University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Youth and adult education

General data

Course ID: 4100-IIMPEDMLDIEA
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Youth and adult education
Name in Polish: Pedagogika młodzieży i elementy andragogiki
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups: Obligatory subjects in semester II in CKNJOiEE UW - second cycle studies
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Przedmiot umożliwia przybliżenie Studentom i Studentkom wybranej tematyki mieszczącej się w obszarze pedagogiki młodzieży oraz andragogiki. Uczestnictwo w zajęciach ma prowadzić do wyposażenia studentów w szczegółową wiedzę na temat zjawisk istotnych zarówno z perspektywy funkcjonowania człowieka, jak również – w szerszym ujęciu - społeczeństwa XXI wieku (w tym doświadczanych kryzysów, znacznej niepewności), socjologii edukacji, aspektów porównawczych dotyczących funkcjonowania człowieka w świecie współczesnym w ujęciu psychopedagogicznym.

Full description: (in Polish)

W trakcie poszczególnych zajęć wprowadzone i zdefiniowane zostaną pojęcia oraz wybrane koncepcje teoretyczne kluczowe z punktu widzenia omawianych w ich trakcie zagadnień, a ponadto przedstawione zostaną wyniki wybranych badań odnoszących się do szerokiego spektrum zagadnień dotyczących kondycji i postaw młodzieży i dorosłych (szczególnie młodych). Tematyka dotyczyć będzie również sytuacji społecznej dorosłych, ról życiowych, zadań zawodowych oraz wybranych aspektów możliwości i potrzeb edukacji osób dorosłych. Ważnym elementem zajęć będzie również kondycja nauczyciela i jego kompetencje potrzebne do realizacji celów w edukacji młodzieży i dorosłych.

Szczegółowe treści:

Andragogika i pedagogika młodzieży: przedmiot, główne zagadnienia

Specyfika rozwoju w okresie adolescencji, zadania rozwojowe a wyzwania edukacyjne (np. w perspektywie wyborów zawodowych)

Promocja zdrowia psychicznego. Interwencja kryzysowa

Wspieranie relacji rówieśniczych i dobrostanu uczniów

Inkluzja szkolna - szanse i wyzwania

Zapobieganie i radzenie sobie z przemocą rówieśniczą

Zasady rozwiązywania sytuacji problemowych - podejście 'the whole school approach'

Dyscyplina i zarządzanie klasą/grupą

Wychowawcze aspekty wykorzystywania nowych mediów w edukacji

Specyfika pracy nauczyciela

Zasady i metody rozwiązywania konfliktów

Metody wspierania w realizacji wyzwań życiowych (np. mentoring)

Profilaktyka i radzenie sobie ze stresem zawodowym

Specyfika edukacji dorosłych

Uczenie się przez całe życie

Zasady skutecznego motywowania

Budowanie partnerstwa szkoły z rodzinami uczniów

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Andragogika, czyli jak uczyć dorosłych? (2013). Warszawa: ORE

Cybal-Michalska, A. (2019). Pedagogika młodzieży w: Pedagogika (2019) Kwieciński, Z., Śliwerski, B., (red.). PWN.

Demetrio, D. (2010). Edukacja Dorosłych, w: Śliwerski, B (red.). Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej t.3 GWP

Malewski, M. (2019). Andragogika w: Kwieciński, Z., Śliwerski, B., (red.).Pedagogika PWN.

Pyżalski, J. (2019). Cyfrowa Pedagogika medialna w: Pedagogika Kwieciński, Z., Śliwerski, B., (red.). PWN.

Woynarowska, M., Woynarowska, B. (red.) (2022). Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników, Gdańsk: Grupa Wydawnicza red.Harmonia (Harmonia Universalis)

Pyżalski, J., Merecz, D. (2010). Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Oficyna Wydawnicza „Impuls”

Korzeniowska, E., Pyżalski, J., Plichta, P., i in. (2013). Promocja zdrowia psychicznego. Promocja zdrowia psychicznego w placówce edukacyjnej. Podręcznik., MHP Hands Consortium

Materiały projektów edukacyjnych i profilaktycznych (np. ROBUSD, Szkoła dobrostanu, IMPACT), inne materiały wideo, zasoby korespondujące z treścią zajęć

Literatura uzupełniająca:

Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje / red. Ewa Przybylska. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2001.

Aronson, E. (red.) : Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2002.

Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWN

Cialdini, R.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2004 (oraz późniejsze wydania).

Doliński, D., Strelau, J. (red.), Psychologia Akademicka. Podręcznik. Tom 1-2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2018.

Gueldner, B.A. (2020). Social and Emotional Learning in the Classroom: Promoting Mental Health and Academic Success. New York. London: The Guilford Press

Heszen, I. : Psychologia stresu. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013.

Jarosiewicz, H.: Psychologia dążeń i skłonności zawodowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2012.

Kordziński, J. (2020). Autorytet nauczyciela czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą, Wolters Kluwer Polska.

Krahe, B. : Agresja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2006.

Łączyk, M., Osobowościowe uwarunkowania preferencji zawodowych młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.

Melosik Z.: Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls. Kraków 2010.

Murawski, K., Scott, L. (2019). What Really Works With Universal Design for Learning, Sage.

Nowakowska-Siuta R.: Romantyczny i pragmatyczny. Idea niemieckiego uniwersytetu neohumanistycznego i jej społeczne rekonstrukcje. Wyd. ChAT. Warszawa 2018.

Paszkowska-Rogacz, A. : Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Warszawa 2003.

Stephan, W.G., Stephan, C.W.: Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2003.

Swearer, S.M., Espelage, D.L., Napolitano, S.A. (2009). Bullying Prevention and Intervention: Realistic Strategies for Schools. New York. London: The Guilford Press

Śliwerski B., Z. Kwieciński (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2019

Woynarowska, M., Woynarowska, B. (red.) (2022). Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników, Gdańsk: Grupa Wydawnicza red.Harmonia (Harmonia Universalis).

Learning outcomes:

K_W04 the methods (based on education research), norms, procedures and standards of practice in various educational institutions, including institutions of higher education, related to the teaching foreign languages or social studies P7S_WG Scope and depth

K_W05; S_W05 to a significant extent, human development in biological, psychological, social and cultural P7S_WG Scope and depth

to a significant extent, human development in biological, psychological, social and cultural aspects

K_U08; S_U8 use theories in psychology, pedagogy and education, and other related disciplines to critically analyse and interpret educational, social, care-giving and cultural issues, as well as understand the motives and patterns of human behaviour P7S_UW The application of knowledge/problems solved and activities performed

K_K02 critically reflect on the level of their skills and knowledge, constantly develop professionally and personally, self-assess their competences, improve their skills, plan their development and training, consult experts in case of difficulties P7S_KK Assessment/ critical approach

K_K09 participate in cultural and social issues through the use of a variety of media P7S_KR Professional role/ autonomy/ development of the ethos

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- Zaliczenie wykładu: Obecność + terminowe przesyłanie na platformę Kampus zadań potwierdzających recepcję treści wykładu (np. notatka-refleksja). Jedna nieobecność dopuszczalna. Kolejne wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych brak możliwości uzyskania zaliczenia.

- Zaliczenie konwersatorium: Obecność (jedna dopuszczalna)+ terminowe Wykonanie prac (zadań) na kolejne zajęcia. Kolejne nieobecności wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. W zależności od zadania ich wykonanie oceniane jest od 1 do 3 punktów. Zaliczenie uzyskuje się przy rozliczeniu się z zadań w wymiarze 50%+1pkt. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych - brak możliwości uzyskania zaliczenia.

- Egzamin pisemny będzie składał się z części testowej prawda-fałsz (głównie z treści zajęć) i pytań otwartych (głównie z literatury).

Zaliczenie wykładów uzyskuje się poprzez weryfikację obecności. Jedna nieobecność nieusprawiedliwiona jest dopuszczalna. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych - brak możliwości uzyskania zaliczenia.

Ocena końcowa z przedmiotu będzie średnią arytmetyczną wynikającą z przeliczenia punktów za pracę na konwersatoriach i wyniku egzaminu.

Punktacja:

90-100% - 5

80-89,99% - 4,5

70-79,99% - 4

60-69,99% - 3,5

50-59,99% - 3

Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2023/24.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Lecture, 14 hours more information
Seminar, 16 hours more information
Coordinators: Piotr Plichta
Group instructors: Piotr Plichta
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Examination - Examination
Lecture - Pass/fail
Seminar - Pass/fail
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Przedmiot umożliwia przybliżenie Studentom wybranej tematyki mieszczącej się w obszarze pedagogiki młodzieży oraz andragogiki. Uczestnictwo w zajęciach ma prowadzić do wyposażenia studentów w szczegółową wiedzę na temat zjawisk istotnych zarówno z perspektywy funkcjonowania człowieka, jak również – w szerszym ujęciu - społeczeństwa XXI wieku, socjologii edukacji, aspektów porównawczych dotyczących funkcjonowania człowieka w świecie współczesnym w ujęciu psychopedagogicznym.

Full description: (in Polish)

Podstawowym celem zajęć jest W trakcie poszczególnych zajęć wprowadzone i zdefiniowane zostaną pojęcia oraz wybrane koncepcje teoretyczne kluczowe z punktu widzenia omawianych w ich trakcie zagadnień, a ponadto przedstawione zostaną wyniki wybranych badań odnoszących się do szerokiego spektrum zagadnień dotyczących kondycji i postaw młodzieży i młodych dorosłych. Tematyka dotyczyć będzie również sytuacji społecznej dorosłych, ról życiowych, zadań zawodowych oraz wybranych aspektów możliwości i potrzeb edukacji osób dorosłych

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje / red. Ewa Przybylska. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2001.

2. Cialdini, R.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2004 (oraz późniejsze wydania).

3. Doliński, D., Strelau, J. (red.), Psychologia Akademicka. Podręcznik. Tom 1-2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2018.

4. Heszen, I. : Psychologia stresu. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013.

5. Krahe, B. : Agresja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2006.

6. Melosik Z.: Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls. Kraków 2010.

7. Nowakowska-Siuta R.: Romantyczny i pragmatyczny. Idea niemieckiego uniwersytetu neohumanistycznego i jej społeczne rekonstrukcje. Wyd. ChAT. Warszawa 2018.

8. Paszkowska-Rogacz, A. : Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Warszawa 2003.

9. Śliwerski B., Z. Kwieciński (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2019

10. Wojciszke, B. : Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Warszawa 2004

11. Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. : Psychologia. Kluczowe koncepcje. Człowiek i jego środowisko, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Aronson, E. (red.) : Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2002.

2. Cierpiałkowska, L. : Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Warszawa 2007.

3. Jarosiewicz, H.: Psychologia dążeń i skłonności zawodowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2012.

4. Łączyk, M., Osobowościowe uwarunkowania preferencji zawodowych młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.

5. Łosiak, W. : Psychologia stresu. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008.

6. Stephan, W.G., Stephan, C.W.: Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2003.

7. Trzebińska, E.: Psychologia pozytywna. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008.

8. Wojciszke, B. : Psychologia miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2005.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)