Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-IIMNJFKA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 2
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Blok przedmiotów kształcenia nauczycielskiego.

Znajomość języka francuskiego na poziomie C1.

Zajęcia mają na celu podniesienie kompetencji językowej studentów w zakresie dyskursu akademickiego, ze szczególnym uwzględnieniem rozumienia tekstów o charakterze naukowym, wygłaszania referatów i udziału w dyskusjach.

Zajęcia kładą nacisk na rozwijanie autonomii studenta, a także rozwijanie umiejętności obserwacji procesu nauczania i uczenia się języka obcego.

Zajęcia doskonalą i rozwijają zdolności komunikacyjne i poprawność językową poprzez poszerzanie znajomości leksyki i morfoskładni.



Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu podniesienie kompetencji językowej studentów w zakresie dyskursu akademickiego, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności analizy tekstów o charakterze popularnonaukowym i naukowym. Zajęcia przygotowują do samodzielnego opracowywania i wygłaszania referatów oraz do udziału w dyskusjach naukowych. Zajęcia odbywają się wyłącznie w języku specjalności, co sprzyja poszerzaniu aktywnej znajomości słownictwa oraz złożonych struktur morfologicznych i składniowych.

Udział w zajęciach ma na celu rozwijanie autonomii studenta, a także doskonalenie umiejętności obserwacji oraz oceny procesu nauczania i uczenia się języka obcego.

Pełny opis:

Na zakończenie kursu student rozwinie: umiejętność udziału w dyskusji na poziomie akademickim oraz kompetencje związane z prowadzeniem szeroko pojętego dyskursu akademickiego zarówno w mowie, jak i w piśmie. W tym celu kurs stanowi zintegrowane kształcenie wszystkich kompetencji językowych: mówienie, pisanie, czytanie i rozumienie ze słuchu jednocześnie, na przestrzeni semestru.

Student kończąc kurs rozwinie: umiejętność rozumienia dłuższych, złożonych tekstów, w tym tekstów popularnonaukowych oraz naukowych, umiejętność wypowiadania się z zastosowaniem sformułowań z odpowiedniego rejestru językowego, budowania wypowiedzi (w mowie i piśmie) dotyczących złożonych problemów, streszczania informacji ze źródeł pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy, przy tym logicznie prezentując problemy w klarownym wywodzie, tak by ułatwić odbiorcy zrozumienie i zapamiętanie najważniejszych kwestii.

Student pogłębi umiejętność udziału w dyskusji, stawiając tezy i argumentując, formułując precyzyjnie swoje poglądy i wypowiedzi dotyczące złożonych zagadnień, rozwijać w nich poszczególne kwestie i kończyć je odpowiednią konkluzją.

Student rozwinie również kompetencje w zakresie wystąpień publicznych, w tym udzielanie odpowiedzi na zadane pytania oraz umiejętnie gospodarowanie czasem przeznaczonym na wypowiedź.

Literatura:

Baril, D. (2008). Techniques de l'expression écrite et orale. Paris: Sirey.

Calvet, J-L. (dir). (2014). Histoire de l'écriture. / J.-L.Calvet. Paris : A. Fayard.

Garnier S., Savage A.D. (2018). Rédiger un texte académique en français.

Paris: Editions Ophrys.

Guyot-Clément, C. (2012). Apprendre la langue de l'argumentation. Paris: Belin Sup Langues.

Lundquist, L. (2013). Lire un texte académique en français. Paris: Editions Ophrys.

Mortureux, M-F. (2015). La lexicologie entre langue et discours. Paris: Armand Colin.

Riegel, M., Pellat, J-C., Rioul, R. (2018). Grammaire méthodique du français. Paris : Presses Universitaires de France.

Wybrane artykuły i opracowania naukowe i publicystyczne

Wybrane teksty literackie

Wybrane strony internetowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna:

- wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, nauk o kulturze, historii, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej (K_W01)

- w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku francuskim, ich prawidłowości i zakłócenia (K_W17)

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku francuskim (K_U01)

- porozumiewać się w języku francuskim, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych (K_U18)

- przygotować prace pisemne w języku francuskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U19)

- przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku francuskim, na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U20)

- w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych (K_U21)

- prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku francuskim popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów (K_U22)

- posługiwać się językiem francuskim na poziomie C1+ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego (K_U23)

- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku francuskim (K_U27)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

- uczenia się przez całe życie (K_K01)

- krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K02)

- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K06)

- odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K07)

Metody i kryteria oceniania:

Student zalicza przedmiot wykazując się odpowiednią liczbą obecności, aktywnością na zajęciach, zaliczeniem poszczególnych kompetencji w proporcjach:

Mówienie 25%

Pisanie 25%

Czytanie 25%

Rozumienie ze słuchu 25%

Do zaliczenia poszczególnych kompetencji zostaną dobrane odpowiednie zadania – prace pisemne (W01, U01, U19, U21,U22, U23, U27, K01, K02), wystąpienia publiczne (W17, U01, U18, U20, U21, U22, U23, U27, K01, K02), referowanie w ramach rozumienia ze słuchu (U21, U23, K01, K02), streszczanie (U19, U21, U23, K01, K02), udział w dyskusji (U18, K06, K07).

Realizacja całości materiału z zajęć asynchronicznych na platformie podlega ocenie i jest konieczna do zaliczenia przedmiotu.

Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze na zajęciach synchronicznych.

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę.

Liczba ECTS: 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Gajos, Małgorzata Piotrowska-Skrzypek
Prowadzący grup: Małgorzata Piotrowska-Skrzypek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu).

Pełny opis:

Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu).

Literatura:

Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu).

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w formie mieszanej: 14 godzin stacjonarnie i 16 godzin asynchronicznie poprzez uniwersytecką platformę Kampus.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)