczeństwie, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania na drugim etapie edukacyjnym

S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem przedmiotu Wiedza o społeczeństwie.

S_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych

S_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowe

S_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej

S_W11 w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem WOS

S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania przedmiotu Wiedza o społeczeństwie na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem WOS-u w warunkach szkolnych

S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia

S_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania WOS-u oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

S_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

S_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych

S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego

S_U12 porozumiewać się w języku polskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów

S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie

S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

S_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych

S_K04 prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym

S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

S_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu

S_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w oparciu o:

- aktywność studenta podczas zajęć

- opracowanie jednego scenariusza na podstawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum z zakresu WOS-u

- prezentacja podczas zajęć jednej, wybranej metody aktywizującej

- uczestnictwo studenta w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności

w semestrze)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Gołaj
Prowadzący grup: Agata Gołaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk pedagogicznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do praktyk pedagogicznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami oraz elementami neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Utrwalą zasady opracowania dobrego scenariusza lekcji. Ponadto zostaną zapoznani

z podstawowymi dokumentami, które obowiązują w szkole ponadpodstawowej.

Literatura:

1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla liceum: Wiedza o Społeczeństwie.

2. Podręczniki dla szkół ponadpostawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie

3. J. Bauer, Granica bólu, Słupsk 2015

4. J. Bauer, Co z tą szkołą?, Słupsk 2015

5. D. Hunzinker Kompetencje bez tajemnic, Słupsk/Warszawa 2018

7. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018

8. M. Kaczmarzyk, Unikat. Biologia wyjątkowości,Słupsk/Warszawa 2018

8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015

9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018

10. A. Szulc, Nowa Szkoła, Łódź 2019

11. Red. M. Żylińska, Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się, Toruń 2019

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)